|

توافق 5 عضو دائم شورای امنیت بر سر منع وقوع جنگ هسته‌ای

کشورهای عضو دائم شورای امنیت تاکید کردند: جنگ اتمی نمی‌تواند طرف پیروزی داشته باشد، لذا باید در راستای بازدارندگی و منع وقوع جنگ بین کشورهای اتمی ایفای نقش کرد.

توافق 5 عضو دائم شورای امنیت بر سر منع وقوع جنگ هسته‌ای

رهبران روسیه، چین، انگلیس، آمریکا و فرانسه بیانیه‌ای را در زمینه منع وقوع جنگ هسته‌ای صادر کردند.

به گزارش آر تی، سایت کرملین بیانیه رهبران روسیه، آمریکا، چین، انگلیس و فرانسه در زمینه منع وقوع جنگ‌ هسته‌ای و منع جنگ بین کشورهای اتمی را منتشر کرد.

این پنج کشور عضو دائم شورای امنیت خاطرنشان کردند: مسؤولیت اساسی آنها منع جنگ بین کشورهای اتمی و تقلیل خطر استراتژیک است.

این کشورها تاکید کردند: جنگ اتمی نمی‌تواند طرف پیروزی داشته باشد، لذا باید در راستای بازدارندگی و منع وقوع جنگ بین کشورهای اتمی ایفای نقش کرد.

آنها تصریح کردند: استفاده از سلاح‌های اتمی عواقب طولانی مدتی دارد و باید برای منع اشاعه آن همبستگی وجود داشته باشد.

در این بیانیه تاکید شده است: پایبندی خود را به تلاش با تمام کشورها برای احراز پیشرفت در خلع سلاح هسته‌ای با هدف نهایی رسیدن به جهانی عاری از سلاح اتمی و نابودی امنیت هر کشوری اعلام می‌کنیم.

در بیانیه پنج عضو دائم شورای امنیت آمده است:‌ مصمم هستیم به ایجاد راهکارهای دیپلماتیک دوجانبه و چند جانبه به منظور اجتناب از درگیری نظامی، تقویت ثبات، قدرت پیش‌بینی، تقویت تفاهم، اعتماد متقابل و نیز منع رقابت تسلیحاتی که به نفع هیچ‌کس نیست و تهدیدی برای همه است، ادامه دهیم.

در ادامه این بیانیه عنوان شده است: به تعهدات خود براساس معاهده عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای از جمله بند ششم "مذاکره براساس حسن نیت درباره تدابیر کارآمد جهت پایان دادن به رقابت تسلیحات اتمی در آینده نزدیک و خلع سلاح هسته‌ای تحت نظارت قاطع و کارآمد بین‌المللی" پایبندیم.

وزارت خارجه روسیه نیز تاکید کرد: بیانیه پنج کشور هسته‌ای با ابتکار عمل روسیه تنظیم شد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: روسیه انتظار دارد موافقت پنج کشور اتمی با بیانیه منع جنگ هسته‌ای به کاهش تنش‌ها در صحنه جهانی کمک کند.

وزارت خارجه روسیه افزود: امیدواریم در سایه شرایط دشوار کنونی امنیت جهانی، موافقت با چنین بیانیه سیاسی از سوی رهبران کشورهای هسته‌ای به کاهش سطح تنش جهانی و حذف رقابت تسلیحاتی و کمک به اعتمادسازی و برقراری اصول آینده کمک کند.

دیمیتری پسکوف، منشی مطبوعاتی رئیس‌جمهوری روسیه نیز به اسپوتنیک گفت، رهبران پنج کشور اتمی بعد از این بیانیه مشترک لازم است نشست داشته باشند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها