|

مروری بر رسانه های انگلیسی زبان / ۵ بهمن ۱۴۰۰ / ۲۵ ژانویه ۲۰۲۱

هشدار پدر ملاله به جامعه جهانی درباره طالبان

روزنامه‌های خاورمیانه‌ای هم علاوه بر حملات موشکی حوثی‌ها به امارات و عربستان، به استعفای رسمی سعد حریری از حضور در انتخابات پارلمانی آتی اشاره کرده اند و همچنین به استقرار نیروهای ناتو در مرزهای شرقی اوکراین.

هشدار پدر ملاله به جامعه جهانی درباره طالبان

اوکراین و حواشی آن حضوری به اندازه کرونا و امیکرون در صفحه اول روزنامه‌های جهان خاصه آمریکا و انگلیس پیدا کرده است.

روزنامه‌های خاورمیانه‌ای هم علاوه بر حملات موشکی حوثی‌ها به امارات و عربستان، به استعفای رسمی سعد حریری از حضور در انتخابات پارلمانی آتی اشاره کرده اند و همچنین به استقرار نیروهای ناتو در مرزهای شرقی اوکراین. واکنش به ارسال هواپیمای نروژی برای سفر طالبان به اسلو از طرف پدر ملاله مطلب اختصاصی روزنامه نشنال امارات است.

گاردین

آمادگی آمریکا برای اعزام نیرو به اوکراین

بعد از اعلام آمادگی ناتو و ارسال جت‌های جنگنده و کشتی به مرزهای شرقی اوکراین، نوبت آمریکا است که از آمادگی نیروهایش برای اعزام به اوکراین خبر بدهد.

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید ۸۵۰۰ سرباز آمریکایی به حالت آماده‌باش درآمده اند تا در صورت ضرورت حضور در مرزهای شرقی اوکراین اعزام شوند.

همچنین ناو هری ترومن ایالات متحده همراه با نیروها و تجهیزات جنگی خود در آبهای مدیترانه برای انجام عملیات به دستور نیروهای ناتو اعلام آمادگی کرده است.

از اینها گذشته ایالات متحده از خانواده همه اعضای سفارت خود در کی‌یف خواسته اوکراین را ترک کنند تا بیش از پیش سایه حمله روسیه به اوکراین بلند شود.

نشنال

هشدار پدر ملاله به جامعه جهانی درباره طالبان

ضیاالدین یوسف‌زای پدر ملاله در واکنش به سفر طالبان به نروژ بیانیه‌ای هشدارآمیز برای جامعه جهانی صادر کرده است.

او در این بیانیه به صراحت هشدار داده طالبان به نفی کامل حقوق زنان فکر می‌کند و چیزی جز این نمی‌خواهد. او به جامعه جهانی گفته اگر موفق نشوند حق تحصیل زنان افغان را به آنها بازگردانند مرتکب اشتباهی تاریخی و غم‌انگیز شده اند.

طالبان می‌گوید تا ۲۱ مارس امسال در مدارس دخترانه را در افغانستان باز خواهد کرد. علت تاخیر کمبود مدارس تفکیکی دختران و پسران بوده است. اما پدر ملاله معتقد است طالبان هیچ اعتقادی به تحصیل دختران ندارند و تنها با این گزینه بازی می‌کنند تا مشروعیت به‌دست بیاورند.

واشنگتن پست

تحریم‌های آمریکایی در انتظار صنایع روسیه

استراتژی تحریم یکی از روش‌های ایالات متحده برای تنبیه روسیه در صورت حمله به اوکراین است. دولت آمریکا تصمیم گرفته با ممنوعیت صادرات، صنایع روسی را فلج کند.

این تحریم‌ها شامل صنایع هوا و فضا، هوش مصنوعی و دیگر صنایع استراتژیک روسیه خواهد شد.

ایالات متحده با ممنوعیت صادرات، غول فنا‌وری چین، هواووی را زمین‌گیر کرد. تجربه به‌دست آمده از این اقدام درباره روسیه به کار گرفته خواهد شد.

گستره تحریم‌ها در قبال روسیه چنان وسیع خواهد بود که شهروندان روسی حتی از داشتن گوشی‌ های هوشمند و تبلت و کنسول بازی هم محروم خواهند شد.

آرکانزاس دموکرات گزت

گرجی‌ها از اوکراینی‌ها حمایت می‌کنند

اینجا تفلیس پایتخت گرجستان است. گرجی‌ها با پرچم اوکراین مقابل سفارت اوکراین صف کشیده اند و علیه پوتین و سیاست‌هایش شعار داده اند. آنها در تقابل میان روسیه و اوکراین طرف دومی می‌ایستند.

وقایع اوستیا و آبخازی در تقابل سال ۲۰۰۸ میان روسیه و گرجستان، باعث شده گرجی‌ها پشت اوکراینی‌ها دربیایند و از آنها حمایت کنند.

آنها به اشغال اوستیا در گرجستان و شبه جزیره کریمه در اوکراین اشاره می‌کنند و روسیه را اشغالگر می‌دانند. گرجی‌ها می‌گویند ما با شهروندان اوکراینی احساس همبستگی داریم. همبستگی سلاحی بسیار قدرتمند است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها