|

خروج سربازان خارجی از قزاقستان

رئیس جمهوری قزاقستان ماموریت سربازان خارجی مستقر در خاک این کشور را پایان یافته اعلام کرد.

خروج سربازان خارجی از قزاقستان

قاسم جومارت توقایف، رئیس جمهوری قزاقستان ماموریت سربازان خارجی مستقر در خاک این کشور را پایان یافته اعلام کرد. بیش از ۲۰۰۰ سرباز خارجی با هدف پایان دادن به اعتراضات در قزاقستان در این کشور مستقر شده بودند.

قزاقستان عضو سازمان پیمان امنیت جمعی است. پیمانی که پس از فروپاشی اتحاد شوروی شکل گرفت و چندین کشور و از آن جمله روسیه، ارمنستان و تاجیکستان را شامل می‌شود.

در پی اعتراضات گسترده مردم در آلماتی و نورسلطان، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در همراهی با ارمنستان و تاجیکستان اقدام به اعزام نیرو با هدف مهار اعتراضات نموده بود.

روز سه‌شنبه ۱۱ ژانویه (۲۱ دی) قاسم توقایف، رئیس جمهور قزاقستان در یک پیام ویدیویی از پایان ماموریت سربازان خارجی در آن کشور خبر داد.

شمار سربازان خارجی که برای پشتیبانی از حکومت توقایف در قزاقستان مستقر شده بودند، بیش از ۲۰۰۰ نفر اعلام شده است.

توقایف در پیام ویدیویی خود همچنین گفت روند خروج این نیروها از خاک قزاقستان از دو روز دیگر آغاز خواهد شد و ده روز ادامه خواهد یافت.

از سوی دیگر، رئیس جمهور قزاقستان علی خان اسماعیل‌اف را به عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور معرفی کرده است.

اعتراضات در قزاقستان و به خصوص در آلماتی هفته گذشته، پس از آنکه دولت این کشور اقدام به افزایش شدید بهای سوخت نمود، آغاز شد. اعتراضاتی که بیش از ۱۶۰ کشته و هزاران مجروح در پی داشت.

در پی اعتراضات اخیر، رئیس جمهور قزاقستان، دولت این کشور را منحل و نخست‌وزیر خود را از کار برکنار کرد.

باید یادآور شد که پارلمان قزاقستان روز سه‌شنبه ۱۱ ژانویه به نخست‌وزیر جدید پیشنهادی توقایف رای مثبت داد. ناظران سیاسی بر این باورند که ناآرامی اخیر قزاقستان از جمله جلوه‌ای از جنگ قدرت بین قاسم توقایف و نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور پیشین این کشور است.

نظربایف سه سال پیش از مقام خود کناره‌گیری کرد. این در حالی است که گفته می‌شود این سیاستمدار ۸۲ ساله همچنان از نفوذ زیادی در بین مردم این کشور برخوردار است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها