|

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روند مذاکرات وین:

نمی‌شود طرف مقابل لاک‌پشتی حرکت کند و از ما توقع سرعت نور داشته باشد

سخنگوی وزارت خارجه گفت: نمی‌شود که ما با سرعت نور حرکت کنیم و از ما چنین توقعی وجود داشته باشد ولی طرف مقابل سرعت لاک‌پشتی داشته باشد. باید سرعت دو طرف متناسب باشد و این موضوع باعث می‌شود که مذاکرات با سرعت بیشتری طی شود.

نمی‌شود طرف مقابل لاک‌پشتی حرکت کند و از ما توقع سرعت نور داشته باشد

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر اخیر هیئتی از هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان به تهران طی روزهای اخیر این سفر را سفری خوب و سازنده عنوان کرد.

سعید خطیب‌زاده صبح روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به تازگی بار دیگر اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه ممکن است ایران و طرف‌های مقابل در مذاکرات وین در ابتدا به یک توافق موقت دست پیدا کنند و آیا این خبر مورد تأیید است، گفت: ما به دنبال رسیدن به یک توافق پایدار و قابل اتکا هستیم و هیچ توافقی که در آن این دو مولفه وجود نداشته باشد در دستور کار ما وجود ندارد. ما باید مطمئن شویم که بازگشت آمریکا به برجام با اخذ تضامین لازم و راستی آزمایی و تحریم‌ها به صورت موثر رفع شده است و این‌ها با هیچ توافق موقتی حاصل نمی‌شود.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی اخبار منتشر شده که در جریان سفر هیئت طالبان به ایران نشستی بین این گروه و برخی از گروه‌های افغانستانی از جمله احمد مسعود و همچنین اسماعیل‌خان والی پیشین هرات برگزار شده است و به طور کلی آیا در جریان مذاکرات هیئت طالبان به تهران در ارتباط با وضعیت منطقه پنجشیر نیز با توجه به اهمیت این موضوع برای مردم ایران گفت‌وگویی با آن‌ها از سوی تهران صورت گرفته است، گفت:‌ نگاه جمهوری اسلامی ایران به وضعیت مردم افغانستان یک نگاه شمول‌گرا است، فارغ از منطقه و قومیت آن‌ها. نگاه ما این است که تمام اقوام در داخل جغرافیای افغانستان باید صدا و خواسته‌شان شنیده شود. در مورد آنچه که گفتیم ایران در موقعیت‌های مختلف میزبان گروه‌های مختلف افغانستانی بوده است و در این سفر هم جمهوری اسلامی ایران میزبان این گفت‌وگو بوده است. گفت‌وگوهای خوبی بین گروه‌های افغانستانی انجام شده است و امیدواریم که نتیجه آن آینده درخشانی برای مردم افغانستان به همراه داشته باشد.

وی همچنین در این نشست مطبوعاتی خود با اشاره به سفر امروز صبح وزیر خارجه به عمان گفت:‌ایشان برای دیداری یک روزه به عمان سفر کرده‌اند و ممکن است که سفر به یکی دیگر از کشورهای حوزه خلیج فارس نیز به این سفر افزوده شود و سفرهای دیگری نیز در روزهای آتی در دستور کار وزارت خارجه قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به سفر هیئت افغانستانی به تهران به ریاست امیرخان متقی آیا در جریان این سفر بین مقامات دو کشور در ارتباط با حق آبه رودخانه هیرمند نیز گفت‌وگویی انجام شده است یا خیر، گفت: در خصوص آب از جمله موضوع حق‌آبه ایران بین دو طرف گفت‌وگوهایی انجام شد و قرار است کمیساریای آب طی یکی، دو روز آینده همدیگر را در نیمروز ببینند و با یکدیگر رایزنی کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با دور آتی گفت‌وگوهای ایران و عربستان تصریح کرد: برگزاری دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان به میزبانی عراق در دستور کار است و به محض اینکه نهایی شود در این زمینه اطلاع رسانی می‌کنیم.

خطیب زاده همچنین در این زمینه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شاهد برخی از موضع‌گیری‌های عربستان در مورد مسائل منطقه از جمله لبنان هستیم و آیا این مسائل در مذاکرات بین دو طرف (تهران و ریاض) تأثیرگذار نیست، افزود: در مورد موضوعات بین ما و عربستان، تلاش کرده‌ایم علیرغم تمامی پرونده‌های اختلافی که بین دو کشور وجود دارد بنا بر مصلحت دوجانبه و منطقه با فاصله‌گذاری بر نقاط اختلافی برای برقراری روابط گفت‌وگوها را انجام دهیم و به صراحت مواضع و دیدگاه‌هایمان را بیان کنیم و با صراحت و تلاش در جهت برقراری روابط گفت‌وگوهایمان را ادامه دهیم و موضوعات اختلافی در جای خود بحث می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد موضوع لبنان با اشاره به تلاش برخی از طرف‌های خارجی برای دخالت در امور داخلی این کشور تصریح کرد: متأسفانه در موضوع لبنان دخالت‌های خارجی یکی از دلایل مهم برخی نابسامانی‌ها در داخل این کشور است. برخی طرف‌های خارجی تلاش می‌کنند که از فشار خود برای تغییر معادلات در داخل لبنان استفاده کنند. هم حزب‌الله و سایر گروه‌ها در این کشور بخش بسیار مهمی از حاکمیت بومی لبنان هستند و همه باید به آن احترام بگذارند.

وی افزود:‌ ما همواره همه تلاش خود را کرده و می‌کنیم تا شاهد هم افزایی و تعامل بیشتر بین گروه‌های لبنانی در داخل این کشور باشیم.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به اعمال تحریم از سوی ایران در مورد برخی از شخصیت‌های آمریکایی این اقدام با واکنش مشاور امنیت ملی آمریکا مواجه شده و در این ارتباط به ایران هشدار داده است،‌ گفت: آمریکایی‌ها عادت کرده‌اند که یک جانبه تحریم کرده و فشار بیاورند و عادت ندارند که در روابط بین‌الملل در موضع برابر صحبت کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به اقدام آمریکایی‌ها در ترور سردار سلیمانی و همراهانش در نزدیکی فرودگاه بغداد گفت: آنچه که در سیزدهم دی‌ماه رخ داد یک جنایت جنگی و یک جنایت آشکار علیه یکی از اتباع بلندمرتبه ایران بود. همان طور که پیش از این گفته‌ایم ایران عاملان،‌ آمران،‌ مسببان و کسانی که در این جنایت آشکار دست داشته‌اند را پیگیری قضایی خواهد کرد و در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

وی با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی اظهار کرد: ما این جنایت را نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم و با تمامی توان جنایت آمریکایی‌ها در این زمینه را پیگیری می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه امروز شاهد سفر آقای امیرعبداللهیان به عمان بودیم و هم زمان با آن مذاکرات وین در جریان است و این موضوع یادآور مذاکراتی است که ایران با آمریکایی‌ها در مسقط در چند سال پیش داشت و آیا سفر اخیر آقای امیرعبداللهیان به عمان ربطی به مذاکرات دارد،‌ تصریح کرد: البته شبیه‌سازی‌های تاریخی بعضا ما را به مقصد درستی هدایت نمی‌کند. سفر امروز آقای امیرعبداللهیان به عمان کاملا سفری دوجانبه است و اگر نهایی شود ایشان در ادامه این سفر، سفر دیگری نیز به یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام خواهند داد. در این سفر قرار است در مورد فهرست بلندبالایی از موضوعات دوجانبه بین دو کشور رایزنی و گفت‌وگو شود.

خطیب‌زاده همچنین گفت: آنچه که در وین رخ می‌دهد مربوط به وین است و آنچه که در همسایگان رخ می‌دهد در همسایگی و با همسایگان است.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در ارتباط با روند مذاکرات وین تصریح کرد:‌ آنچه که در وین اتفاق می‌افتد نتیجه تلاش همه طرف‌ها برای رسیدن به یک تفاهم پایدار است.

خطیب زاده افزود: در هفته‌های قبل شاهد این بودیم که طرف مقابل کمپین ضد اطلاعاتی در فضای رسانه‌ای برقرار کرده بود با هدف اینکه با استفاده از این روش در داخل اتاق‌های مذاکرات امتیازی بگیرد اما وقتی متوجه شد که این مسیر بی‌ثمر و اشتباه است تلاش کرده که گفت‌وگوها در داخل اتاق انجام شده و به پیش برود.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه در مذاکرات وین تمرکز ما بر چهار موضوع رفع تحریم‌ها، موضوعات هسته‌ای، راستی‌آزمایی و اخذ تضمین است، افزود: پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل شده، البته در برخی از حوزه‌ها پیشرفت‌ها بیشتر و در برخی پیشرفت‌ها کمتر بوده است.

وی گفت:‌ موضوعات باقی‌ مانده حائز اهمیت هستند و ما به نقاطی رسیده‌ایم که به ما نشان می‌دهد که آیا طرف مقابل اراده لازم را برای پیشبرد مذاکرات دارد یا نه. در گفت‌وگوها سرعت برای ما مهم است. البته باید توجه داشت سرعت یک امر دو طرفه است و نمی‌شود که ما با سرعت نور حرکت کنیم و از ما چنین توقعی وجود داشته باشد ولی طرف مقابل سرعت لاک‌پشتی داشته باشد. باید سرعت دو طرف متناسب باشد و این موضوع باعث می‌شود که مذاکرات با سرعت بیشتری طی شود. ما باید به مذاکراتی ادامه دهیم که نتیجه آن یک توافق پایدار و قابل اتکا باشد و الزاما این موضوع با این مسئله که ما فقط سرعت‌مان را بیشتر کنیم و سرعت دو طرف متناسب نباشد امکان‌پذیر نیست. همان طور که گفتم ما به دنبال یک توافق پایدار و قابل اتکا هستیم.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با سفر معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی به وین و گفت‌وگوهای وی با هیئت ایرانی و برخی دیگر از هیئت های مذاکره کننده و ارتباط این گفت‌وگوها با آزادی پول‌های بلوکه شده ایران در کره گفت: سفر معاون وزیر خارجه کره به وین به ابتکار خودشان بود کما اینکه برخی دیگر از هیئت ها نیز با ابتکار خودشان به وین سفر کرده‌اند و درخواست‌هایی برای دیدار داشته‌اند. بنا به درخواست طرف کره‌ای،‌ معاون سیاسی وزیر خارجه ایران ملاقاتی را با همتای کره‌ای خود داشت. در آن ملاقات بر این موضوع تأکید شد که بدهی کره به ایران ربطی به گفت‌وگوهای برجام ندارد و فارغ از اینکه گفت‌وگوهای وین در چه زمان و چه نقطه‌ای به نتیجه برسد کره باید بدهی خود را پرداخت کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در همین ارتباط تصریح کرد که تمرکز ما این است که هیچ خط غیرموازی شکل نگیرد و باید به شکل موازی این موضوع به پیش برود و پرداخت‌ها انجام شود و پرداخت این بدهی برای روابط دوجانبه ایران و کره بهتر است.

وی همچنین در مورد سفر هیئت عربستانی به وین و اخباری که در این زمینه منتشر شده است، گفت: همان طور که پیش از این گفته‌ام کشورهای براساس خواست خودشان به وین سفر می‌کنند و این سفرها محدود به عربستان نیست و بسیاری از کشورها به وین رفت و آمد دارند. این رفت و آمدهای تلفنی،‌ حضوری در درون هواپیما و... از زمان برجام انجام می‌شده و اساسا ایران موضوعیتی بر این گفت‌وگوها قائل نیست.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر آتی رئیس جمهور به مسکو و اهداف این سفر گفت: این سفر در ابعاد مختلف دارای اهمیت است. این سفر در چارچوب همکاری‌های فی مابین ایران و روسیه انجام می‌شود و دارای ابعاد تجاری و منطقه‌ای است و در این گفت‌وگوها در مورد مسائل مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو خواهد شد.

خطیب زاده ادامه داد:‌روابط ایران و روسیه براساس حسن همسایگی شکل گرفته است. همگرایی و نزدیکی دو کشور قابل توجه است و آن را در موضوعات مختلف می‌بینیم.

وی افزود: سفر آقای رئیسی به مسکو ان‌شاءالله به زودی انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از سفر رییس جمهور ونزوئلا و ترکمنستان به ایران در آینده نزدیک خبر داد.

خطیب زاده گفت: وزیر امور خارجه کشورمان، آخر هفته جاری به چین سفر می کند. این سفر به دعوت همتای چینی وی انجام می شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها