|

بایدن بودجه دفاعی 770 میلیاردی آمریکا را امضا کرد

مجلس سنای آمریکا با اکثریت قاطع به لایحه ۷۷۰ میلیارد دلاری نظامی این کشور بر اساس قانون مجوز دفاع ملی رای داد.

بایدن بودجه دفاعی 770 میلیاردی آمریکا را امضا کرد

کاخ سفید روز دوشنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای اعلام کرد که قانون مجوز دفاع ملی برای سال مالی ۲۰۲۲ اعتبارات این سال مالی را عمدتاً برای برنامه‌های وزارت دفاع و توسعه نظامی، برنامه‌های امنیت ملی وزارت انرژی و برنامه‌های اطلاعاتی آمریکا، افزایش حقوق پایه نظامی و سایر اختیارات مربوط به نیرو‌های مسلح آمریکا را مجاز می‌سازد.

پیش از این، مجلس سنای آمریکا با اکثریت قاطع به لایحه ۷۷۰ میلیارد دلاری نظامی این کشور بر اساس قانون مجوز دفاع ملی رای داد.

این بودجه ۲۵ میلیارد دلار بیشتر از بودجه درخواستی بایدن بود و در رای گیری سنای آمریکا ۸۹ نماینده دموکرات و جمهوریخواه به این لایحه رای مثبت دادند.

به گزارش رسانه‌های آمریکا، بخش‌های مختلف صنعت آمریکا تحولات پیرامون قانون مجوز دفاع ملی را از نزدیک دنبال می‌کنند، زیرا این از معدود لوایحی است که هر سال به قانون تبدیل می‌شود و به طیف گسترده‌ای از مسائل می‌پردازد.

لایحه نظامی آمریکا شامل افزایش ۲.۷ درصدی دستمزد برای سربازان، و خرید هواپیما‌ها و کشتی‌های و همچنین استراتژی‌های مقابله با کشورهایی، چون روسیه و چین است.

این بودجه شامل ۳۰۰ میلیون دلار برای کمک امنیتی به اوکراین و حمایت از نیرو‌های امنیتی این کشور و همچنین ۴ میلیارد دلار برای طرح دفاعی اروپا و ۱۵۰ میلیون دلار برای همکاری امنیتی بالتیک است.

بودجه درنظر گرفته شده برای مقابله با چین شامل ۷.۱ میلیارد دلار طرح بازدارندگی اقیانوس آرام و بیانیه حمایت کنگره از دفاع از تایوان، و همچنین ممنوعیت وزارت دفاع آمریکا از خرید محصولات تولید شده در چین است.

بودجه نظامی ۷۴۰ میلیارد دلاری آمریکا برای سال ۲۰۲۱ نیز پس از تصویب مجلس نمایندگان، با رای موافق بیش از دو سوم نمایندگان سنای این کشور قانونی شده بود.

دولت آمریکا در چند سال اخیر به خصوص بر مقابله با چین متمرکز شده است. روابط میان واشنگتن و پکن طی سال‌های گذشته بر سر مسائل مختلف از جمله جنگ تجاری، شیوع ویروس کرونا و فعالیت رسانه‌ها در دو کشور با تنش مواجه شده است.

پیش از این اعلام شد که پنتاگون که همواره از توان نظامی چین و روسیه ابراز نگرانی کرده، به دنبال تقویت موضع و آرایش نظامی خود در مقابل مسکو و پکن است.

پنتاگون براساس نتایج یک بازبینی اعلام کرد که ارتش آمریکا استقرار نیرو‌ها و پایگاههایش را که هدف فعالیت شان چین و روسیه بوده، ارتقا خواهد داد.

مقامات پنتاگون اعلام کردند وزارت دفاع این کشور قصد دارد تجهیزات و تاسیسات نظامی خود را در گوام و استرالیا ارتقا دهد؛ اقدامی که به نظر می‌رسد با هدف تقویت فعالیت‌های نظامی آمریکا با تمرکز بر چین انجام می‌شود.

جزئیات طرح "بازبینی موضع و آرایش نیرو‌های نظامی" که از زمان آغاز فعالیت دولت بایدن در دستورکار قرار گرفته بود، محرمانه بوده تا رقبای آمریکا از جمله روسیه و چین به اقدامات مخفیانه واشنگتن و یا طرح‌های محرمانه آمریکا با متحدانش پی نبرند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها