|

خسارت میلیاردی توییت ترامپ درباره ایران به آمریکا

یاهونیوز در گزارشی به تشریح جزئیات مربوط به توییتی از رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۹ پرداخته که او در آن یک ماهواره جاسوسی آمریکا را لو داده است.

خسارت میلیاردی توییت ترامپ درباره ایران به آمریکا

«یاهونیوز» در گزارشی به تشریح جزئیات مربوط به توییتی از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۹ پرداخته که او در آن یک ماهواره جاسوسی آمریکا را لو داده است. یک مقام سابق آمریکایی گفته این توییت «میلیاردها دلار» به آمریکا خسارت زده است.

به نوشته این رسانه، ترامپ روز ۲۰ اوت ۲۰۱۹ جلسه‌ای با گروهی از مقام‌های شورای امنیت ملی کاخ سفید از جمله «جینا هاسپل»، رئیس وقت سیا و «جان بولتون»، مشاور امنیتملی کاخ سفید داشته است.

مقام‌های آمریکایی در آن جلسه شادمان بودند، زیرا یک روز قبل ایران تلاش کرده بود ماهواره‌ای را به فضا بفرستد اما در پرتاب آن ناموفق بوده است.

طبق ادعای یاهونیوز، در آن جلسه، تصویر محرمانه‌ای از این آزمایش ناموفق که توسط ماهواره‌ها ضبط شده بود هم ارائه شد که نشان می‌دهد محل پرتاب آسیب دیده شده است.

این تصویر، نظر ترامپ را جلب کرد. یک مقام سابق دولت ترامپ گفت: «او دید که این تصویر خیلی تر و تمیز است و پرسید که می‌تواند آن را نگه دارد یا خیر. فردی که در حال ارائه توضیحات بود بعد از اندکی مکث پاسخ مثبت داد.»

مقام سابق آمریکایی که یکی از حاضران در آن جلسه بود گفته که حاضران در آن جلسه احساس خوبی درباره اینکه این تصویر نزد رئیس‌جمهور است نداشتند. او می‌گوید: «احتمالاً جینا و بقیه مقام‌های اطلاعاتی به ترامپ توصیه‌هایی مثل این مطرح کردند که "کاری با این عکس انجام نده و آن را به کسی نشان نده." ولی ترامپ همه آنها را نادیده گرفت. ترامپ در پاسخ گفته بود: "فقط می‌خواهم به این عکس نگاه کنم.»

ترامپ سرانجام یک ساعت بعد آن عکس را در توییتر منتشر کرد. رادیو ملی آمریکا ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ گزارش داد که این توییت ترامپ به لو رفتن نوع ماهواره جاسوسی آمریکا منجر شده است.

«مارکو لنگبروک» از رصدکنندگان سامانه‌های ماهواره‌ای که در هلند مستقر است در آن زمان به ان‌پی‌آر گفت تقریبا تردیدی وجود ندارد که عکسی که ترامپ از انفجار در سایت پرتاب موشک سمنان منتشر کرده، توسط ماهواره موسوم به «USA ۲۲۴» گرفته شده است.

این ماهواره که در سال ۲۰۱۱ توسط دفتر شناسایی ملی آمریکا به فضا پرتاب شد، یکی از محرمانه‌ترین ماهواره‌های آمریکاست و تقریبا تمام اطلاعات مربوط به آن سری نگه داشته شده است. با این وجود، لنگبروک می‌گوید به واسطه مدار حرکت و اندازه این ماهواره، اغلب متخصصان معتقدند که این ماهواره از نوع ماهواره‌های شناسایی چندین میلیارد دلاری «KH-11» است.

لنگبروک به ان‌پی‌آر گفته است: «این در اصل یک تلسکوپ بزرگ است که به تلسکوپ هابل چندان هم بی‌شباهت نیست، اما به جای آنکه به ستاره‌ها نگاه کند، رو به زمین است و از تمام جزئیات عکس‌برداری می‌کند.»

به نوشته ان‌پی‌آر، این عکس به شدت توجه افرادی که مسیر حرکت ماهواره‌ها را دنبال می‌کنند، جلب کرد. این افراد با توجه به نوری که از ماهواره‌ها ساطع می‌شود، حتی مسیر ماهواره‌های جاسوسی را نیز دنبال می‌کنند و با محاسبات ریاضی تشخیص می‌دهند که هر ماهواره در هر لحظه در حال رصد کدام نقطه از زمین است.

به نوشته ان‌پی‌آر، برخی از رصدکنندگان ماهواره با مدل‌سازی رایانه‌ای حتی زاویه برداشته شدن عکس را نیز شبیه‌سازی کرده‌اند. پیش از این برخی این گمانه را مطرح کرده بودند که این عکس توسط یک پهپاد یا هواپیمای جاسوسی برداشته شده باشد، اما محاسبات انجام‌شده توسط افرادی که ماهواره‌ها رصد می‌کنند، این گمانه‌زنی را رد می‌کند.

«ملیسا هنهام» از کارشناسان تصویربرداری ماهواره‌ای و معاون گروه «شبکه آزاد هسته‌ای» مستقر در وین یکی از افرادی بود که گمان می‌کرد این تصویر توسط یک پهپاد گرفته شده باشد.

او در آن زمان با بیان اینکه نحوه عملکرد این ماهواره غافلگیر شده، در مورد تبعات افشای این اطلاعات می‌گوید: «تصور می‌کنم که رقبای [ایالات متحده] هم این تصویر را بررسی خواهند کرد و آن را مهندسی معکوس می‌کنند تا دریابند که سنسور آن چطور کار می‌کند و در آن از چه نوع تکنیک پس از تولیدی، به کار رفته است؟»

یاهونیوز نوشته برخی از مقام‌های آمریکایی ابراز نگرنی کرده‌اند اقدام ترامپ در انتشار آن تصویر طبقه‌بندی‌شده به لو رفتن یکی از توانمندی‌های کلیدی جاسوسی آمریکا منجر شد که می‌تواند به ایران برای پنهان کردن برنامه‌های هسته‌ای و موشکی‌اش کمک کند.

یک مقام سابق آمریکا گفته ترامپ نمی‌توانسته تصویر مربوط به سایت سمنان را به صورت دیجیتالی به پیام خود در توییتر الصاق کرده باشد، زیرا دستگاه‌های الکترونیکی که برخی‌ها از آن برای دسترسی به جلسه‌های روزانه اطلاعاتی استفاده می‌کنند به اینترنت وصل نیستند. بنابراین، او احتمالا از یکی از دستیارانش خواسته از نسخه اصلی، عکسبرداری کرده و سپس آن را به صورت آنلاین منتشر کند.

یاهونیوز نوشته به نظر می‌رسد هدف ترامپ از انتشار آن عکس، مسخره کردن ایرانی‌ها و به رخ کشیدن قابلیت آمریکا برای خرابکاری در چنین آزمایش‌هایی باشد.

او در توییتی که به همراه عکس منتشر کرده بود نوشت: «ایالات متحده آمریکا نقشی در تصادف فاجعه‌بار هنگام پرتاب ماهواره‌بر سفیر در سایت سمنان ایران نداشت. برای ایرانی‌ها هنگام تلاش برای تعیین اینکه چه اتفاقی در آن سایت افتاده بهترین آرزوها را دارم.»

مقام‌های آمریکایی از اختیارات نامحدودی برای خارج کردن اطلاعات از رده‌بندی محرمانه برخوردارند اما تصمیم ترامپ به انتشار این تصویر از یک ماهواره جاسوسی آمریکا، بدون مشورت با دیگر دستگاه‌ها یا کاستن از کیفیت تصویر و آن هم با آن سرعت اقدامی بی‌سابقه بود.

یاهونیوز نوشته با آنکه مسیرهای گردشی ماهواره‌های آمریکا برای دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای دشمن آمریکا، محققان دانشگاهی و پژوهشگران نجوم مشخص است اما تصاویر به دست آمده از این ماهواره‌ها معمولاً به شدت محرمانه هستند.

یک مقام سابق آمریکایی گفته جامعه اطلاعاتی به شدت از اقدام ترامپ ناخرسند شده. یک مقام اطلاعاتی سابق آمریکا بعد از آن توییت با ترامپ تماس گرفته و با لحنی تند از او پرسیده «در کاخ سفید چه خبر است؟»

یک مقام سابق آمریکایی گفته انتشار آن تصویر کار «به شدت احمقانه و زیان‌باری بود.»

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در حالی با شادمانی این اطلاعات طبقه‌بندی‌شده آمریکا را لو داد که دولت ایران تأکید کرده بود که در این حادثه به ماهواره ایرانی آسیبی نرسیده و دلیل انفجار نیز یک نقص فنی بوده است.

«علی ربیعی» سخنگوی وقت دولت در این رابطه گفت: «انفجار در سکو زمانی روی داده که هنوز ماهواره‌ای به سکو منتقل نشده بود و اساسا حادثه در محل آزمایش بوده است و نه در محل پرتاب.»

یک مقام سابق آمریکایی برآورد کرده که انتشار این تصویر میلیاردها دلار به آمریکا خسارت زد. این مقام گفت: «هدیه‌ای که به ایرانی‌ها داده شد این بود که آنها گفتند "اوه، آمریکایی‌ها این سری از ماهواره‌ها را دارند و ما الان از آن خبر داریم.»

این مقام سابق گفت: «به این دلیل که آنها رزولوشن تصویر به دست آمده از این ماهواره را دیدند.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها