|

مروی بر رسانه‌های عربی‌زبان / ۲۷ دی ۱۴۰۰ / ۱۴ جمادی‌الثانیه ۱۴۴۳

روایت گاز اسرائیل به لبنان

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه الاخبار لبنان، الرأی الیوم،البیان امارات و الفرات نیوز عراق .

روایت گاز اسرائیل به لبنان

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه الاخبار لبنان، الرأی الیوم،البیان امارات و الفرات نیوز عراق .

در این میان الاخبار لبنان، در گزارشى به روایت انتقال گاز اسرائیل به لبنان ،پرداخته است.

الاخبار لبنان:

روایت گاز اسرائیل به لبنان

تل آویو از طریق رسانه های خود داستان ارسال گاز اسرائیل به لبنان را به موازات صحبت درباره حذف این کشور از تحریم های آمریکا علیه سوریه بازنشر کرد. بازنشر روایت مستلزم تامل و تحقیق در مورد اهداف آن است، به ویژه که در شرایط حساس لبنان که مملو از قطبی‌سازی و دوقطبی‌سازی است که این روایت، صرف نظر از اینکه دروغ باشد یا راست، آن را تشدید می‌کند.

از طرفى وزارت انرژی لبنان روز دوشنبه در اطلاعیه‌ای، برخی شایعات منتشر شده در «کانال 12 اسرائیل» مبنی بر موافقت امریکا با توافق واردات گاز از اسرائیل به لبنان را به طور قاطعانه تکذیب کرد.

این وزارتخانه در اطلاعیه‌ خود ضمن تکذیب قاطعانه شایعاتی مبنی بر واردات گاز از اسرائیل به لبنان، تاکید کرد که لبنان تنها از مصر واردات گاز خواهد داشت که بر اساس توافقات انجام شده این خط لوله پس از عبور از اردن و سوریه وارد لبنان خواهد شد تا ایستگاه "دیر عمار" در شمال کشور از آن برای تولید برق استفاده کند.

البیان امارات:

امضا یادداشت تفاهم بین امارات و کره جنوبی

امارات و کره جنوبی با حضور محمد بن راشد آل مکتوم، نائب رئیس امارات و مون جیه این، رئیس جمهور کره جنوبی یادداشت تفاهم همکاری در زمینه دفاعی امضا کردند.

این یادداشت تفاهم بین وزارت دفاع امارات و اداره برنامه اکتساب دفاع کره جنوبی درخصوص همکاری میان و بلند مدت در زمینه های صنایع دفاعی و فناوری دفاعی امضا شد.

در دیدار دو طرف، سه توافقنامه بین شرکت نفت ملی ابوظبی و طرف ها و شرکت های کره ای و همچنین یادداشت تفاهمی بین شورای توازن اقتصادی و شرکت دفاعی هانهوا کره جنوبی امضا شد.

الفرات نیوز:

ارزیابی مثبت نتایج دیدار هادی العامری و مقتدی صدر

چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه در بیانیه ای رسمی نتایج دیدار هادی العامری و مقتدی صدر را مثبت ارزیابی کرد.

چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه تأکید کرد که به مذاکرات با نیروهای سیاسی برای خروج از وضعیت پرمخاطره کنونی در کشور ادامه می دهد.

در بیانیه رسمی این گروه که چتر جامع همه نیروهای سیاسی شیعه عراق به غیر از جریان صدر است بر وحدت رویکردهای اعضا در مسیر تحقق منافع شهروندان و حمایت از یکپارچگی ملی در کشور تأکید شد.

این بیانیه افزوده که در جلسه یکشنبه شب چارچوب هماهنگی، دیدار روز پیش «هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح، با مقتدی صدر در نجف اشرف «دستاوردهای مثبت» آن را بررسی و بر ضرورت افزایش دیدارها و مذاکرات با دیگر شرکا و نیروهای سیاسی کشور تأکید شده است.

لازم به ذکر است دیدار امروز «مون جائه این»، رئیس جمهوری کره جنوبی، با «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی، به علت یک «موضوع غیر مترقبه» از جانب امارات لغو شد.

رأی الیوم:

بسته شدن دفتر شبکه "الجزیره مباشر" قطر در خارطوم

سودان با لغو مجوز فعالیت شبکه "الجزیره مباشر"، دفتر این شبکه قطری را در خارطوم بست.

مقامات سودانی همچنین این شبکه را به رویکرد غیرحرفه‌ای در پرداختن به امور سودان و نقض مفاد مجوز فعالیت این شبکه، متهم کردند.

وزارت اطلاع ‌رسانی سودان به دلیل آنچه مغایرت با بافت اجتماعی این کشور، پخش محتوای رسانه‌ای مخالف با سنت‌ها و ارزش‌های مردم سودان خواند، دفتر شبکه "الجزیره مباشر" در خارطوم را بست و مجوز فعالیت یک خبرنگار و عکاس این شبکه قطری را لغو کرد.

از سویی کمیته احیای انجمن روزنامه نگاران سودانی، بسته شدن دفتر شبکه "الجزیره مباشر" در خارطوم را محکوم کرد و آن را در ادامه اقدامات کودتاگران علیه روزنامه نگاران و خبرنگاران دانست که هفته گذشته در حین انجام کار برای پوشش تجمعات مسالمت‌آمیز در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری دستگیر و مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها