|

پوتین: روسیه گزینه‌های مختلف برای پاسخ به ناتو دارد

رئیس جمهوری روسیه گفت: روسیه برای حصول نتایج مثبت در مورد ارائه تضمین های امنیتی ازسوی پیمان ناتو و آمریکا تلاش می کند.

پوتین: روسیه گزینه‌های مختلف برای پاسخ به ناتو دارد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که روسیه گزینه های مختلف برای پاسخ به اقدامات پیمان ناتو دارد.

پوتین روز یکشنبه در برنامه سیاسی «مسکو. کرملین. پوتین» در شبکه تلویزیونی روسیه۱ گفت: در صورت مخالفت آمریکا و پیمان ناتو با دادن تضمین های امنیتی به روسیه، پاسخ مسکو متفاوت خواهد بود.
پوتین تصریح کرد: پاسخ روسیه گوناگون خواهد بود و بستگی به پیشنهادات کارشناسان نظامی روس به من در این رابطه خواهد داشت.

در همین حال رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد که روسیه برای حصول نتایج مثبت در مورد این مساله (ارائه تضمین های امنیتی ازسوی پیمان ناتو و آمریکا) تلاش می کند.

پوتین با بیان اینکه برای کسب توافق در این مورد امیدوار است، اظهار کرد: ما بر آن نیستیم که از نظر دیپلماتیک روندی را متوقف کنیم و برای این منظور پیشنهاد نداده ایم بلکه می خواهیم به نتایجی در مذاکرات دست بیابیم و آن را در سندی که ارائه کرده ایم، ازنظر حقوقی الزام آور کنیم.

وی ادامه داد: ما برای این منظور تلاش می کنیم.

وزارت امور خارجه روسیه پیشتر پیش نویس توافقنامه‌هایی بین مسکو و واشنگتن در مورد تضمین‌های امنیتی و توافقنامه اقدام های لازم برای تضمین امنیت فدراسیون روسیه و کشورهای عضو ناتو را به طرف آمریکایی تحویل داد.

پوتین پیشتر گفته بود که تصمیم برای آغاز مذاکرات میان روسیه و آمریکا در مسائل مربوط به ارائه تضمین های امنیتی در اوایل ماه ژانویه سال آینده را مثبت می داند.

رئیس جمهوری روسیه هفته گذشته در این رابطه گفت: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد برای مذاکره داد و ما به او پاسخ دادیم. به نظر من این رویکرد بسیار سازنده و سریع بود.

پوتین با اشاره به اینکه پیشنهاد برای ارائه تضمین های امنیتی را به آمریکا و نائو ارائه کرده است، افزود: ما آماده ایم تا در سازمان امنیت و همکاری اروپا در این مورد مذاکره کنیم.

مقام های روسیه می گویند که ناتو و آمریکا در سالهای آخر فروپاشی شوروی به میخاییل گورباچف رییس جمهوری این کشور وعده داده بودند که به سوی شرق گسترش نیابد اما در سه دهه اخیر خلاف وعده خود عمل کرده است.

روسیه همینک از آمریکا و ناتو می خواهد تا تسلیحات و زیرساخت های خود را در قلمرو اوکراین و گرجستان مستقر نکنند و از عضویت این دو کشور در پیمان ناتو خودداری کنند و تضمین های امنیتی نیز در این رابطه مطرح شده است و در غیر این صورت مسکو پاسخ نظامی می دهد.

مذاکرات روسیه و امریکا در مورد تضمین های امنیتی اوایل ماه ژانویه آینده در ژنو برگزار خواهد شد.

روسیه و ناتو نیز مقدمات برای برگزاری اجلاس شورای روسیه-ناتو را فراهم می کنند و هنوز تاریح برگزاری این نشست تعیین نشده است.

برخی رسانه های روسی امروز به نقل از ینس استولتنبرگ دبیر کل پیمان ناتو از امکان برگزاری نشست شورای روسیه - ناتو در روز ۱۲ ماه ژانویه (۲۲ دی ماه ۱۴۰۰) خبر دادند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها