|

معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا راه خود را از ترامپ جدا می‌کند

رؤیای پنس برای 2024

مایک پنس در دوره چهار‌ساله معاونت ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، بدون هیاهو وقت و انرژی خود را صرف اجرای تمایلات و هوس‌های ترامپ می‌کرد؛ اما ششم ماه ژانویه 2021 که بسیاری از مناسبات را در سیاست داخلی آمریکا تغییر داد، رابطه پنس و ترامپ را نیز دستخوش تغییر کرد و او با امتناع از خواسته ترامپ برای لغو نتایج انتخابات 2020، راه خود را از رئیس‌جمهوری سابق آمریکا جدا کرد.

رؤیای پنس برای 2024

به گزارش روزنامه شرق، مایک پنس در دوره چهار‌ساله معاونت ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، بدون هیاهو وقت و انرژی خود را صرف اجرای تمایلات و هوس‌های ترامپ می‌کرد؛ اما ششم ماه ژانویه 2021 که بسیاری از مناسبات را در سیاست داخلی آمریکا تغییر داد، رابطه پنس و ترامپ را نیز دستخوش تغییر کرد و او با امتناع از خواسته ترامپ برای لغو نتایج انتخابات 2020، راه خود را از رئیس‌جمهوری سابق آمریکا جدا کرد. اکنون، پنس به نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 چشم دوخته است و حتی اگر رئیس سابق او وارد کمپین انتخاباتی 2024 شود، این احتمال وجود دارد که پنس نیز در میدان رقابت باقی بماند.


«مارک شورت»، رئیس سابق دفتر پنس، به پیتر نیکولز، خبرنگار ارشد آتلانتیک می‌گوید: «اگر پنس‌ها را بشناسید، می‌دانید که آنها همیشه سعی می‌کنند تشخیص دهند کجا برای خدمت فراخوانده شده‌اند و فکر نمی‌کنم که این حس وطن‌دوستی و خدمتگزاری به کشور بستگی به این داشته باشد که با چه کسانی رقابت خواهند کرد».


کمپین احتمالی پنس در سال 2024 بدون توجه به این سناریو کاملا بیهوده به نظر می‌رسد.


اگر ترامپ نامزد انتخابات 2024 شود، دوباره همان هواداران متعصب خود را که هنوز باور نمی‌کنند او در انتخابات گذشته شکست خورده است، دور خود جمع خواهد کرد و اگر ترامپ از این رقابت انصراف دهد، قطعا پنس جانشین طبیعی او نیست و بسیاری از حامیان افراطی ترامپ از او حمایت نخواهند کرد. زمانی که او در ششم ژانویه رو‌در‌روی ترامپ و حامیان افراطی‌اش ایستاد و با خواسته آنها مخالفت کرد، امید به‌ارث‌بردن این پایگاه جمهوری‌خواهان را برای خود از بین برد. این واقعیت باعث می‌شود کارگزاران حزب جمهوری‌خواه، سؤالی کم‌و‌بیش مشابه را در یک سال اخیر مطرح کنند که مایک پنس در دنیا به چه چیزی فکر می‌کند و به دنبال چیست؟


«سارا لانگ‌ول»، یک استراتژیست جمهوری‌خواه ضد ترامپ است که از زمان انتخابات 2020 ده‌ها گروه متمرکز را با حضور رأی‌دهندگان سرسخت ترامپ، رأی‌دهندگان بی‌میل به ترامپ و رأی‌دهندگان ترامپ در سال 2016 که سال گذشته به جو بایدن تغییر نظر دادند، رهبری کرده است. او می‌گوید: «پنس با هیچ‌کس خوب نیست. در چهار سال حضورش در کاخ سفید دیدیم او نه رابطه خوبی با رسانه‌ها دارد و نه با رئیس خود. وقتی فردی نام پنس را می‌آورد، مردم چهره‌‌شان را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهند که انگار می‌خواهند یک نه بزرگ بگویند. شاید هم پنس در حال سبک و سنگین کردن شرایط انتخابات 2024 است. در حال حاضر و با تصویر واضح و روشنی که ترامپ و پنس از خود به‌جا گذاشته‌اند، من شخصا علاقه‌ای به رأی‌دادن به هیچ‌کدام از آنها ندارم». مشاوران او می‌گویند تا این لحظه، پنس تصمیم نگرفته است نامزد انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری شود. در حال حاضر او اقداماتی هم انجام می‌دهد که معمولا قبل از اعلام نامزدی یک شخص برای انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد آن هستیم.


پنس از زمان خروج از سمت خود در 20 ژانویه 2021، در ایالت‌هایی که رقابت‌های مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری را برگزار می‌کنند، حضور یافته است؛ نیوهمپشایر، کارولینای جنوبی و آیووا. او همچنین قرار است برای رویداد جمع‌آوری کمک‌های مالی حزب جمهوری‌خواه، به نیوهمپشایر بازگردد. پنس همچنین در حال نوشتن کتاب خود است و پادکستی را هم با نام «آزادی آمریکایی» راه‌اندازی کرده که بستری برای معرفی مجدد خود به رأی‌دهندگان پس از چهار سال به‌عنوان مرد شماره دو و عمدتا تابع ترامپ است. یک مجری سابق رادیویی نیز در کنار او به انتقادهای تند از کارنامه بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا می‌پردازد.


یکی از قسمت‌های این پادکست، مربوط به بیستمین سالگرد حملات تروریستی 11 سپتامبر بود که پنس آن را با عبارت «رهبری شکست‌خورده دولت بایدن» آغاز می‌کند و با شعری از خودش و سایر قانون‌گذاران که پس از حملات 11 سپتامبر 2001 روی پله‌های ساختمان کنگره آمریکا می‌خوانند، به پایان می‌رسد.


پنس به شنوندگانش می‌گوید: «به شما می‌گویم، در آن روز و در هفته‌ها و ماه‌های بعد از آن، هیچ جمهوری‌خواهی در واشنگتن وجود نداشت، هیچ دموکراتی هم در واشنگتن حضور نداشت، بلکه فقط آمریکایی‌ها بودند. همه آستین‌ها را بالا زدند و کاری را که لازم بود، انجام دادند». ناگفته نماند پنس سال‌ها بعد از حملات 11 سپتامبر از رئیس‌جمهوری حمایت کرد که تقریبا هر اقدام اخلاقی و انسانی را سیاسی کرد و آن را زیر سؤال برد؛ از‌جمله استفاده از ماسک پس از همه‌گیری کووید‌19‌. پنس از فردی حمایت می‌کرد که در نهایت شورشیان را برای رقم‌زدن تلخ‌ترین روز آمریکا پس از 11 سپتامبر 2001 تحریک کرد.


آخرین فرصت


«دن کوایل»، معاون رئیس‌جمهوری سابق می‌گوید در سال 2012 به پنس توصیه کرده است اگر بخواهد برای ریاست‌جمهوری نامزد شود، فرمانداری ایندیانا سکوی پرشی بهتر از کنگره خواهد بود (پنس در آن سال برای فرمانداری ایندیانا وارد رقابت انتخاباتی شد و با موفقیت از این رقابت خارج شد).


یک محاسبه سیاسی ساده نشان می‌دهد سال 2024 بهترین و شاید آخرین فرصت واقعی پنس برای ریاست‌جمهوری خواهد بود. او در مراسم تحلیف بعدی 65‌ساله خواهد شد و چهره‌های تازه‌تری در میان جمهوری‌خواهان ظاهر می‌شوند؛ به ویژه «گلن یانگ‌کین»، فرماندار جدید ویرجینیا که موفق شد ایالتی را که بایدن یک سال پیش با 10 درصد اختلاف در آن پیروز شد، دوباره در اختیار جمهوری‌خواهان قرار دهد. سارا چمبرلین، رئیس گروه میانه‌روهای حزب جمهوری‌خواه نیز تأیید می‌کند که «فردی با ویژگی‌هایی مانند گلن یانگ‌کین، آینده جمهوری‌خواهان را تضمین می‌کند. او یک نامزد عالی برای انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود».


با‌این‌حال، پنس سال‌هاست در حال سبک و سنگین‌ کردن شرایط برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری است و چنین جاه‌طلبی‌هایی به‌راحتی خنثی نمی‌شوند. او همچنان خواستار جمع‌آوری کمک‌های مالی و رویدادهای مبارزاتی حزب جمهوری‌خواه است که ابزار و فرصتی برای تقویت اتحاد میان جریان‌های مختلف جمهوری‌خواه است. برخی از جمهوری‌خواهان اعتقاد دارند کاندیداتوری احتمالی پنس بر اساس اعتبار محافظه‌کارانه او می‌تواند جایگاه این حزب را ارتقا بخشد. اگر ترامپ حاضر به رقابت در انتخابات 2024 نشود، شانس پنس افزایش می‌یابد. در‌حال‌حاضر، ترامپ شبیه یک نامزد انتخاباتی رفتار می‌کند؛ اگرچه برخی از افرادی که با او کار کرده‌اند، احتمال می‌دهند او در نهایت از قدرت کناره‌گیری کند. جان کلی که طولانی‌ترین رئیس ستاد ترامپ بود، می‌گوید: «ترامپ نامزد انتخابات نخواهد شد. البته او به صحبت درباره آن ادامه خواهد داد و حتی ممکن است تمایل خود را بارها اعلام کند، اما رسما نامزد نخواهد شد و دلیل آن نیز این است که او نمی‌خواهد یک بازنده باشد. در صورت شکست مجدد، ادعای تقلب در انتخابات 2020 را هم دیگر کمتر کسی باور خواهد کرد».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها