|

هشدار «ام‌ آی ۶» درباره تسلط چین و روسیه بر هوش مصنوعی

مقام ارشد سرویس جاسوسی لندن هشدار داد که دشمنان غرب مانند چین و روسیه برای تسلط بر هوش مصنوعی می‌تواند ژئوپلیتیک جهان را در دهه آینده متحول کند.

هشدار «ام‌ آی ۶» درباره تسلط چین و روسیه بر هوش مصنوعی

در شرایطی که اتهام‌زنی‌های غربی‌ها به پکن و مسکو درباره مسائل مختلف ادامه دارد، مقام ارشد سرویس جاسوسی لندن درباره تسلط چین و روسیه بر هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور هشدار داد.

به گزارش «رویترز»، رئیس سرویس جاسوسی خارجی انگلیس روز سه‌شنبه (امروز) هشدار داد که دشمنان غرب مانند چین و روسیه برای تسلط بر هوش مصنوعی به گونه‌ای رقابت می‌کنند که می‌تواند ژئوپلیتیک جهان را در دهه آینده متحول کند.

این رسانه انگلیسی در گزارش خود نوشت: «جاسوسان جهان، از لندن گرفته تا مسکو و پکن، در تلاش هستند تا با پیشرفت‌ها در حوزه فناوری دست و پنجه نرم کنند؛ پیشرفت‌هایی که عملیات جاسوسی سنتی تحت رهبری انسان را که هزاران سال بر آن تسلط داشت به چالش می‌کشد».

«ریچارد مور» رئیس سازمان اطلاعات مخفی انگلیس (ام‌آی۶) گفت که مهندسی کوانتومی، زیست شناسی مهندسی‌شده، حجم وسیعی از داده‌ها و پیشرفت در قدرت رایانه تهدیدی هستند که باید توسط غرب مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: «دشمنان ما برای تسلط بر هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی و زیست شناسی مصنوعی، در حال سرازیر کردن پول و جاه طلبی هستند چرا که می‌دانند تسلط بر این فناوری‌ها به آنها اهرم (فشار) خواهد داد».

بنا بر روایت رویترز، ریچارد مور که قبل از آغاز به کار به عنوان رئیس ام‌آی۶ در سال ۲۰۲۰، دیپلمات بوده، هشدار داد که پیشرفت فناوری در دهه آینده می‌تواند از تمام پیشرفت‌های فناوری در قرن گذشته پیشی بگیرد.

رئیس سازمان اطلاعات مخفی انگلیس گفت: «به عنوان یک جامعه، ما هنوز این واقعیت آشکار و تأثیر بالقوه آن بر ژئوپلیتیک جهانی را برای خودمان درونی نکرده‌ایم اما این یک تمرکز بسیار شدید برای ام‌آی۶ است».

به نوشته رویترز، نگرانی ویژه جاسوسان غرب سازمان‌های اطلاعاتی روسیه و چین هستند که گاها با سرعتی بیشتر از غرب در حال تعجیل برای به کارگیری قدرت طیفی از فناوری‌های پیچیده بوده‌اند.

این رسانه ادامه داد، آژانس‌های اطلاعاتی غربی نگران هستند که پکن بتواند طی چند دهه بر تمام فناوری‌های نوظهور کلیدی به ویژه هوش مصنوعی، زیست‌شناسی مصنوعی و ژنتیک تسلط یابد.

به روایت رویترز، «رشد اقتصادی و نظامی چین طی ۴۰ سال گذشته، در کنار سقوط اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ که به جنگ سرد پایان داد، یکی از مهم‌ترین رویدادهای ژئوپلیتیکی دوران اخیر محسوب می‌شود».

ریچارد مور در اظهارات جدید خود با بیان اینکه سازمان‌ اطلاعات مخفی انگلیس باید برای مهار فناوری‌های جدید تغییر کند، افزود: «ما نمی‌توانیم امیدوار باشیم که صنعت فناوری جهانی را کپی و تکثیر کنیم».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها