|

مروری بر رسانه های عربی / ۵ بهمن ۱۴۰۰ / ۲۲ جمادی الثانیه ۱۴۴۳

تعویق نشست توافقنامه اتصال برق بین سوریه و اردن

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه الاخبار لبنان، الرایة قطر، العربی الجدید، الاخباریة عربستان و البوابة.

تعویق نشست توافقنامه اتصال برق بین سوریه و اردن

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه الاخبار لبنان، الرایة قطر، العربی الجدید، الاخباریة عربستان و البوابة.

در این میان العربی الجدید در گزارشى به تعویق نشست توافقنامه اتصال برق بین سوریه و اردن به علت استفاده از گاز اسرائیل ،پرداخته است.

الرایة قطر:

رایزنی وزرای خارجه قطر و امریکا درباره پرونده افغانستان ومذاکرات هسته ای ایران

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر امور خارجه قطر و «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا طی تماسی تلفنی با یکدیگر درباره آخرین تحولات پرونده افغانستان و مذاکرات وین بر سر برنامه هسته ای ایران گفت وگو کردند.

وزرای امور خارجه امریکا و قطر در این مکالمه به بررسی روابط دوجانبه استراتژیک بین دو کشور و راه های توسعه همه جانبه آن پرداختند.

دو طرف همچنین درباره آخرین تحولات پرونده سیاسی و امنیتی افغانستان و مذاکرات وین درخصوص پرونده هسته ای ایران رایزنی کردند.

مهم ترین تحولات منطقه ای و بین المللی از دیگر محورهای گفت وگوی وزرای امور خارجه امریکا و قطر بود.

الاخبار لبنان:

بازگشت اینترنت به یمن پس از چهار روز

پس از یک وقفه چهار روزه در پی حمله هوایی متجاوز سعودی-اماراتی به شهر حدیده در غرب این کشور، اینترنت امروز در یمن شروع به بازگشت کرد.

گروه NetBlocks که خرابی های شبکه اینترنتی را ردیابی می کند، در حساب توییتر خود اعلام کرد که «اینترنت پس از چهار روز وقفه به سراسر یمن بازگشته است». به گفته این سازمان، قطع اینترنت به طور قابل توجهی مانع کار رسانه های مستقل و نظارت بر حقوق بشر شد.

خبرنگاران خبرگزاری فرانسه در صنعا و حدیده تایید کردند که اینترنت پس از نیمه شب از سر گرفته شده است.

البوابة:

برگزاری رزمایش دریایی مشترک مصر و عربستان در دریای سرخ

رزمایش نظامی دریایی مشترک بین نیروهای مسلح عربستان و مصر برای تمرین در زمینه ماموریت های جنگ های دریایی در عربستان در حال برگزاری است.

این رزمایش تحت عنوان «مرجان 17» روز گذشته در ناوگان غربی پایگاه دریایی ملک فیصل، وابسته به نیروی دریایی عربستان در دریای سرخ آغاز شد.

غریب عبدالحافظ، سخنگوی ارتش مصر در این رابطه گفت: این رزمایش شامل اجرای تیراندازی تاکتیکی نیروهای ویژه دریایی و شلیک توپخانه ای به دو هدف سطحی و هوایی می شود.

سخنگوی ارتش مصر هدف از برگزاری این رزمایش را تقویت همکاری مشترک و یکپارچه سازی مفاهیم عملیاتی بین دو طرف در شیوه ها و روش های انجام ماموریت دریایی علیه تهدیدهای مختلف و آموزش کادر واحدهای دریایی در زمینه ماموریت های جنگ های دریایی عنوان کرد.

العربی الجدید:

« گاز اسرائیل» توافقنامه اتصال برق بین سوریه و اردن را به تعویق انداخت

سوریه دیداری که قرار بود فردا چهارشنبه با طرف اردنی برای تکمیل توافق در مورد اتصال برق و تامین برق لبنان انجام شود را به تعویق انداخت.

به گفته برخى ناظران در گفتگو با العربی الجدید، آنچه در مورد استفاده از گاز اسرائیل به جای گاز مصر شایع شده بود، احتمالاً دلیل به تعویق افتادن این نشست است.

غسان الزامل وزیر برق سوریه دیروز اعلام کرد که این نشست علیرغم آمادگی طرف سوری از نظر فنی، به تعویق افتاد.

منابع رسانه‌ای اخیراً اعلام کرده بودند که آمریکا توافقی را برای تامین گاز اسرائیل به لبنان تایید کرده است، برخلاف آنچه رسانه‌های عربی و بین‌المللی گزارش داده‌اند که این موافقتنامه مربوط به گاز مصر است. سفارت آمریکا موافقت آمریکا با تامین گاز لبنان از اسرائیل را تکذیب کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها