|

پیچیدگی های تازه در پرونده آتش سوزی مجیدیه

جلسه محاکمه متهمان آتش‌سوزی ساختمانی در مجیدیه که باعث مرگ چهار نفر از ساکنان شده بودند، برگزار شد اما این پرونده با ابهاماتی مواجه شد.

پیچیدگی های تازه در پرونده آتش سوزی مجیدیه

شرق: جلسه محاکمه متهمان آتش‌سوزی ساختمانی در مجیدیه که باعث مرگ چهار نفر از ساکنان شده بودند، برگزار شد اما این پرونده با ابهاماتی مواجه شد. به گزارش خبرنگار ما، این آتش‌سوزی بهمن سال 93 در منطقه مجیدیه رخ داد و با اعلام شهروندان به آتش‌نشانی مأموران به محل رفتند. آتش‌نشانان با حضور در محل مشاهده کردند حریق در طبقه منفی یک این ساختمان رخ داده و دو خودروی سواری و یک دستگاه موتورسیکلت کاملا شعله‌ور شده و شعله‌های آتش در حال سرایت به خودروهای مجاور است.

دود و حرارت زیادی همه شش طبقه ساختمان را در بر گرفته بود؛ به‌طوری‌که در ورودی تمام واحدها سوخته و سنگ راه‌پله‌ها نیز متلاشی شده بود. آتش‌نشانان با تقسیم‌شدن به دو گروه عملیات نجات و اطفای حریق را آغاز کردند و با توجه به اینکه برخی از ساکنان قصد داشتند خود را از بالکن به بیرون پرتاب کنند، عوامل آتش‌نشانی به کمک نردبان هیدرولیکی این افراد را نجات دادند. گروه نجات هنگام بازرسی راه‌پله‌ها با جسم بی‌جان پسربچه چهارساله و مادربزرگ 62ساله‌اش روبه‌رو شدند که این افراد را بلافاصله خارج کردند و به عوامل اورژانس مستقر در محل حادثه تحویل دادند که پس از بررسی علائم حیاتی مرگ این دو نفر به دلیل شدت دودگرفتگی تأیید و اعلام شد.

در بررسی‌های بعد جسد دو نفر دیگر از ساکنان ساختمان توسط آتش‌نشانی پیدا شد و با توجه به مرگ چهار شهروند تحقیقات برای مشخص‌شدن علت این آتش‌سوزی گسترده آغاز شد. گزارش ابتدایی آتش‌نشانی بیانگر عمدی‌بودن آتش‌سوزی بود. ضمن اینکه برخی شاهدان اعلام کردند یکی از ساکنان با چند نفر درگیری داشته است. از آنجایی که آتش‌سوزی از طبقات پایین و پارکینگ آغاز شده بود و یکی از اجسام سوخته نیز خودروی این ساکن ساختمان بود، احتمال آتش‌افروزی به‌ خاطر انتقام‌گیری قوت گرفت. مأموران بعد از تحقیقات فراوان حریق عمدی را تأیید کردند. از سوی دیگر در بررسی‌ها مشخص شد سرایداری که مدتی قبل از سوی مالک ساختمان اخراج شده بود، روز حادثه در حال پرسه‌زدن در اطراف ساختمان دیده شده است. علاوه‌بر‌این معلوم شد او ساعتی پیش از حادثه به مقابل ساختمان رفته و با صاحب ساختمان درگیر شده و او را تهدید کرده بود که اگر طلبش را نگیرد ساختمان را به آتش می‌کشد.حتی چند نفر نیز علیه سرایدار سابق شهادت دادند که او تهدید به آتش‌سوزی کرده بود و تصمیم داشت از مالک ساختمان انتقام بگیرد.

به‌این‌ترتیب او بازداشت اما مدعی شد بی‌گناه است و نقشی در این آتش‌سوزی ندارد. هرچند این مرد تأیید کرد که به خاطر طلبی که داشته و صاحب ساختمان نیز آن را پرداخت نمی‌کرده با هم مشکلاتی داشتند. در این پرونده چندین مظنون دیگر نیز بازداشت شدند و از آنها تحقیق صورت گرفت و سرانجام با بررسی تصاویر دوربین‌های مداربسته دو نفر دیگر نیز در لیست مظنونان اصلی قرار گرفتند. حتی تصاویر ثبت‌شده در دوربین‌های مداربسته اطراف محل حادثه نشان می‌داد که آنها دقایقی پیش از آتش‌سوزی در محل حضور داشتند. با این حال تمام آنها ادعای بی‌گناهی می‌کردند. سرانجام با گذشت حدود پنج‌سال‌ونیم از حادثه، بازپرس شعبه ششم دادسرای امور جنایی تهران برای سرایدار و دو نفر دیگر که همگی طبق تحقیقات انجام‌شده با مالک ساختمان اختلاف داشتند و او را تهدید کرده بودند به اتهام مشارکت در قتل عمدی و ایراد صدمه بدنی عمدی ناشی از آتش‌سوزی قرار جلب به دادرسی صادر کرد. متهمان مدعی بودند هیچ نقشی در آتش‌زدن ساختمان نداشتند اما با توجه به تصاویر دوربین‌های مداربسته و شهادت شهود سه متهم مورد بازجویی قرار گرفتند و کیفرخواست علیه آنها صادر شد.

پرونده پس از صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد و قضات شعبه 2 دادگاه کیفری استان تهران پرونده را مورد بررسی قرار دادند. از آنجایی که سه متهم به تسبیب در قتل متهم شده و با وثیقه آزاد شده بودند، از آنها خواسته شد در جلسه دادگاه حاضر شوند و اولیای دم نیز دعوت شدند اما دو نفر از متهمان و یکی از اولیای دم در جلسه رسیدگی حاضر نشدند. به این ترتیب اولیای دم حاضر در دادگاه خواسته خود را مطرح کردند و گفتند یکی از متهمان را مقصر اصلی می‌دانند و علیه او شکایت و درخواست قصاص دارند. آنها گفتند همه شواهد نشان می‌دهد چه کسی عامل اصلی این آتش‌سوزی و ازدست‌رفتن عزیزان ما شده است و ما درخواست رسیدگی به اتهام قتل عمدی برای او داریم. وقتی تنها متهم حاضر در دادگاه در جایگاه قرار گرفت، گفت اتهام را قبول ندارد و اصلا در جریان آتش‌سوزی نبوده و کاری نکرده است. وقتی قضات وارد شور شدند با توجه به مدارکی که در پرونده بود نقص در تحقیقات اعلام کردند. آنها با این توضیح که دادسرا هنوز مقصر اصلی را معرفی نکرده است و پرونده در این خصوص نقص دارد، پرونده را برای رفع نقص به دادسرای جنایی تهران بازگرداندند. به این ترتیب سرانجام پرونده آتش‌سوزی مرگ‌بار در مجیدیه همچنان با گرهی که در آن به وجود آمده، نامعلوم مانده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها