|

جهانگیری در خوزستان تأکید کرد

مردم گله‌مند از تبعیض

«گرمای بالای 50 درجه»، «بی‌آبی» و «اعتراض»؛ کلیدواژه این روزهای استان خوزستان است. بیش از یک هفته از ابراز خشم مردم به نبود آب در این استان گذشته است، اما از مسئولان بلند‌مرتبه دولتی معاون‌ اول رئیس‌جمهور، روز جمعه به خوزستان سفر کرده است تا در جریان مسائل مربوط به آب و کشاورزی این استان قرار بگیرد.

مردم گله‌مند از تبعیض

«گرمای بالای 50 درجه»، «بی‌آبی» و «اعتراض»؛ کلیدواژه این روزهای استان خوزستان است. بیش از یک هفته از ابراز خشم مردم به نبود آب در این استان گذشته است، اما از مسئولان بلند‌مرتبه دولتی معاون‌ اول رئیس‌جمهور، روز جمعه به خوزستان سفر کرده است تا در جریان مسائل مربوط به آب و کشاورزی این استان قرار بگیرد.

‌اعتراض به حضور دیرهنگام دولتی‌ها

جمعه‌شب اسحاق جهانگیری به‌همراه وزرای نیرو و جهاد سازندگی در نشستی برای بررسی مشکلات استان خوزستان در اهواز شرکت کرد که برخی سران عشایر، استاندار، فرمانده‌های نیروهایی مسلح و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی نیز حضور داشتند. بااین‌حال در میان سخنرانی‌ها دو نفر از شیوخ عرب در این جلسه به مسئولان دولتی اعتراض کردند و این‌گونه سفرها را بی‌نتیجه دانسته و خواستار حل سریع مشکلات شدند.

به گزارش مهر، یکی از معترضان از نبود آب گلایه کرد و گفت: «این سفر مسئولان ملی، نوشدارو بعد از مرگ سهراب محسوب می‌شود و نمی‌دانم چرا با وجود رودخانه‌های خوب در خوزستان باید از مسئولان خواهش کنیم که آب این استان را باز کنید تا به مناطق پایین دست هم برسد».

او ادامه داد: «شیوخ عرب و بزرگان بختیاری حق بسیاری دارند، در جنگ تحمیلی نفت را تا پالایشگاه‌ها رساندیم تا خانه‌های مردم گرم شود ولی مسئولان ملی با بی‌تدبیری در دولت‌های گذشته و همچنین عدم تدبیر مسئولان استانی وضعیت خوزستان به اینجا رسیده و متأسفانه آن مسئولان نالایق در رأس امور نمی‌دانند که چه بلایی سر مردم آمده است».

این شیخ معترض همچنین گفت که در چند روز گذشته بسیار داد زدیم اما از سالن که بیرون رفتیم، دیگر گوش شنوایی نبود و خواسته‌های ما دنبال نشد. او گفت که برای استانداری خوزستان معمولا فردی غیر‌بومی را منصوب می‌کنند که هیچ شناختی نسبت به استان ندارد، استاندار فعلی نیز باید برای شناخت کامل استان بیشتر با نخبگان مشورت می‌کرد.

شیخ با اشاره به اینکه مردم شریف خوزستان نمی‌خواهند دست اجانب وارد این استان شود که فردا مشکل‌سازی کنند، عنوان کرد: «حضور مسئولان ملی تأثیرات زیادی ندارد ولی باید به مردم بگوییم که همیشه در تمام جلسات حاضر شدیم تا در مورد حق و حقوق آنها با مسئولان صحبت کنیم. وقتی ۱۱ روز به پایان دولت مانده، فکر نمی‌کنم بتوانند کاری انقلابی انجام دهد که در خاطر ما باقی بماند».

او به سخنان معاون ‌اول رئیس‌جمهور نیز اعتراض کرد و گفت: «جهانگیری می‌گوید که مدیریت بحران داریم، کدام مدیریت بحران که توان مدیریت سیل و پیش‌بینی خشک‌سالی را ندارد؟ مدیریت بحران استانداری خوزستان اعلام کرده که آب موجود با اولویت برای شرب، صنایع و کاشت‌های صنایع جانبی است، مدیریتی که نمی‌دانم تحصیلاتش با این منصب هم‌خوانی دارد یا نه ولی چطور مدیران صنایع فولاد سود سهام خود را با آب مورد نیاز صنعتشان دریافت می‌کنند و در مقابل برای کسی که پنج تا ۱۰ هکتار شلتوک کاشته یا حصیرباف، ماهی‌گیر، دامدار و گاومیش‌دار است، هیچ بسته حمایتی در نظر نگرفته‌اند».

این شیخ معترض خطاب به استاندار خوزستان هم گفت: «جناب دشتکی وقتی نمی‌توانید سیل را مدیریت یا خشک‌سالی را پیش‌بینی کنید، پس چه مدیریت بحرانی دارید؟ قطعا دولت آینده مجبور است که یک استاندار بومی انتخاب کند تا دیگر شاهد مشکلات فعلی نباشیم».

‌عوارض برخی مباحث توسعه‌ای را در نظر نگرفتیم

جهانگیری نیز در این نشست با تأکید بر حق انتقاد مردم از بزرگان خوزستان به‌عنوان صاحب‌نظران و یاوران بزرگ دولت خواست اجازه ندهند که دشمنان از مسائل و مطالبه‌های بحق شما سوء‌استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، او با اشاره به دغدغه برخی از حاضران در این جلسه که چرا خوزستان با وجود منابع نفتی و گازی بهره آن‌چنان که شایسته است، از این منابع ندارد، گفت: «آیا کسی در این جلسه از من پرسید در جنگ اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران چقدر نفت صادر کردید و تا چه مقدار از پول این نفت به دست دولت رسید؟ اما دولت با همین پول اندک فروش نفت در شرایط تحریم توانست با خرید گندم و کالاهای اساسی نیازهای مردم و کشور را برطرف کند».

جهانگیری به مشکل کم‌آبی و ذخیره‌سازی آب‌های پشت سدهای این استان اشاره کرد و گفت: «دغدغه مسئولان استان و مرکز این بود که آنچه امروز در سد کارون، کرخه، دز و مارون ذخیره‌سازی شده است، برای پاییز سال جاری که خشک‌سالی ادامه دارد و بارندگی اندک است، در آن زمان رها شود. باید بزرگان و نخبگان استان در نظر داشته باشند تا در پاییز خسارتی به کشاورزی این استان وارد نشود؛ وگرنه این آب پشت سد متعلق به مردم خوزستان است».

او با اشاره به دغدغه یکی از نخبگان بختیاری مبنی‌بر اینکه زمین‌های بالایی طرح 550هزار هکتاری دشت خوزستان کمتر عملیاتی شده است، گفت: «اگر مسئولان دولت و استانی در‌خصوص کشت نوع خاصی از محصول مطالبی ارائه می‌کنند، بر این مبنا بوده که به‌دلیل کم‌آبی محصولی با نیاز به آب کمتر کاشته شود و باید در نظر داشت که 80 هزار شلتوک برای چه جمعیتی از خوزستان در نظر گرفته می‌شود و نباید مابقی استان نادیده گرفته شوند اما به‌خوبی می‌دانیم که با دستور هیچ مدیری نمی‌توان جلوی کشت مردم را گرفت. از وزرای نیرو و کشاورزی خواستم تا دغدغه کشاورزان خرده‌پا که تنها چند هکتار زمین دارند، برطرف شود».

معاون ‌اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: «از شما سران عشایر و نخبگان خوزستان درخواست می‌کنم به مسئله آب مورد نیاز این استان در مهرماه و آبان توجه ویژه داشته باشید و در آن زمان نگویید که چرا فصل کشت است اما آب نداریم و نخبگان در این زمینه به دولت کمک کنند تا آنچه مصلحت است، اتفاق بیفتد».

جهانگیری ادامه داد: «به‌عنوان کسی که عمر خود را در توسعه سپری کرده‌ام، باید عوارض برخی از مباحث توسعه‌ای در کشور را در نظر می‌گرفتیم و باید توسعه با رضایت مردم باشد و وقتی مردم نفع می‌برند که تبعیض، بی‌عدالتی و نابرابری از آن توسعه را متوجه نشوند».

‌از زخم‌ زبان‌ها ذره‌ای ناراحت نمی‌شویم

معاون ‌اول رئیس‌جمهور روز گذشته نیز در جلسه ستاد مدیریت بحران و شورای کشاورزی استان خوزستان، شرکت کرد و گفت: «مردم گله‌های زیادی داشتند و همه باید به این مسئله توجه کنیم.

همه نسبت به خوزستان و شرایط سختی که مردم در آن گرفتار هستند، نگران هستیم و همه فکر می‌کنیم که باید یک راهکار پیدا کنیم تا این آلام و رنج‌ها را به حداقل برسانیم».

او ادامه داد: « من امروز به‌عنوان کسی که در مجلس جزء نماینده‌های فعال بودم و در دولت هم کار کرده‌ام، می‌گویم که ما در برنامه‌های توسعه به مسائل برابری و عدالت در جامعه توجه نکرده‌ایم. آنچه امروز مردم ایران را رنج می‌دهد، بیش از اینکه فقر و مسائل دیگر باشد، تبعیض است. باید توجه شود برنامه توسعه که روزانه در مجلس و دولت مقرراتی برای آن تولید می‌شود، چقدر به تبعیض‌ها خاتمه می‌دهد؟».

معاون‌اول رئیس‌جمهور، گفت: «دولت با محدودیت‌های وحشتناکی روبه‌رو است اما توانستیم کشور را اداره کنیم. از اینکه به ما زخم‌زبان زده می‌شود، ذره‌ای هم ناراحت نمی‌شویم زیرا سابقه ما نشان‌دهنده این است که کارآمد هستیم یا نه؛ کارآمدی در این است که در یک دوره با وجود محدودیت‌ها به گونه‌ای عمل کنیم که کمترین خسارت و بیشترین بازدهی را داشته باشیم».

او افزود: «به‌زودی دولتی تشکیل خواهد شد که در زمان آن، هر سه قوه یکدست خواهند بود و نهادهای دیگر نیز حمایت خواهند کرد. ما نیز نظارت خواهیم کرد و حرف خواهیم زد. ما حرف‌ها را می‌شنویم و با نهایت اخلاص هم قبول می‌کنیم و همه می‌دانیم که ضعف داریم».

معاون‌اول رئیس‌جمهور د‌رخصوص تأمین حقابه زیست‌محیطی، عنوان کرد: «معلوم شد که حقابه زیست‌محیطی برای همه کشور به‌ویژه استان خوزستان جزء حیاتی‌ترین موضوعات است. امروز معلوم شده است که حیات تالاب و حیات همه به تأمین حقابه زیست‌محیطی وابسته است و حتما وزارت نیرو باید آن را تأمین کند».

جهانگیری گفت: «دشمنان به ما چنگ و دندان نشان می‌دهند. هر‌روز می‌خواهند بساطی علیه ما به پا کنند. ما حتی حق اعتراض مردم به دولت را نیز به رسمیت می‌شناسیم. مردم حق دارند انتقاد کنند و ما باید بشنویم و بپذیریم و باید با مردم خود صمیمی باشیم تا اجازه سوءاستفاده به دیگران ندهیم. منابع خوزستان قادر است حتی کشور را با یک برنامه صحیح مدیریت کند. خوزستان همواره قطب مهم کشاورزی، صنعتی، نفتی، پتروشیمی و... است».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها