|

مروری بر رسانه‌های عربی‌زبان / ۶ بهمن ۱۴۰۰/ ۲۳ جمادی الثانیه ۱۴۴۳

سفر امیر قطر به آمریکا

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه الرایة قطر، الامارات الیوم،الصباح عراق،النهار کویت وخبرگزارى رسمى سوریه "سانا".

سفر امیر قطر به آمریکا

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه الرایة قطر، الامارات الیوم،الصباح عراق،النهار کویت وخبرگزارى رسمى سوریه "سانا".

در این میان الرایة قطر در گزارشى به اهمیت سفر امیر قطر به آمریکا ،پرداخته است.

الرایة قطر:

امیر قطر دوشنبه آینده به امریکا می رود

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر دوشنبه آینده با جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا در واشنگتن دی سی دیدار خواهد کرد.

در این دیدار دو طرف علاوه بر آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی، راه‌های حمایت از ملت افغانستان و گسترش روابط تجاری و سرمایه‌گذاری میان قطر و امریکا و تضمین امنیت و ثبات تأمین سوخت در جهان را بررسی خواهند کرد.

کاخ سفید این سفر را مهم و نشان‌دهنده شراکت قدرتمند امریکا و قطر دانسته است.

الامارات الیوم:

ثبت کمترین میانگین خاموشی در جهان در سال 2021 توسط دبى

اداره برق و آب دبی رکورد جهانی جدیدی را در میانگین قطع برق به ازای هر مشترک به دست آورده است، دبی در سال 2021 به طور متوسط 1.43 دقیقه قطعی برق به ازای هر مشترک در سال ثبت کرده است، در حالی که این رقم در کشورهای اتحادیه 15 دقیقه است.

سعید محمد الطایر، مدیر عامل اداره برق و آب دبی، گفت: این دستاورد دبی با ثبت کمترین قطع برق با 1.43 دقیقه به ازای هر مشترک در سال، موید این است که ما به طور پیوسته به سمت دیدگاه راهبردی، دبی هوشمندترین و شادترین شهر جهان است حرکت می کنیم.

الطایر با اشاره به اینکه استراتژی شبکه هوشمند شامل 10 برنامه است که در مراحل کوتاه، میان مدت و بلندمدت تا سال 2035 تکمیل خواهد شد، گفت: این موارد عبارتند از زیرساخت‌های پیشرفته اندازه گیری برق، زیرساخت های پیشرفته اندازه گیری آب، مدیریت دارایی، اتوماسیون توزیع، زیرساخت های فناوری اطلاعات، اتوماسیون حمل و نقل، یکپارچه سازی سیستم، ارتباطات و تجزیه و تحلیل داده های بزرگ و امنیت.

خبرگزارى رسمى سوریه "سانا":

امضای قرارداد اتصال برق بین اردن و لبنان از طریق سوریه

غسان الزامل وزیر برق سوریه در مراسم امضای توافقنامه اتصال انرژی از اردن به لبنان از طریق سوریه گفت: سوریه تمامی مقدمات اتصال برق اردن به لبنان از طریق سوریه را تکمیل کرده و تمامی امکانات را برای تکمیل این توافق فراهم خواهد کرد.

الزامل در یک کنفرانس مطبوعاتی با ولید فیاض وزیر انرژی و آب لبنان در بیروت تأکید کرد که سوریه همه امکانات را برای تکمیل توافق نامه اتصال برق بین لبنان و اردن از طریق شبکه سوریه ارائه می کند.

وزیر برق سوریه که طی سفری رسمی به لبنان رفته است، روز گذشته در بیروت با میشل عون، رئیس جمهور لبنان دیدار کرد.

قرار است امروز در بیروت دو توافقنامه در زمینه انتقال برق بین لبنان و اردن و سوریه امضا شود.

توافقنامه نخست بین لبنان و اردن در ساختمان وزارت انرژی و آب لبنان درخصوص انتقال برق اردن به لبنان امضا شود.

توافقنامه دوم نیز بین لبنان با سوریه و اردن درخصوص عبور انرژی از اردن به لبنان از طریق سوریه است و شامل تامین 225 مگاواتی برق در روز از سوی اردن از طریق شبکه برق سوریه می شود.

النهار کویت:

تصویب قرارداد نظامی آمریکا و مصر به ارزش بیش از 2.5 میلیارد دلار

وزارت امور خارجه امریکا دو قرارداد تسلیحاتی با مصر به ارزش 2.56 میلیارد دلار را تأیید کرد.

یکی از قراردادهای تأیید شده به ارزش 2.2 میلیارد دلار شامل 12 هواپیمای C-130 و دیگری مربوط به خرید رادار هوایی به ارزش 355 میلیون دلار مربوط می‌شود.

آژانس همکای‌های امنیت دفاعی امریکا تأکید کرده که این قرارداد با تأمین حمایت هوایی برای نیروهای مصری، موجب بهبود توانایی مصر در رویارویی با تهدیدها می‌شود.

این قراردادها در حالی به تأیید رسیده که واشنگتن بارها از وضعیت حقوق بشر در مصر ابراز نگرانی کرده‌اند. بر اساس گزارش‌های نهادهای حقوق بشر حدود 60 هزار زندانی سیاسی در زندان‌های مصر به سر می برند.

الصباح عراق:

بهبود نسبی شاخص فساد در عراق در گزارش سازمان شفافیت بین المللی

بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان شفافیت بین‌المللی در سال 2021، عراق با کسب 23 امتیاز از 100 امتیاز، از میان 180 کشور جهان در رتبه 157 قرار گرفته که به معنای خروج آن از شمار 10 کشور در قعر این لیست است.

محمد رحیم الربیعی، عضو ائتلاف توافق سازمان ملل برای مبارزه با فساد و رئیس شبکه «النهرین» برای حمایت از پاکدستی و شفافیت، تأکید کرد که عراق سیاست‌های گوناگونی را در این عرصه پیش گرفته که از جمله آنها استراتژی ملی مبارزه با فساد است که تا چند ماه آینده با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی اجرا خواهد شد.

الربیعی همچنین بر ضرورت حمایت از آزادی بیان و آزادی مطبوعات تأکید کرد و آن را یکی از معیارهای کلیدی سازمان شفافیت بین‌المللی دانست و افزود که لازم است در این راستا قوانین مربوط به حق دسترسی به اطلاعات و اصل شفافیت که در قانون اساسی به آن تصریح شده تصویب شود.

پیش از این سازمان شفافیت بین‌المللی تأکید کرده بود که وابستگی فرقه‌ای و روابط شخصی باعث انتخاب کارمندان ناشایست و نبود حسابرسی و بازرسی در عراق شده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها