|

خطیب نمازجمعه تهران: آمریکا راهی جز ترک غرب آسیا ندارد

امام جمعه موقت تهران گفت: امروز آمریکا اگر ۸۰۰ تریلیون دلار هم هزینه کنند، راهی جز ترک غرب آسیا نخواهند داشت.

خطیب نمازجمعه تهران: آمریکا راهی جز ترک غرب آسیا ندارد

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدجواد حاجی علی‌اکبری» امروز (جمعه) در خطبه‌های نماز عبادی- سیاسی جمعه این هفته تهران افزود: جریان حضور مردمی روسای قوا و بدنه آنها، کاری بسیار پسندیده است که موافق سیره نبوی و علوی در مدیریت و مورد تاکید امامین انقلاب است.

وی با بیان اینکه وجود فاصله و شکاف بین مسوولان و مردم، خواست شیاطین است، خاطرنشان‌کرد: رویکرد عدالت‌خواهی و فسادستیزی که در قوای سه‌گانه شاهدیم، فرصتی بسیار مغتنم و فرصتی طلایی برای پیگیری یکی از اصلی‌ترین آرمان‌های نظام اسلامی است.

خطیب نماز جمعه تهران اضافه کرد: امروز بسیاری بخشنامه‌ها و رویه‌ها، منشاء بروز فسادها و بی‌عدالتی‌ها در کشور است و از مجلس و دولت انتظار می‌رود مراقبت کرده و به اصلاحات لازم بپردازند.

وی تصریح‌کرد:‌ وحدت قوا در پیگیری اهداف عالی نظام و شکستن شاخ غول گرانی بسیار مهم است.

حجت‌الاسلام حاجی‌علی‌اکبری در ادامه اظهار داشت: در ۲۰ ماه گذشته که در تهران نماز جمعه نداشتیم، حوادث تلخ و شیرین زیادی را شاهد بودیم که از آن جمله پیروزی ملت در برابر فتنه‌های گوناگون قابل اشاره است. در این مدت کرونا آسیب‌های زیادی به اقتصاد و زندگی مردم، همچنین مسائل اجتماعی و فرهنگی وارد کرد و تلخ‌تر از آن از دست رفتن جان روزانه صدها نفر از مردم بود.

امام جمعه موقت تهران ادامه‌داد: همچنین در ۲۰ ماه گذشته شاهد جنایت آمریکایی‌ها در تشدید تحریم‌ها بودیم که در جریان مبارزه با کرونا نیز مشاهد شد. کم‌تدبیری‌هایی را شاهد بودیم که دشواری‌های فراوانی را به وجود آورد، همچنین در این مدت جنگ رسانه‌ای و نبرد ادراکی و شناختی که از سوی دشمن به امت ما تحمیل شد.

وی خاطرنشان‌کرد: با این وجود، به لطف خدا و رهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب، ملت ما با نجابت و شکیبایی در برابر دشمنان، گرفتاری‌ها و بی‌تدبیری‌ها سربلند بیرون آمد و زیباترین صحنه‌ها را در رزمایش مواسات، کمک‌ها مومنانه، خدمت به برادران و خواهران ایمانی و غیره شاهد بودیم.

حجت‌الاسلام حاجی‌علی‌اکبری با اشاره به اینکه در این مدت مساجد، حسینیه‌ها و مصلی‌ها در اختیار ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار گرفت، تاکید کرد:‌۲۰ ماه است که کادر خدمات و پزشکی سلامت در صف مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند و در این راه سختی‌ها و ناملایمات زیادی متقبل شده و حتی شهید دادند که از آنها صمیمانه سپاسگذاری می‌کنیم و باید گفت این ملت شایسته بهترین تکریم‌هاست.

وی همچنین با اشاره به برخی از مهمترین حوادث جهان و منطقه در ۲۰ ماه گذشته، تصریح‌کرد: مجموعه این حوادث، حکایت از شکست دشمنان اسلام و در صدر آنها آمریکتا و رژیم اشغالگر قدس دارد.

خطیب جمعه تهران بیان‌داشت: آمریکایی‌ها با شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری و رفتارهای عجیب و غریب در پسا انتخابات، شکست بدی را در داخل متقبل شدند و در جریان منطقه غرب آسیا نیز یک شکست راهبردی به آنها تحمیل شد.

وی افزود: این هزیمت از ترور بزدلانه سردار شهید سلیمانی آغاز شد، در جریان عین‌الاسد و اخراج آمریکایی‌ها از عراق ادامه یافت و امروز چاره‌ای جز خروج از این کشور ندارند.

حجت‌الاسلام حاجی‌علی‌اکبری ادامه‌داد: در مساله لبنان نیز شاهد فتنه‌های آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها بودیم و رژیم صهیونیستی هزیمت در جریان سیف‌القدس و نبرد ۱۲ روزه را تجربه کرد و به‌تازگی شاهد فعالیت ناتوی عربی در جریان تجاوز به یمن بودیم.

وی گفت: آخرین حلقه از این شکست‌های زنجیره‌ای استکبار در افغانستان بود که بزرگترین لشگرکشی آمریکا از زمان تاسیس آن در ۲۰۰ سال گذشته به شمار می‌رفت و فرار بزدلانه‌شان از افغانستان را پس از ۲۰ سال تجاوز و کشتار شاهد بودیم.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد:‌ مثلث عبری- عربی- غربی دست از فتنه برنخواهد داشت که از آن جمله شاهد تحریک صهیونیست‌ها در مرزهای شمالی کشور، حوادث اخیر لبنان و تعرض به نماز جمعه‌ها در افغانستان در دو هفته پیاپی، قابل اشاره است و ادامه حضور جریان استکبار توسط دواعش پلید محسوب می‌شود.

وی بیان‌داشت:‌ از مسوولان فعلی افغانستان، پیگیری این جنایت‌ها و مراقبت از جان مردم را خواستاریم.

حجت‌الاسلام حاجی‌علی‌اکبری تاکید کرد: امروز آمریکا با هشت تریلیون دلار هزینه‌کرد و کشته‌های زیاد باید از منطقه بیرون برود و به آنها اعلام می‌کنیم حتی اگر ۸۰۰ تریلیون دلار هم هزینه کنند، راهی جز ترک غرب آسیا نخواهند داشت و تداوم حضور جز به تسریع افول شان نخواهد انجامید.

خطیب نماز جمعه تهران در خطبه‌ اول با تبریک ایام پرفروغ و پرنور ولادت با سعادت پیامبر اعظم و امام صادق علیه السلام و هفته وحدت اظهار کرد: پیامبر عزیز ما برای ساخت امت اسلامی سه راهبرد اساسی را در نظر داشت؛ نخست اینکه امت اسلامی باید در برابر جریان کفر دارای مرزبندی مشخص با رویکرد قوت، عزت و شدت باشد تا هویت مسلمانان از دست‌اندازی جریان کفر، صیانت شود. دوم راهبرد ایشان، ‌محبت و وحدت و عاطفه درونی امت در ارتباط امت اسلامی با یکدیگر است.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری در تبیین سومین راهبرد اظهار کرد: راهبرد سوم این است که جامعه اسلامی صفوف و نماد وحدت و قوت آن باید بر مدار ذکر الهی و یاد خدای متعال و بر مدار بندگی حق به صورت جمعی باشد.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه هر سه راهبرد در آخرین آیه سوره مبارکه فتح آمده است، اظهار کرد: در این آیه بسیار جذاب قرآن کریم که با نام دل آرای پیامبر اعظم نشانگذاری شده است، این آیه نورانی به زیبایی امت اسلامی را ترسیم کرده است.

وی افزود: این آیه امت را در نسبت با امامش تعریف می‌کند و پیامبر اعظم را به عنوان نماد اصلی امت که پیامبر خدای متعادل است، معرفی می‌کند و امت را در نسبت با آن حضرت صمیمانه و بسیار لطیف معرفی می‌کند و بلافاصله نسبت امت با جریان کفر و بعد نسبت درونی امت با یکدیگر را معرفی می‌کند.

حاج علی اکبری ادامه داد: سیمای عمومی امت هم این مسئله اتصال صفوف امت در مقام بندگی و تسلیم در پیشگاه پروردگار متعال و عزیز است که همه ساجد و راکع و در جستجوی رضوان الهی و فضل پروردگار متعال هستند.

خطیب نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: مسئله وحدت در میان امت اسلامی مسئله سطحی، یک روش و یک تاکتیک نیست بلکه یک راهبرد، مبنا و بنیاد است. مهمترین مسئله در میان امت اسلامی اتحاد صفوف، جان‌ها، دل‌ها و اندیشه‌های آنها است که از آن در یک کلمه به عنوان اخوت تعبیر می‌شود.

حاج علی اکبری اضافه کرد: خداوند متعال این رابطه را میان مومنین برگزار کرده و از آنها می‌خواهد که این رابطه با سازواری، بردباری، محبت و دوستی حفظ و صیانت کنند. مشکلات درونی باید به دست خود امت اسلامی به صورت داخلی حل و فصل شود. سلیقه‌ها و دیدگاه‌های مختلف در ساحت پیامبر اعظم و در محیط عمومی امت به صورت داخلی حل و فصل می‌شود.

امام جمعه موقت تهران افزود: این درخواست صریح خداوند متعال از زبان پیامبر عزیز است یعنی هم در بیان سیره و اخلاق نبوی، مسئله رحمت درونی امت، چسبندگی درونی امت، و اینکه مردم در امت اسلامی پشتوانه یکدیگرند، حامی و دلداده و هوادار یکدیگر هستند و کسی از آنها در مشکلات تنها نمی‌ماند، وجود دارد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به مقوله وحدت درونی امت اسلامی اظهار کرد: وقتی ببینیم دشمنان برای استحاله هویت امت اسلامی هر روز برنامه تازه‌ای دارند معلوم می‌شود این همه تاکید اولیای خداوند و این همه تاکید پیامبر اعظم و قرآن کریم به چه دلیل است. بنابراین مسئله وحدت و مسئله اتصال ایمانی و اخوتی امت، مسئله اساسی است و پشتوانه این وحدت، مساله تقوا است. این خیر بزرگ و این کلید حل همه مشکلات امت، پشتوانه درونی می‌خواهد و آن پشتوانه تقوا است.

خطیب نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: این وحدت نیازمند پشتوانه است و در معرض آسیب‌ها و خطرات قرار دارد بزرگترین خطر خواهش‌های نفسانی است که اختلاف تولید می‌کند.

حاج علی اکبری تصریح کرد: حضرت علی علیه السلام در نهج‌البلاغه فرمودند آن چیزی که امت را به جان هم می‌اندازد خواهش‌های نفسانی است. این نفسانیات، تعصبات جاهلی، قومگرایی و اصرار بر سلیقه‌ موضوعاتی هستند که امت را به جان هم می‌اندازد و چیزی که این را مهار می‌کند تقوا است.

وی عنوان کرد: جریان نفاق به نیابت از کفر نقابدار در متن امت اسلامی دائما درصدد طراحی و توسعه و تولید فتنه برای به جان هم انداختن مومنین است و در این جریان شیاطین همه سرمایه خودشان را به میدان می‌آورند و دست به دست هم می‌دهند. شناسایی جریان نفاق، مراقبت از حضور نفوذی‌ها هم نیاز به بصیرت دارد و این بصیرت حاصل تقوا است.

امام جمعه موقت تهران گفت: این سرمایه بزرگ را تا پای جان نگه دارید و از دست ندهید و آنگاه فرمود با پشتوانه تقوا، به حبل الهی که قرآن، عترت و پیامبر است چنگ بزنید و اتحاد خودتان را حفظ کنید، صفوف خودتان را منظم و محکم کنید.

حاج علی اکبری بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران عزیز ما بر اساس طبع محمدی خود از آغاز تاسیس تاکنون مسئله وحدت و وحدت درونی امت اسلام را در دستور کار ویژه خود قرار داد و با راهنمایی امام راحل و امام حاضر، دو امام و پیشوای عزیز نهضت این خط را دنبال کرده و پرچمدار وحدت امت اسلامی در سراسر عالم است.

وی گفت: خداوند تبارک و تعالی با تعبیه نماز جماعت و جمعه و تعبیه مسجد در متن امت اسلامی، مسجد، خانه خود و نماز جماعت و نماز جمعه را مرکز اصلی اتصال صفوف توحیدی مومنان قرار داد و این همان تعبیه الهی و ابتکار ارجمندی است که اسلام عزیز به‌کار گرفت تا در متن امت اسلامی دائماً وحدت تولید، پاسداری و تقویت شده و برادری و اخوت تعمیق، ترویج و نگهداری شود.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: امروز ما در حال و هوای ماه ربیع‌المولود قرار داریم که جامعه و امت اسلامی ما در فضای یاد پیامبر اعظم، مشام جانش معطر است و فضای عمومی امت چنین حال و هوایی دارد و ربیعی و بهاری است. علاوه بر مسئله تولد پیامبر اعظم و امام صادق علیه السلام، تولد مسجد و نماز جمعه هم در ماه‌ربیع است، مانند فردایی، پیامبر عزیز ما اولین نماز جمعه را خواند و این هدیه بزرگ را به امت اسلامی تقدیم کرد و این امانت را پیش ما گذاشت.

حاج علی اکبری ادامه داد: همچنین تا ۲، ۳ روز قبل اولین مسجد یعنی مسجد قبا را بنیانگذاری کرد. بعد از ورود به مدینه و قبل از ورود به یثرب، در محله قبا اقامت کوتاهی داشت و اولین کاری که انجام داد این بود که در آنجا مسجد تاسیس کرد و وقتی که به سمت مدینه حرکت کرد در محله بنی سالم روز شانزدهم ماه ربیع الاول، اولین نماز جمعه را همراه با همراهان و مستقبلین برگزار کرد و خطبه خواند و این عطیه الهی را در اختیار امت قرار داد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها