|

توصیه احمدی‌بیغش به مردم‌

‌تحمل تحریم‌‌ها‌ به سبک گاندی‌

برای این قصه راهی نداریم جز اینکه روی پای خودمان بایستیم؛ مرحوم گاندی چگونه زندگی کرد؟ ما هم باید همین‌طور باشیم، اگر به سمت زندگی برویم که به خودمان متکی باشیم (با هزاران سختی که دارد) و تحریم‌ها را تحمل کنیم، می‌توانیم.

‌تحمل تحریم‌‌ها‌ به سبک گاندی‌

محمود احمدی‌بیغش یکی از نمایندگان تندروی مجلس در اظهار‌نظری از مردم خواسته مانند گاندی ساده زندگی کنند تا تحریم‌ها قابل ‌تحمل شود‌.

او در بیان راه‌حل خود در برابر تحریم‌ها با بی‌اثر‌دانستن مذاکرات گفته است: برای این قصه راهی نداریم جز اینکه روی پای خودمان بایستیم؛ مرحوم گاندی چگونه زندگی کرد؟ ما هم باید همین‌طور باشیم، اگر به سمت زندگی برویم که به خودمان متکی باشیم (با هزاران سختی که دارد) و تحریم‌ها را تحمل کنیم، می‌توانیم.

این اولین بار نیست که مسئولی که سال‌ها در رفاه و آسایش زندگی کرده، مردم را به ساده‌زیستی و استقامت در فقر دعوت می‌کند تا فشار کمر‌شکن اقتصادی تحریم‌ها قابل تحمل شود.

علی‌اکبر ولایتی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در پاییز ۹۷، در بخشی از صحبت‌هایش به مناسبت «هفته دفاع مقدس» در همایشی در دانشگاه آزاد به «مقاومت مردم یمن» در برابر شرایط فعلی کشورشان اشاره کرده و گفته: «از یمنی‌ها یاد بگیریم که چگونه در برابر تهدید و تحریم مقاومت می‌کنند. به‌جای لباس لنگ می‌بندد و اسلحه به دست دارند و چند تکه نان خشک دستشان است، با پای پیاده، سعودی‌ها از دست اینها عاجز شدند».

این سخنان ولایتی با واکنش‌های بسیاری مواجه شد و بسیاری از جمله عباس عبدی به خانه هزار‌متری او در سعادت‌آباد اشاره کردند که سنخیتی با نان خشک خوردن و لنگ‌بستن نداشت. برخی هم به کسب‌و‌کار فرزندان او پرداختند که از برج‌سازان و پاساژسازان مطرح در شمال تهران هستند و برخی دیگر از کاربران فضای مجازی هم به تعدد شغل و سمت ولایتی و همچنین به بیمارستان مسیح دانشوری که تحت مدیریت اوست، اشاره کردند. در‌ نهایت هم بعدها حضور دو پسر علی‌اکبر ولایتی در میهمانی «گرگ وال‌استریت» در هتل شانگریلای استانبول خبرساز شد و کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی را به واکنش واداشت.

اکنون محمود احمدی‌بیغش با سابقه نمایندگی مردم در مجلس، مشاور عالی رئیس ستاد اجرائی فرمان امام (س)، همچنین استانداری خراسان شمالی در دوران محمود احمدی‌نژاد مدعی ساده‌زیستی آن‌هم به سبک گاندی شده است.

این نماینده اصولگرای مجلس در ‌حالی از نام گاندی بهره جسته که به اظها‌رنظرهای تند از حجاب زنان کارمند تا اتهام به دولت روحانی برای از‌بین‌بردن اسناد، حمله به نمایندگان آذری‌زبان و بی‌خاصیت‌دانستن علی مطهری و توهین به ساده‌زیستی مردم خراسان شمالی و مواردی از این دست شهره است.

این در حالی است که گاندی رهبر سیاسی و معنوی هندی‌ها بود که ملت هند را در راه آزادی از استعمار امپراتوری بریتانیا رهبری کرد. او در طول زندگی‌اش استفاده از هر نوع خشونت را برای رسیدن به مقاصد رد می‌کرد. گاندی مجدانه بر این باور پافشاری می‌کرد که فردی که به جامعه خدمت می‌کند، باید زندگی ساده‌ای داشته باشد و این ساده‌زیستی را در آیین برهمایی جاری می‌انگاشت. او با رد زندگی به شیوه غربی روند ساده‌زیستی را در آفریقای جنوبی در پیش گرفت و از آن به‌عنوان تلاش برای رسیدن به نقطه صفر یاد می‌کرد و به این ‌ترتیب هم در هزینه‌های غیرضروری صرفه‌جویی و هم ساده‌زیستی را دنبال می‌کرد. او حتی لباس‌هایش را خودش می‌شست. گاندی در هر هفته یک روز را با روزه سکوت سپری می‌کرد.

حال این سؤال مطرح است که آیا احمدی‌بیغش که نه خود که دیگران را به ساده‌زیستی برای تحمل شرایط سخت تحریم‌ها دعوت می‌کند، حاضر است مانند گاندی گیاه‌خوار شود یا به‌جای اظهار‌نظرهای تند، با منطق و به دور از جناح‌بندی برای صلح تلاش کند؟ دعوت به گاندی‌شدن مردم گرسنه جز برای رفع مسئولیت مسئولان برای عدم موفقیت در تأمین حداقل معاش آنان چه توجیه دیگری دارد؟

محمود احمدی‌بیغش متولد ۱۳۴۱ در توره در استان مرکزی است. او با تأسیس کمیته انقلاب اسلامی در اسفند سال 1357 به عضویت آن درآمد و با تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی لباس نظامی سپاه را بر تن کرد. او در رشته مدیریت امور دفاعی دارای مدرک کارشناسی ارشد است و در رشته علوم سیاسی مدرک دکترا دریافت کرده، همچنین استاد دانشگاه امام حسین (علیه‌السلام) و دانشگاه تهران است.

این نماینده طرفدار احمدی‌نژاد، در سیاست چهره شناخته‌شده‌ای نبود تا اینکه توانست به مجلس هشتم راه پیدا کند و عضو کمیسیون امنیت ملی شود. همان زمان هم با موضع‌گیری‌های خاصش به عنوان نماینده‌ای تند‌رو شناخته می‌شد. اما برای انتخابات مجلس نهم رد صلاحیت شد و از آنجایی که از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت ایران بود، در تیرماه ۹۱ به منصب استانداری خراسان شمالی رسید.

البته این انتخاب مخالفت‌های بسیاری هم داشت و دوران مدیریتش هم با انتقاداتی گسترده همراه بود، تا‌جایی‌که بسیاری خواستار برکناری او به دلیل نگاه از بالا به پایین به مردم، به دلیل سخنان نسنجیده‌اش در آبان ۹۱ شده بودند. در آن زمان احمدی‌بیغش در جمع مدیران استان خراسان شمالی گفته بود: قبل از سفر آقا به خراسان شمالی این استان در ایران ناشناخته بود؛ اگر جایی را می‌گفتند خراسان شمالی مردم یاد فقر، عقب‌ماندگی ذهنی، عقب‌ماندگی فرهنگی و کسانی که دائما به دنبال بردن حیواناتشان به صحرا و چوپانی هستند، می‌افتادند.

در کل وی پرحاشیه‌ترین استاندار خراسان شمالی شد. از اظهار‌نظرش درمورد مردم استان تا روابط خاص او با دوستان نزدیک احمدی‌نژاد و مدل خاص حرکات و تشریفات او در استانداری خراسان شمالی، احمدی‌بیغش را به یکی از حاشیه‌سازترین استانداران خراسان شمالی تبدیل کرد. نوع تغییر استاندار خراسان شمالی و حضور وی در آخرین سال دولت دهم در استان خراسان شمالی نیز یکی از مسائلی بود که هیچ‌گاه به مذاق مردم این استان خوش نیامد و هیچ‌گاه از احمدی‌بیغش در خراسان‌شمالی به نیکی یاد نمی‌شود. فردی که سابقه مدیریتی درخشانی جز حاشیه‌سازی نداشته است، اکنون مردم را رعیت‌هایی می‌بیند که باید برای تحقق موضع او در تداوم تحریم‌ها و خروج ایران از برجام و مذاکرات به ساده‌زیستی روی بیاورند. اطلاعات دقیق و مورد وثوقی از دارایی‌های مالی او با اینکه سال‌ها در مناصب مختلف دولتی و نظامی بوده، وجود ندارد؛ در‌حالی‌که قرار مجلس یازدهمی‌ها اعلام شفافیت مالی نمایندگان مجلس بود که چنین اتفاقی رخ نداد و دارایی‌های آنها همچنان مخفی است.

این مخفی‌بودن هرگز به معنای ساده‌زیستی نبوده و نیست‌، همچنین حاشیه‌ساز‌ترین استاندار و نماینده‌ای تند‌رو در رفتار، مسلک و مشی سیاسی خود فاصله بسیاری با گاندی دارد و سخن او در دعوت مردم به ایستادگی به سبک گاندی از سبک زندگی او بسیار دور است.

خبرنگار: وحیده کریمی
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها