|

پدافند هوایی عراق:

هیچ پروازی بدون مجوز انجام نمی‌شود

فرمانده پدافند هوایی عراق در مصاحبه ای با اشاره به اینکه حریم هوایی عراق در امنیت کامل قرار دارد، تاکید کرد که تمامی پروازها با موافقت عراق انجام می شود.

هیچ پروازی بدون مجوز انجام نمی‌شود

میدل ایست نیوز، سرلشکر ستاد «معن السعدی» فرمانده پدافند هوایی عراق، امروز (یکشنبه، دوم ژانویه)، تاکید کرد که حریم هوایی عراق به طور کامل امن است و هیچ گونه تخلف یا تهدیدی از این نظر، متوجه این کشور نشده است و سامانه‌های شناسایی و اخلالگر هواپیماهای بدون سرنشین به خدمت گرفته خواهند شد.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع)، تصریح کرد: «حریم هوایی عراق در چارچوب قابلیت‌های موجود در سامانه تشخیص راداری کاملاً ایمن است و تاکنون هیچ‌گونه تخلف یا تهدید هوایی علیه آسمان عراق ثبت نشده است».

سرلشکر ستاد السعدی افزود: « هرگونه تردد هواپیمایی در حریم هوایی عراق تنها با تایید مقامات عراقی و بر اساس اختیاراتی که از سوی فرماندهی کل نیروهای مسلح، وزیر دفاع و فرماندهی پدافند هوایی صادر شده است، انجام می‌شود. حتی پروازهای نیروی هوایی ائتلاف نیز تنها با موافقت‌های مبتنی بر این اصول، امکان پذیر است».

فرمانده پدافند هوایی عراق تصریح کرد: ما سامانه‌های شناسایی و اخلالگر ریزپرنده‌ها (anti drone ) را در اختیار داریم اما بسیار محدود و اندک است. لذا دولت و در رأس آن، نخست‌وزیر و وزیر دفاع به دنبال دستیابی به کیفیت بهتر این سیستم‌ها برای مقابله با تهدیداتی هستند که بر مقامات و اماکن حیاتی عراق در بغداد و استان‌ها تأثیر می‌گذارد.

وی توضیح داد که پدافند هوایی یک طرح و درخواست ظرفیت‌سازی را ارائه کرده است. این طرح به شورای دفاعی ارائه شد موافقت آن گرفته شده است. از سوی شرکت های بین المللی نیز پیشنهاداتی ارائه شد که پس از بازدید‌ها و انجام آزمایش‌های میدانی در آن کشورها و موفقیت آمیز بودن آن آزمایش‌ها با آن موافقت شد. پس از تکمیل موافقت‌ها، قراردادبسته خواهد شد.

به گفته معن السعدی، پدافند هوایی مجموعه‌ای است که از سامانه تشخیص راداری شروع می‌شود و به سامانه ارتباطی و پارازیت الکترونیکی ختم می‌شود و سامانه‌هایی برای مقابله و رهگیری موشک‌های دوربرد و میان‌برد و نیز یک سامانه توپخانه‌ای وجود دارد اما نیازمند بیش از این است.با طرحی که پس از تصویب و تامین مبالغ مورد نیاز تدوین شد، قراردادی منعقد می‌شود تا سیستم‌های مدرن برای تکمیل این قسمت در عراق وارد شود.

وی در خصوص تجهیز عراق گفت که تسلیح و تجهیز ما تنها از یک کشور نیست، بلکه با توجه به آن‌چه که وجود دارد و با توجه به توانمندی‌های موجود که می‌خواهیم توسعه دهیم، از چند کشور تجهیزات و تسلیحات مورد نیاز را خریداری می‌کنیم. هر سیستم و سامانه‌ای را که در نظر داریم، وارد می‌کنیم، باید متناسب با آسمان عراق باشد. سیستم هایی با اتمسفر بالا، موجود دارد اما در هوای گرم ما کار نمی‌کنند و به همه این‌ها باید توجه شود.

سرلشکر ستاد السعدی، در خصوص وظایف پدافند هوایی تاکید کرد: «ما متخصص حفاظت از آسمان هستیم نه زمین. وظیفه ما این است که یگان‌های زمینی را از تهدیدات هوایی ایمن کنیم..هرچند که با نیروی زمینی و هوانوردی ارتش در تامین فضای لازم برای زیارت عاشورا مشارکت می‌کنیم».

وی افزود: «در حال حاضر در حال تولید پهپاد در کارگاه تسلیحات و تجهیزات زیر نظر پدافند هوایی هستیم و دکترین نظامی ما دفاعی است نه تهاجمی.. پیشرفت‌های قابل توجهی در ساخت پهپادهای دوربرد، با هزینه کمتر و اثربخشی بیشتر حاصل شده است».

فرمانده پدافند هوایی عراق در خصوص سامانه‌های S۳۰۰ گفت که این سامانه برای کشورهای جهان قدیمی است و عراق به دنبال در اختیار داشتن سامانه‌های پیشرفته‌تر از این سامانه است، به ویژه که روسیه دیگر S500 را نیز تولید می‌کند و علاوه بر آن، سامانه‌های جهانی پیشرفته‌ای وجود دارد. ضمن این‌که تلاش‌هایی برای توسعه سامانه‌های کنونی عراق نیز در جریان است.

وی تصریح کرد: «در حال حاضر یک سامانه پیشرفته تشخیص راداری مستقر در عراق داریم و هزینه‌ها و ساخت آندر کشورهای صنعتی پرداخت شده و آزمایشات اولیه آن بررسی شده است. در سال ۲۰۲۲ سامانه مدرنی وارد عراق می شود و وارد خدمت می شود. و سامانه تشخیص و رهگیری با رهبری پدافند هوایی تکمیل خواهد شد».

السعدی درباره فرآیند امضای قرارداد گفت که پروسه عقد قرارداد آسان نیست، زیرا از بیش از یک کشور پیشنهاد وجود دارد و پیشنهادات باید از جنبه فنی بررسی شود و این نمی‌تواند روی کاغذ باشد، بلکه با بازدید میدانی از آن کشورها و مشخص شدن این‌که کدام یک بهتر است، میسر است. علاوه بر آن پس از تصویب در شورای دفاعی باید در فرماندهی کل تصویب شود و برای این سامانه‌ها یک بودجه مالی اختصاص یابد. در سال ۲۰۲۱ بخشی از این قراردادها تکمیل شد و در سال ۲۰۲۲ نیز این قراردادها مطرح خواهند بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها