|

طالبان: افغانستان نیازمند حمایت سیاسی و اقتصادی است

وزیر خارجه دولت موقت طالبان گفت: همه باید بپذیرند که انزوای سیاسی افغانستان برای کسی سودی ندارد و نیاز است تا این کشور از نظر سیاسی و اقتصادی حمایت شود.

طالبان: افغانستان نیازمند حمایت سیاسی و اقتصادی است

«امیرخان متقی»، وزیر خارجه دولت موقت طالبان در نشست سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد گفت: همه باید بپذیرند که انزوای سیاسی افغانستان برای کسی سودی ندارد و نیاز است تا این کشور از نظر سیاسی و اقتصادی حمایت شود.

وی افزود: به تمام جهان و به‌ویژه کشور‌های اسلامی اطمینان می‌دهم که از خاک افغانستان علیه کسی استفاده نخواهد شد و با کشت و قاچاق مواد مخدر به شدت مبارزه می‌شود.

متقی تاکید کرد: ما به عنوان یک دولت و نماینده مردم افغانستان، رعایت حقوق بشر، حقوق زنان و مشارکت همه افغان‌های توانمند را وظیفه خود می‌دانیم.

وی با اشاره به فرمان رهبر طالبان در مورد حقوق زنان گفت که این فرمان در احقاق حقوق آنان مؤثر خواهد بود.

وزیر خارجه طالبان ضمن ابراز تاسف از تبلیغات منفی علیه این گروه در رسانه‌ها و انعکاس تصویر تحریف شده از افغانستان گفت: پس از ۱۵ آگوست صلح در سراسر افغانستان حاکم بوده و هیچ گروهی با خطر جانی مواجه نیست و پس از چهل سال جنگ هر افغان فرصت دارد که بدون ترس و تهدید در کشور خود زندگی کند.

متقی خاطر نشان کرد که این اولین بار است که در بازداشتگاه‌های افغانستان هیچ زندانی سیاسی وجود ندارد.

سرپرست وزارت خارجه طالبان گفت که تمامی ادارات دولتی در مدت زمان کوتاهی فعالیت خود را از سر گرفته و خدمات مورد نیاز را ارائه می‌دهند.

وی تأکید کرد: «پانصد هزار کارمند دولتی از رژیم سابق به کار خود در بخش‌های مختلف ادامه می‌دهند و با هیچ یک به شیوه‌ای تبعیض آمیز یا انتقام جویانه رفتار نمی‌شود.»

سرپرست وزارت خارجه طالبان گفت که مردم از همه اقوام، مناطق و مذاهب خود را در دولت فعلی منعکس می‌کنند و آنان متعهد به گسترش آن با فراهم کردن فرصت‌های مطلوب مشارکت برای متخصصان از همه اقوام و مذاهب هستند.

متقی با بیان اینکه فساد و غارت منافع ملی پس از چندین دهه ریشه کن شده، تاکید کرد که دولت جدید بر تمام کشور مسلط بوده و امنیت را تامین کرده و هیچ کشوری را در جهان تهدید نمی‌کند وبه دنبال روابط رسمی و حسنه با کشور‌های جهان است.

وی بیان کرد افغانستان در حال حاضر یک کشور بسیار امن از منظر امنیتی است و او ابراز امیدواری کرد که کار روی پروژه‌های منطقه‌ای تسریع شود و پروژه‌های نیمه‌تمام با تامین مالی کشور‌های جهان تکمیل شود.

متقی گفت: در حال حاضر جنگ، خشکسالی، کرونا و مسدود کردن ذخایر بانک مرکزی باعث تعطیلی پروژه‌های عمرانی در افغانستان شده و سلامت، آموزش و خدمات اجتماعی در لبه پرتگاه قرار داده است.

سرپرست وزارت خارجه طالبان گفت که همه این عناصر نیاز به قطعنامه‌های فوری دارند و آنان امیدوار هستند که با کمک کشور‌های اسلامی و سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی به صورت فوری به این موارد رسیدگی شود.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان گفت که در حالیکه مردم افغانستان نیاز به کمک دارند، این کشور با تحریم‌های ناعادلانه روبه‌روست.

وی افزود ایالات متحده با تحریم افغانستان و مسدود کردن دارایی‌های این کشور به مردم افغانستان آسیب می‌رساند و مرتکب «نقض آشکار حقوق بشر» می‌شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها