|

حمایت ۵۷ درصدی رای‌دهندگان آمریکا از ترامپ

نظرسنجی جدید دانشگاه هاروارد-پایگاه هریس نشان داد که رئیس جمهوری سابق آمریکا با جلب حمایت ۵۷ درصدی در بین رای‌دهندگان جمهوری‌خواه پیشتاز خواهد بود.

حمایت ۵۷ درصدی رای‌دهندگان آمریکا از ترامپ

نظرسنجی جدید دانشگاه هاروارد-پایگاه هریس نشان داد، در یک انتخابات مقدماتی فرضی برای تعیین نامزد ریاست جمهوری در بین هشت نامزد حزب جمهوری‌خواه، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا با جلب حمایت ۵۷ درصدی در بین رای‌دهندگان جمهوری‌خواه پیشتاز خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری هیل، رونالد دی‌سانتیس، فرماندار فلوریدا و مایک پنس، معاون سابق ترامپ هم به ترتیب با حمایت‌های ۱۲ و ۱۱ درصدی در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. هیچ نامزد احتمالی دیگری در این نظرسنجی مورد بررسی قرار نگرفت.

اگر ترامپ از انتخابات ۲۰۲۴ کناره‌گیری کند، آن وقت دی‌سانتیس جایگزین وی خواهد شد و در انتخابات پیشتاز خواهد بود. میزان حمایت‌ها از فرماندار فلوریدا در صورتی که ترامپ در رقابت‌ها حضور نداشته باشد، ۳۰ درصد است، در حالی که مایک پنس با یک حمایت ۲۴ درصدی در جایگاه دوم قرار دارد.

براساس این نظرسنجی، در چنین سناریویی میزان حمایت از تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت تگزاس ۱۴ درصد خواهد بود.

همزمان با اینکه ترامپ در حال بررسی بازگشت مجدد به کاخ سفید در سال ۲۰۲۴ است، این نظرسنجی بر تداوم تسلط وی بر رای‌دهندگان جمهوری‌خواه تاکید می‌کند.

گرچه ترامپ پاسخ شفاف و روشنی به سوالات مربوط به کاندیداتوری مجددش برای انتخابات ریاست جمهوری نداده است، اما بارها صحبت‌هایی را درباره راه‌اندازی کمپین انتخاباتی مطرح کرده و در آستانه انتخابات میان دوره‌ ۲۰۲۲ فعالیت سیاسی خود را افزایش داده است.

این نظرسنجی همچنین در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان ترامپ و دی‌سانتیس انجام شد.

گرچه این دو مرد متحدان سیاسی نزدیکی بوده‌اند اما ترامپ از امتناع دی‌سانتیس از گفتن اینکه آیا در صورتی که وی بخواهد کمپینی را برای کاخ سفید راه‌اندازی کند، این فرماندار فلوریدا نیز نامزد پست ریاست جمهوری خواهد شد یا خیر، عصبانی شده است.

براساس این نظرسنجی، در یک رقابت فرضی رو در رو با جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی آمریکا در انتخابات ۲۰۲۴، ترامپ با یک حمایت ۴۶ درصدی از بایدن با یک حمایت ۴۰ درصدی پیشتاز است. حتی در یک رقابت فرضی با کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا، ترامپ با یک حمایت ۴۹ درصدی از هریس با یک حمایت ۳۹ درصدی پیشتاز است.

در همین حال در یک رقابت فرضی میان دی‌سانتیس و هریس، فرماندار فلوریدا با حمایت ۴۰ درصدی از هریس با حمایت ۳۹ درصدی پیشتاز خواهد بود. این در حالی است که ۲۱ درصد هنوز تصمیم نگرفته‌اند که در چنین سناریویی به چه کسی رای خواهند داد.

گرچه بایدن اعلام کرده که قصد دارد برای دومین دوره در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ شرکت کند، اما وی از حمایت قاطعانه لازم در بین دموکرات‌ها آن طور که ترامپ در بین جمهوری‌خواهان حمایت می‌شود، برخوردار نیست. در یک رقابت مقدماتی فرضی، بایدن ۳۲ درصد آرا و هریس ۱۴ درصد آرا را بدست می‌آورد. در همین حال برنی سندرز، سناتور مستقل از ایالت ورمونت و هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۱۶ میلادی هر دو ۱۱ درصد از آرا را بدست می‌آورند.

در صورتی که بایدن تصمیم بگیرد که پس از پایان دوره کنونی ریاست جمهوری‌اش کنار برود، هریس با کسب ۲۳ درصد از آرای رای‌دهندگان دموکرات ممکن است نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۴ شود. در چنین سناریویی هیلاری کلینتون با یک حمایت ۱۷ درصدی در جایگاه دوم و سندرز با کسب ۱۲ درصد آرا در جایگاه سوم قرار خواهد داشت.

"مارک پن"، یکی از مدیران نظرسنجی دانشگاه هاروارد-پایگاه هریس گفت: هنوز برای پیش‌بینی درباره انتخابات ۲۰۲۴ خیلی زود است چرا که نظرسنجی‌های اولیه معمولاً پیش‌بینی‌کننده خوبی برای آنچه اتفاق می‌افتد، نیستند.

در این نظرسنجی که از ۱۹ تا ۲۰ ژانویه انجام شد، ۱۸۱۵ تن شرکت داشتند. این نظرسنجی یک همکاری میان مرکز مطالعات سیاسی آمریکایی در دانشگاه هاروارد و پایگاه هریس بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها