|

درخواست کمک مرد زندانی برای رهایی از قصاص

انتشار گزارشی در روزنامه «شرق» و کمک نیکوکاران مرد میان‌سالی را که ۱۶ سال پیش در نزاع با اقوام همسرش مرتکب قتل یکی از آنها شده بود، به آزادی نزدیک کرد.

درخواست کمک مرد زندانی برای رهایی از قصاص

شرق، شهریار کریمی: انتشار گزارشی در روزنامه «شرق» و کمک نیکوکاران مرد میان‌سالی را که ۱۶ سال پیش در نزاع با اقوام همسرش مرتکب قتل یکی از آنها شده بود، به آزادی نزدیک کرد. پس از آنکه درخواست کمک این مرد ۴۷‌ ساله‌ که در ۳۱‌ سالگی به دلیل اختلافات خانوادگی و در یک نزاع خونین باعث مرگ شوهرخاله همسرش شده بود، در روزنامه «شرق» منتشر شد، تعدادی از بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون درخواست کمک سیروس، زندانی محکوم به قصاص را پذیرفتند و با حمایت از این زندانی در پیج‌های اینستاگرام خود، برای تأمین دیه درخواستی اولیای ‌دم مقتول به یاری او آمدند .

سیروس در گفت‌وگوی قبلی با خبرنگار «شرق» از تصادفی‌بودن قتل شوهرخاله همسرش صحبت کرد و گفت: «درگیری لفظی من و مقتول به درگیری فیزیکی منجر شد و به‌دلیل تسلط‌نداشتن بر اعصاب و روانم در یک لحظه باعث مرگ یک انسان شدم». سیروس در خانواده‌ای ساده و کشاورز‌ متولد شده بود. دوران نوجوانی را هم سپری کرد تا اینکه جوانی از راه رسید و همان اوایل جوانی حرفه بنایی را انتخاب و خیلی زود ازدواج کرد؛ اما در زندگی مشترک با همسرش دچار اختلاف شد. همسر سیروس هم طبق عادت پس از هر بگو‌‌‌مگو و دعوا به حالت قهر به منزل خاله‌اش می‌رفت و این زوج مدتی بعد با وساطت خانواده‌ها با هم صلح می‌کردند و زندگی را از سر می‌گرفتند؛ اما پس از مدتی این دعواها تکرار می‌شد و کشمکش‌ها برای آنها به عادت تبدیل شد. پس از آخرین دعوا همسر سیروس به منزل خاله‌اش رفت و برای همیشه منزل همسرش را ترک کرد. این قهر ماه‌ها طول کشید تا اینکه در یک بعداز‌ظهر پاییزی سال ۱۳۸۴ سیروس یک ‌بار دیگر به منزل خاله همسرش مراجعه کرد و با همسرش به گفت‌وگو نشست. او در این گفت‌وگو به توافق‌های مهمی برای بازگشت همسرش به زندگی مشترک دست یافت؛ اما بنا بر گفته سیروس، ناگهان با دخالت اطرافیان همه‌چیز به هم خورد و همسرش از بازگشت به زندگی مشترک پشیمان شد. اینجا بود که سیروس پنداشت عامل اصلی زندگی فرو‌پاشیده‌اش شوهر‌خاله همسرش است؛ به‌ همین‌ دلیل با او درگیر و در این درگیری شوهر‌خاله همسرش مجروح شد و به بیمارستان انتقال یافت .

پس از انتقال مجروح به بیمارستان تلاش کادر درمانی برای نجات او مؤثر واقع نشد و این مرد در بیمارستان طالقانی کرمانشاه بر‌ اثر شدت جراحات جان باخت. در‌ نهایت سیروس به‌عنوان مظنون اصلی پرونده از ‌سوی اداره آگاهی کرمانشاه دستگیر و پس از اعتراف به جرمش، به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه منتقل شد. پس‌ از‌ آن سیروس در جریان دادرسی در دادگاه به جرم قتلی که به آن اعتراف کرده بود، به قصاص محکوم شد. سپس منزل مسکونی سیروس فروخته شد. بخشی از آن به‌عنوان مهریه توسط همسرش توقیف و بخش دیگر آن صرف جلب رضایت والدین مقتول شد؛ اما او برای جلب رضایت همسر و دو فرزند مقتول دیگر آهی در بساط نداشت، تا اینکه پس از ۱۶ سال از سوی مسئولان زندان «دیزل‌آباد» و شورای حل اختلاف ویژه صلح و سازش قتل شعبه ۴۵ کرمانشاه به خبرنگار «شرق» معرفی شد. حالا پس از ۱۶ سال حبس در زندان به خاطر قتلی ناخواسته که مرتکب شده بود و زندگی و جوانی‌اش را یکباره تباه کرده بود، با مساعدت قاضی ناظر زندان بار دیگر بر بالین پدر پیر و سالخورده‌اش که به‌دلیل عارضه سکته مغزی به کما رفته بود به بیمارستان امام رضا‌(ع) آمده است. پس از آنکه در جریان تلاش مثمرثمر روزنامه «شرق»، گروه یاران نجات، هنرمندان و نیکوکاران هم‌وطن قرار گرفت، دیوار بغضش فروریخت و پشت در اتاق آی‌سی‌یو بر زمین نشست و اشک پهنای صورتش را دربرگرفت. سیروس با صدایی بغض‌آلود و صورتی خیس‌شده از اشک برای آزادی‌اش از زندان و خدمت به پدری که اکنون یک چشمش به خاطر عارضه مغزی نابینا و دست و پای قسمت چپ بدنش فلج شده است، بار دیگر دست به دامان مردم نیکوکار و هنرمندان و ورزشکاران محبوب شده است و از آنها مدد می‌طلبد. او آرزو دارد پس از ۱۶ سال حبس طاقت‌فرسا با کمک نیکوکاران و فعالان اجتماعی به زندگی بازگردد و در آخرین روزهای زندگی پدرش بر بالین او خدمت کند. سیروس از نیکوکاران هم‌وطن قدردانی کرد و گفت: «به خدا قسم کمک به آزادی من کمک به آسایش پدر پیر، کور و فلج و مادرم است که پیرزنی ناتوان در پرستاری از پدرم است. کمک به آزادی من کمک به ادامه زندگی سه انسان است؛ پدر ۷۵ ساله‌ام، مادر ۷۰ ساله‌ام و من که پاییز به هفدهمین سال زندگی در زندان می‌رسم. من دست تمام عزاداران و عاشقان امام حسین‌(ع) را می‌بوسم که به احترام محرم و صفر و به خاطر انسانیت به من کمک کرده‌اند. سالار شهیدان از شما راضی باشد که نور امید را در قلبم زنده کردید. شما را به امام حسین(ع) قسم می‌دهم کمک کنید زودتر آزاد شوم تا بتوانم از پدر و مادرم پرستاری کنم ».

سیروس همچنین در پیامی ویدئویی خود را به محسن چاوشی و گروه یاران نجات معرفی و درخواست کمک کرده بود. در این پیام ویدئویی این زندانی محکوم به قصاص، محسن چاوشی و گروه یاران نجات را ناجی زندانیان بی‌پناه و خادمین امام حسین‌(ع) خوانده و از آنها درخواست کرده بود که به آزادی‌اش کمک کنند. پس از انتشار خبر درخواست این زندانی، گروه یاران نجات نیمی از مبلغ دیه و محسن چاوشی نیز نیم دیگر آن را تقبل کردند. با تلاش گروه یاران نجات تا این لحظه مبلغ ۸۰ میلیون تومان از دیه درخواستی اولیای دم تأمین شده و در روزهای آینده چاوشی نیز به کمک این زندانی دردمند خواهد آمد. «افسون علیمرادیان»، فعال اجتماعی و عضو اصلی گروه یاران نجات، ضمن ارائه گزارش واریزهای گروه به «شرق» گفت: «پس از آنکه گروه یاران نجات در جریان پرونده سیروس قرار گرفت و گواهی‌های متعدد حسن اخلاق این زندانی به دست ما رسید، در جلسه‌ای با حضور اعضای اصلی گروه تصمیم گرفتیم با اتکا به خداوند منان و با پشتوانه کمک‌های مردمی کار نجات سیروس را قبل از تمام‌شدن موعد تعیین‌شده به سرانجام نیک ختم کنیم. تا این لحظه حدود ۸۰ میلیون تومان از طرف نیکوکاران هم‌وطن به حساب گروه یاران نجات واریز شده است و امیدواریم بار دیگر با حضور گرم نیکوکاران پرونده این زندانی که نزدیک به ۱۷ سال از زندگی خود را در زندان سپری کرده است، به پایان نیک ختم شود». سیروس با چشمانی اشک‌بار و کوله‌باری از پشیمانی از مردم نیکوکار و عزاداران حسینی درخواست کرده است به او کمک کنند و بر این اعتقاد است که کمک‌های هرچند به‌ظاهر اندک نیز می‌تواند او را به آزادی نزدیک کند .

افراد نیکوکاری که تمایل دارند به نجات و آزادی این زندانی دردمند کمک کنند، می‌توانند کمک‌های مالی خود را به شماره کارت ۵۰۲۲۲۹۱۰۶۳۶۴۱۴۷۴ و شماره حساب ۳۱۷۸۰۰۰۱۲۴۷۳۶۳۲۱ که متعلق به گروه یاران نجات و به نام افسون علیمرادیان، شاهد حلاج‌نیشابوری، شهرزاد همتی‌‌پل‌سنگی و زهره کوهی است، واریز کنند. گروه یاران نجات یک گروه خیریه مردم‌نهاد است که با مدیریت چند خبرنگار و فعال اجتماعی اداره می‌شود و تاکنون موفق به نجات ۴۵ زندانی محکوم به قصاص شده است که تعداد ۱۵ نفر از این زندانیان نجات‌یافته از زندان دیزل‌آباد کرمانشاه هستند .

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها