|

هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره شیوع امیکرون؛

شناسایی اُمیکرون کرونا در ۸۹ کشور

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: اُمیکرون به سرعت در کشورهایی با سطح بالایی از ایمنی جمعیتی در حال گسترش است.

شناسایی اُمیکرون کرونا در ۸۹ کشور

سازمان جهانی بهداشت (WHO) امروز (شنبه) اعلام کرد گونه «اُمیکرون» کرونا در ۸۹ کشور گزارش شده و تعداد موارد ابتلا در مناطقی که سرایت محلی را ثبت کرده‌اند، طی ۱.۵ تا ۳ روز دو برابر می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت در به روز رسانی اطلاعات خود اعلام کرد، اُمیکرون به سرعت در کشورهایی با سطح بالایی از ایمنی جمعیتی در حال گسترش است، اما مشخص نیست که آیا این به دلیل توانایی ویروس برای فرار از ایمنی، انتقال بیشتر ذاتی آن یا ترکیبی از هر دو است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این نهاد در ۲۶ نوامبر، کمی بعد از شناسایی این گونه، آن را نگران‌کننده معرفی کرد و هنوز اطلاعات زیادی در خصوص آن از جمله شدت بیماری‌ای که ایجاد می‌کند، در دست نیست.

سازمان جهانی بهداشت افزود: هنوز اطلاعات محدودی در مورد شدت بالینی اُمیکرون وجود دارد. برای درک ویژگی‌های شدت و تأثیر واکسیناسیون و مصونیتِ از قبل بر شدت این ویروس، به داده‌های بیشتری نیاز است. همچنان داده‌های محدودی در دسترس است و هیچ شواهد بررسی شده‌ای در مورد اثربخشی یا کارایی واکسن بر اُمیکرون تا به امروز وجود ندارد.

این سازمان جهانی هشدار داد که با افزایش سریع موارد ابتلا، ممکن است بیمارستان‌ها در برخی مکان‌ها به شدت تحت فشار قرار بگیرند.

طبق این گزارش، موارد بستری در بیمارستان در انگلیس و آفریقای جنوبی همچنان در حال افزایش است و با توجه به افزایش سریع تعداد موارد، این امکان وجود دارد که بسیاری از سیستم‌های درمانی و بهداشتی به سرعت متاثر شوند.

در همین حال، وزیر بهداشت آلمان روز جمعه تاکید کرد که این کشور باید برای گسترش شدید ویروس اُمیکرون آماده شود. روز چهارشنبه نیز دانشمندان آلمانی هشدار داده بودند که این کشور باید برای موج جدید کرونا که توسط سویه جدید این ویروس موسوم به اُمیکرون تحریک می‌شود آماده باشد. این دانشمندان به دولت برلین توصیه کردند که باید سریع‌تر عمل کند تا از گسترش اُمیکرون جلوگیری کند و تا آنجا که می‌تواند خسارات احتمالی آن را کاهش دهد.

آلمان روز چهارشنبه بالاترین تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا را از ماه فوریه در حالی به ثبت رساند که در تلاش برای متوقف کردن موج چهارم این همه‌گیری است.

دولت دانمارک نیز اعلام کرد که سینماها، کنسرتها، سالنهای تئاتر را به دلیل افزایش روند مبتلایان به ویروس کرونا دوباره تعطیل خواهد کرد.

تاکنون دستکم ۱۵ کشور اروپایی، ابتلا به این سویه را ثبت کرده‌اند. سازمان بهداشت اتحادیه اروپا هشدار داده که طی ماه‌های آتی، نیمی از موارد ابتلا به کرونا مربوط به سویه اُمیکرون خواهد بود.

پیش‌تر، «ماریا ون کرخوف» سرپرست فنی سازمان جهانی بهداشت هشدار داد جهان با سونامی ابتلا به کرونا به دلیل شیوع مشترک دلتا و اُمیکرون مواجه است.

وی در این خصوص گفت: من فکر می‌کنم ما با سونامی ابتلا در جهان، هم دلتا و هم اُمیکرون مواجه هستیم. واکسیناسیون به تنهایی کافی نیست. واکسیناسیون از بیماری‌های جدی و مرگ جلوگیری می‌کند، اما به طور کامل مانع ابتلا نمی‌شود.

او با ترغیب دولت‌ها به واکنش پیشگیرانه به خطر ناشی از سویه‌های جدید کروناویروس، گفت که آن‌ها نباید منتظر افزایش تعداد بستری‌ها برای اقدام باشند، زیرا سویه‌های موجود همین حالا هم اثرگذاری ویرانگر خود را آغاز کرده‌اند.

سویه جدید ویروس کرونا اولین بار در آفریقای جنوبی و کشورهای واقع در جنوب قاره آفریقا شناسایی شد. سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده تحلیل‌ها نشان می‌دهد جهش‌های موجود در سویه اُمیکرون فعالیت‌های خنثی‌کننده آنتی‌بادی‌ها و در نتیجه ایمنی طبیعی بدن را کاهش می‌دهد.

پیش‌تر همچنین یک متخصص سرشناس ویروس‌شناسی در آمریکا هشدار داد که ۳۲۰۰۰ نفری که انتظار جشن کریسمس و سال نو را در این کشور دارند، قبل از آن به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند. اظهارات دکتر «گرگوری پولند» در حالی مطرح شده که توالی نشان می‌دهد سویه جدید اُمیکرون کرونا به نیمی از کل ایالت‌های ایالات متحده راه یافته است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها