|

آیا روباه نقره‌ای حریف پوتین می‌شود؟

وندی شرمن، یکی از قدرتمندترین دیپلمات‌های جهان راهی اروپا شده است تا در نشست امروز آمریکا و روسیه درباره اوکراین شرکت کند؛ نشستی که بسیار سخت به نظر می‌رسد.

آیا روباه نقره‌ای حریف پوتین می‌شود؟

سحر طلوعی: وندی شرمن، یکی از قدرتمندترین دیپلمات‌های جهان راهی اروپا شده است تا در نشست امروز آمریکا و روسیه درباره اوکراین شرکت کند؛ نشستی که بسیار سخت به نظر می‌رسد. موهای سفید و شمایل هوشمندانه و راه و روش خاصش در مذاکره باعث شده تا او را در دنیای دیپلماسی با نام «روباه نقره‌ای» بشناسند.

خانم شرمن به عنوان معاون وزارت خارجه ایالات متحده در همین هفته با طرف روسی نشستی برگزار کرده تا بیش از پیش به مواضع آنها در موضوع اوکراین مسلط شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه 100هزار سرباز روس را در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرده و باعث ترس و هشدار به غرب شده است.

مقامات ایالات متحده هم امیدوارند تنش ومخاطرات اقدام روسیه را از طریق مذاکرات خنثی کنند. امیدواری آمریکا در این پرونده به خانم شرمن است.

خانم شرمن در تاریخ دیپلماسی ایالات متحده به رفتارهای قاطعانه مشهور است و سابقه برخورد با موارد سخت را در کارنامه‌اش دارد.

او در دوران ریاست‌جمهوری بیل کلینتون وارد مذاکرات هسته‌ای با کره شمالی شد و برای توقف ساخت سلاح هسته‌ای در این کشور تلاش کرد. شرمن در سال 2011 و در دوره ریاست جمهوری اوباما رهبری تیم مذاکره‌کننده ایالات متحده را در موضوع هسته‌ای ایران به عهده داشت و در نهایت در سال 2015 موفق شد به توافق هسته‌ای 5+1 دست پیدا کند. او نشان داد به عنوان یک زن می‌تواند به اتاق مذاکراتی که یک سوی آن جمهوری اسلامی و قوانین سختگیرانه‌ آنها درباره تعاملات میان زنان و مردان است، راه پیدا کند و حضور فعالی داشته باشد. این توافق در دوران ترامپ دچار تزلزل شد و با حضور بایدن در کاخ سفید دوباره به موضوعی جدی‌تر تبدیل شده است.

شرمن درباره مذاکرات هسته‌ای ایران گفته: وقتی به عنوان یک آمریکایی مقابل ایرانی‌ها در اتاق مذاکرات نشستم و یا بهتر بگویم به عنوان یک زن دیپلمات در آن مذاکرات شرکت کردم، چیز سختی برایم به نظر نمی‌رسید. اما وقتی من که سختگیرانه مذاکره می‌کنم، شکست بخورم، آنوقت دیگر زن بودن من می‌تواند یک عامل به نظر برسد. اتفاقی که می‌تواند پیامد‌های غیرمنتظره برایم داشته باشد.

یک دیپلمات انگلیسی درباره شرمن می‌گوید « او 72 ساله است و موهای نقره‌ای همواره کوتاهی دارد که در طول مذاکرات همواره سخت و طاقت‌فرسایی که شرکت می‌کند، محال است یک تارش این ور و آن‌ور شود».

لقب « روباه » را ایرانی‌ها برای او درنظر گرفتند؛ به دلیل رفتار‌های زیرکانه‌ای که شرمن در مذاکراتش با آنها از خود نشان داده است. جالب اینکه همکارانش در وزارت خارجه آمریکا و در جریان آن مذاکرات از لقب روباه استقبال کردند و تی‌شرت‌هایی که اسم روباه نقره‌ای روی آن نوشته شده بود، پوشیدند!

سفیر سابق آمریکا در ترکیه وندی شرمن را تند و و تیز و سریع توصیف می کند.

وندی شرمن مهارت‌های دیپلماتیک خود را به‌طور غیرمعمولی ارتقا داده است؛ او در دانشگاه مریلند مددکاری اجتماعی خوانده و در بالتیمور با کودکان بدسرپرست سر و کار داشته و از آنها نگهداری کرده است.

عمده شهرت دهه 80 او بابت فعالیت‌های اجتماعی حوزه کودکان و رفاه بوده است. چند سال بعد وارد کابینه کلینتون شد و به عنوان نخستین معاون اول زن در امور سیاسی فعالیت خود را آغاز کرد.

تحلیلگران می‌گویند دراین هفته وندی شرمن می‌تواند مهارت‌های دیپلماتیک خود را در آزمونی بزرگ محک بزند. مذاکره با روس‌ها همواره سخت و طاقت‌فرساست. شرمن باید همه ابزارهایش را به کار بگیرد تا غرب را از ورود به یک جنگ بزرگ نجات دهد.

شرمن روز دوشنبه در ژنو با روس‌ها و به طور‌مشخص با سرگئی ریباکوف معاون وزیر خارجه روسیه گفت‌وگو کرد. او چهارشنبه راهی بروکسل شد تا در نشست ناتو حاضر باشد و پنجشنبه هم به وین می‌رود تا دوباره با روس‌ها صحبت کند.

روس‌ها فهرستی از مطالبات را تهیه کرده اند؛ از جمله اینکه آمریکایی‌ها مانع پیشروی نیروهای ناتو به شرق شوند. همچنین برنامه پیوستن اوکراین به ناتو را فراموش کنند!

این مذاکرات تا امروز نتیجه قابل قبولی نداشته و به بن‌بست خورده است. شرمن گفته ما در ژنو قاطع بوده ایم. ریباکوف هم از مفید بودن گفت‌وگوها خبر داده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها