|

روند تبدیل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران از استانی به سراسری کلید خورد

عبدی با اشاره به نقش انجمن در حل‌وفصل مشکلات مربوط به روزنامه‌نگاران گفت: ممکن است اتفاقی برای یک روزنامه یا روزنامه‌نگار پیش بیاید یا اصلا بخواهیم امتیازی را برای صنف بگیریم؛ در این صورت طرف مقابل نیز در مقام چانه‌زنی تعداد اعضا را در نظر می‌گیرد و این امر در تأثیرگذاری حرف انجمن مؤثر خواهد بود، البته هیئت‌مدیره نیز تلاش می‌کند زمین بازی را برای اعضا بازتر کند.

روند تبدیل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران از استانی به سراسری کلید خورد

20مرداد99 انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران میزبان تعدادی از خبرنگاران بود. در این نشست که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شده بود، رئیس هیئت‌مدیره و دبیر انجمن به برخی از سؤالات پاسخ دادند. در ابتدای این جلسه رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران گفت: درصدد بودیم به مناسبت روز خبرنگار برنامه‌ای داشته باشیم اما با اوج‌گیری روزافزون کرونا و به دلیل ملاحظات سلامتی همکاران ترجیح دادیم جلسه‌ پرسش و پاسخ داشته باشیم.

عباس عبدی سپس به وضعیت بحرانی مطبوعات و لزوم تهیه یک سند ملی اشاره کرد و گفت: از سال گذشته این موضوع مطرح شد و در نظر داشتیم همان‌طور که دولت برای مسائلی مانند سیل و زلزله سند ملی تهیه کرده بود، در زمینه بحران مطبوعات نیز وارد عمل شود اما به دلایلی دولت این كار را نكرد، در نتیجه تصمیم گرفتیم با تشکیل کارگروهی هفت‌نفره از معتبرترین فعالان رسانه‌ای، پیش‌نویس این سند را تدوین کنیم. تاکنون مقدمات انجام سه پژوهش در‌این‌باره صورت گرفته و پس از جمع‌بندی، نتایج آن به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن در ادامه تأکید کرد که هیچ سندی بدون ضمانت اجرا مؤثر نخواهد بود و از مجموع فعالان رسانه‌ای خواست در تدوین این سند مشارکت کنند. در ادامه این جلسه دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران به ارائه توضیحاتی پرداخت؛ شهریار شمس‌مستوفی با اشاره به تصویب طرح تشکیل نهاد سراسری فرهنگ، هنر و رسانه در هیئت دولت، گفت: بر اساس این طرح کانون‌های سراسری شکل خواهد گرفت و انجمن‌های صنفی می‌توانند به ‌صورت سراسری تشكیل شوند. در همین راستا روند تبدیل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران از استانی به سراسری کلید خورده و درخواست به نهادهای ذی‌ربط ارسال شده است تا انجمن پس از تغییر اساسنامه بتواند به صورت سراسری ذیل كانون فراگیر فرهنگ، هنر و رسانه به فعالیت بپردازد.

دست ‌یاری انجمن به سوی اعضا

در ادامه این جلسه دبیر و رئیس هیئت‌مدیره انجمن به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند؛ فعالیت‌های انجمن در جهت حمایت از اعضا محور یکی از سؤالات بود؛ عباس عبدی در پاسخ به این سؤال گفت: برخلاف نهادهای دولتی که قدرت خود را از قانون می‌گیرند، نهادهای صنفی همچون انجمن متکی به اعضای خود هستند. همچون یک حزب که با 20 نفر عضو هیچ تأثیری ندارد اما حزبی با یک میلیون عضو ملتزم، اثرگذاری بالایی خواهد داشت.

عبدی با اشاره به نقش انجمن در حل‌وفصل مشکلات مربوط به روزنامه‌نگاران گفت: ممکن است اتفاقی برای یک روزنامه یا روزنامه‌نگار پیش بیاید یا اصلا بخواهیم امتیازی را برای صنف بگیریم؛ در این صورت طرف مقابل نیز در مقام چانه‌زنی تعداد اعضا را در نظر می‌گیرد و این امر در تأثیرگذاری حرف انجمن مؤثر خواهد بود، البته هیئت‌مدیره نیز تلاش می‌کند زمین بازی را برای اعضا بازتر کند.

مذاکرات سه‌جانبه انجمن با وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی

افزایش هزینه‌های صنف و مشکلات بی‌سابقه برای مطبوعات و فعالان آن از دیگر بحث‌های مطرح‌شده در این جلسه بود؛ دبیر انجمن دراین‌باره به اقدامات رفاهی صورت‌گرفته اشاره کرد و گفت: انجمن، وزارت رفاه و سازمان تأمین اجتماعی در ارتباط با دستمزد روزنامه‌نگاران وارد مذاکراتی سه‌جانبه شده‌اند. هم‌اکنون دستمزد روزنامه‌نگاران حداقلی است اما در تلاشیم تا با درنظرگرفتن سطح روزنامه‌نگار دستمزد مقطوع تعیین شود. همچنین مذاکراتی نیز برای قرارگرفتن خبرنگاری آزاد در رده مشاغل سخت و زیان‌آور در جریان است.

شهریار شمس‌مستوفی در ارتباط با طرح ترافیک خبرنگاران نیز گفت: امسال با وجود کاهش کلی سهمیه طرح ترافیک، انجمن موفق شد به نسبت سال قبل سهمیه بیشتری برای اعضای خود بگیرد. در زمینه کرونا نیز حمایت‌هایی از همکاران مبتلا صورت گرفته و همچنین سبد کالا و وام به مبلغ 10 میلیون و 15 میلیون تومان برای اعضایی که درخواست داشتند در نظر گرفته شده است و تا هفته آینده اجرائی خواهد شد. علاوه بر این سعی کرده‌ایم به اعضایی که عضو نیستند، نیز خدمت‌رسانی کنیم.

رویکرد انجمن، رسانه‌ای‌نشدن پیگیری‌هاست

پیگیری‌ مشکلات روزنامه‌نگاران یکی دیگر از سؤالاتی بود که رئیس هیئت‌مدیره انجمن به آن پاسخ داد؛ عباس عبدی با تأکید بر تمایل انجمن به رسانه‌ای‌نشدن پیگیری‌ها گفت: بخش عمده وقت هیئت‌مدیره انجمن صرف رسیدگی به مشکلات افرادی می‌شود که اتفاقا عضو انجمن نیستند؛ با این حال این موارد در جریان است و البته تمایل ما بر رسانه‌ای‌نشدن روند است زیرا نمی‌خواهیم دعوای سیاسی راه بیندازیم.

تلاش برای برگزاری آنلاین انتخابات مجمع عمومی

برگزاری مجمع عمومی انجمن در دوران کرونا و همچنین لزوم تدوین شیوه‌نامه‌ای برای فعالیت خبرنگاران در شرایط کرونایی نیز از سؤالات مطرح‌شده در این نشست بود؛ دبیر انجمن در ارتباط با برگزاری مجمع عمومی گفت: امسال علاوه بر مجمع عمومی در دی‌ماه، یک مجمع فوق‌العاده نیز برای تغییر اساسنامه خواهیم داشت؛ تاکنون انتخابات مجامع عمومی به صورت آنلاین برگزار نشده است اما درصدد هستیم تا موافقت دست‌اندرکاران مربوطه را برای برگزاری آنلاین انتخابات به دست بیاوریم و البته در صورت مخالفت با این موضوع باید انتخابات را در فضایی باز و بزرگ برگزار کنیم.

همچنین رئیس هیئت‌مدیره انجمن در ارتباط با تدوین شیوه‌نامه برای فعالیت خبرنگاران در دوران کرونایی، پیگیری این امر را از وظایف روزنامه‌نگاران دانست و گفت اگر روزنامه‌نگاران بخواهند در این زمینه یا در مورد تخصصی دیگر در انجمن کمیته‌ تشکیل بدهند از آن استقبال خواهیم کرد و حتی برای آن بودجه‌‌ای نیز اختصاص خواهد یافت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها