|

سرلشکر حسن فیروزآبادی درگذشت

سردار حامی‌ برجام

سرلشکر فیروزآبادی از نظر نظامی نه ارتشی محسوب می‌شد و نه سپاهی به همین دلیل لباس فرم بسیج را بر تن می‌کرد. او از سال 75 عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بود و در سال 79 از سوی فرمانده کل قوا نشان درجه یک «نصر» دریافت کرد. در سال 87 نیز رئیس دولت وقت به او نشان عالی «استقلال» اهدا کرد.

سردار حامی‌ برجام

سرلشکر دکتر سیدحسن فیروزآبادی، مشاور عالی نظامی فرماندهی کل قوا و رئیس پیشین ستاد کل نیروهای مسلح، بر اثر کرونا درگذشت. سردار فیروزآبادی متولد سال 1330 در مشهد بود و از سال 1368 تا 1395 به مدت 27 سال ریاست ستاد کل نیروهای مسلح را برعهده داشت و در فروردین سال 74 از سوی فرمانده کل قوا درجه «سرلشکری» به همراه ٩ سال ارشدیت گرفت. او گفته است: «در ابتدا قرار بود من برای چند سال در این سمت مشغول باشم اما بعد از ١٥ سال به خاطر بیماری قلبی و کلیوی به حضرت آقا عرض کردم بدنم ضعیف است و ١٠ نفر را برای این مسئولیت به ایشان معرفی کردم اما حضرت آقا فرمودند شما هنوز جوانید و باید مقاومت کنید. پنج سال گذشت و نامه‌ای تنظیم کردم و ١٠ نفر را با کارنامه‌هایشان خدمت آقا معرفی کردم اما باز هم ایشان گفتند فعلا شما بمانید». او در سال 95 جای خود را به سرلشکر محمد باقری، برادر شهید حسن باقری داد. مرحوم فیروزآبادی مدرک دکترای دامپزشکی‌ از دانشگاه علوم پزشکی مشهد داشت.

لباس متفاوت سردار

سرلشکر فیروزآبادی از نظر نظامی نه ارتشی محسوب می‌شد و نه سپاهی به همین دلیل لباس فرم بسیج را بر تن می‌کرد. او از سال 75 عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بود و در سال 79 از سوی فرمانده کل قوا نشان درجه یک «نصر» دریافت کرد. در سال 87 نیز رئیس دولت وقت به او نشان عالی «استقلال» اهدا کرد.

منتقد هاشمی، حامی روحانی

مواضع سیاسی مرحوم فیروزآبادی نیز در نوع خود خاص و نسبت به دیگر نظامیان متفاوت بود. او در ابتدای شروع به کار دولت محمود احمدی‌نژاد از طرفداران او بود و حتی خواستار تدوین اندیشه‌های احمدی‌نژاد شده بود اما کم‌کم از او فاصله گرفت و یک بار در گفت‌وگویی، گفته بود: «حقیقت را باید گفت؛ می‌گویند مهندس موسوی گفته من از باطن احمدی‌نژاد خبر داشتم... ولی ما از باطنش خبر نداشتیم...». سردار البته همیشه از منتقدان مرحوم آیت‌الله هاشمی باقی ماند، هرچند در مراسم ختم او اشک ریخت و در مدح شخصیت او گفته بود: «ما در جلساتی که با او داشتیم همواره شاهد یک مقاومت و بردباری خاصی از وی بودیم».

شهریور سال 95، چند ماهی مانده به فوت آیت‌الله هاشمی، عکسی از سلام نظامی سردار فیروزآبادی در همایش «دولتمردان دفاع‌ مقدس» منتشر شد که مورد توجه زیادی قرار گرفت. عکس به این صورت بود که سردار روبه‌روی مرحوم هاشمی و حسن روحانی احترام نظامی گذاشته و آیت‌الله با حرکت دست به او واکنش نشان داده است. با این حال چندی بعد، سرلشکر فیروزآبادی در تماس با مدیرمسئول 9 دی، اعلام کرد: «بعد از سخنرانی در آن مراسم وقتی از مقابل رئیس‌جمهور رد می‌شدم، مطابق آیین‌نامه نظامی به رئیس‌جمهور سلام نظامی دادم ولی آقای هاشمی دست خود را بلند کرد که این سبب شد تا تلقی عمومی، سلام نظامی بنده به آقای هاشمی باشد. این در حالی است که بنده منتقد جدی مواضع ایشان هستم و در بزنگاه‌هایی مثل انتخابات خبرگان مواضع ایشان را نقد کرده‌ام. در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز اختلاف نظر بنده با ایشان کاملا مشهود است».

اما رابطه سردار با حسن روحانی خوب بود. او یک بار در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته بود که: «روحانی از هر سرهنگی، سرهنگ‌تر است». روحانی نیز در فیلم انتخاباتی‌اش در سال 92 بخشی از سخنان سردار را پخش کرد که می‌گفت: «حقیقتا لقب استاد در امنیت ملی و مدیریت بحران شایسته روحانی است». او حتی بعد از یکی از سخنرانی‌های روحانی در سازمان ملل دیپلماسی دولت روحانی را «مثبت و سازنده و فرصت تاریخی» توصیف کرده بود. مرحوم فیروزآبادی از حامیان برجام نیز بود، او در آذر سال 93 گفته بود: «از روز‌های نخست اعلام کرده‌ام که جزء افرادی هستم که این مذاکرات را یک فرصت و پیشنهاد خوب می‌دانم و نقش ظریف و همکارانش در این مذاکرات را جهادگونه ارزیابی می‌کنم». در فروردین سال بعد نیز در نامه‌ای به مقام معظم رهبری امضای بیانیه لوزان و موفقیت تیم هسته‌ای ایران را به ایشان تبریک گفت.

ماجرای ویلای لواسان

از دیگر اتفاقات درباره مرحوم فیروزآبادی، ماجرای ویلای لواسان بود، آذر سال 96 «جنبش عدالتخواه دانشجویی» در نامه‌ای به ستاد اجرایی فرمان امام، پیگیر ویلای لواسان که در اختیار سرلشکر فیروزآبادی بود، شد. این ستاد نیز اعلام کرد: «موضوع تخلیه ویلای مذکور از گذشته پیگیری می‌شده‌ است تا آنجا که رهبری سال ۹۲ حکم به تخلیه آن داده‌اند». او در واکنش اعلام کرد: «سند تحویل محلی در لواسان، که به دستور مقام معظم رهبری به این‌جانب تحویل شده‌ است را منتشر می‌کنم. ضمنا این‌جانب از هیچ مرجعی، حکمی ولایی، قانونی یا قضائی برای تخلیه دریافت نکردم. این محل ۲۲ سال به‌عنوان دفتر فوق‌سری رئیس ستاد کل استفاده می‌شده‌ است». سردار اما در خرداد سال 97 در توییتی نوشت: «در تماس این‌جانب با دفتر نظامی رهبر معظم انقلاب، دستور تخلیه محل دریافت شد. بلافاصله به ستاد اجرائی آمادگی برای تحویل در اسرع وقت اعلام گردید».

 
  • «شرق» در گفت‌وگو با جمالی‌نوبندگانی، دور جدید تحریم‌ها و به موازات آن ادعای حمله اسرائیل به ایران را بررسی می‌کند
  • «شرق» از فعال‌شدن سامانه‌های پدافندی در برخی شهرهای ایران و حمله ادعایی اسرائیل گزارش می‌دهد
  • برخوردهای گشت ارشاد در طرح نور به تذکر جدی برای برخی از مسئولان ختم شد
  • نقدی در باب دیدار نوروزی خانه اندیشمندان‌

اخبار مرتبط سایر رسانه ها