|

حمله سایبری به سامانه سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها

اختلال ایجاد شده در سامانه سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها که امروز 4 آبان ماه موجب بروز مشکل در روند سوخت‌گیری خودرو‌ها شده ناشی از حمله سایبری بوده است.

حمله سایبری به سامانه سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها
به گزارش میزان، مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت با اشاره به جزئیات اختلال در سامانه کارت سوخت گفت: اطمینان را می‌دهیم که مشکلی برای سهمیه‌های سوخت هم وطنان ایجاد نمی‌شود و سهمیه‌ها بدون مشکل حفظ خواهد شد.
از صبح امروز برخی گزارش‌های مردمی حکایت از اختلال در نظام عرضه سوخت بنزین در جایگاه‌های سوخت داشت.
در پیگیری‌های بعدی مشخص شد که این مشکل صرفاً در سامانه کارت سوخت است به‌طوری‌که دریافت بنزین به‌صورت قیمت آزاد هیچ مشکلی ندارد.
علی فروزنده با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکل پیش آمده در جایگاه‌های سوخت در شهر تهران اظهار داشت: مشکل فنی در سامانه کارت سوخت اتفاق افتاده است.
مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت با بیان اینکه سوخت‌گیری در جایگاه سوخت با مشکل مواجهه نیست، ادامه داد: شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی سامانه کارت سوخت را از مدار خارج کرده‌اند.
وی با بیان اینکه مردم می‌توانند از پمپ‌بنزین‌ها سوخت‌گیری بنزین را با قیمت آزاد استفاده کنند گفت: این اطمینان را می‌دهیم که مشکلی برای سهمیه‌های سوخت هم‌وطنان ایجاد نمی‌شود و سهمیه‌ها بدون مشکل حفظ خواهد شد.
مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت بیان کرد: کارشناسان شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در حال بررسی و رفع مشکل فنی ایجادشده هستند لذا به‌محض حل شدن مشکل به اطلاع‌رسانی به هم‌وطنان انجام خواهد شد.
فروزنده گفت: برخی کارشناسان شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در حال اعزام به جایگاه‌های سوخت بنزین هستند تا به صورت دستی سیستم‌ها را درست کنند تا مردم بتوانند با قیمت آزاد بنزین دریافت کنند.
وی افزود: به هم وطنان توصیه میکنیم به سمت جایگاه‌های سوخت نروند تا این مشکل رفع شود.

همچنین فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از تشکیل جلسه فوری برای حل مشکل پیش آمده خبر داده است.

طبق اعلام اسدالله قلی‌زاده رئیس صنف جایگاه داران سوخت کشور نیز مشکل احتمالاً نرم‌افزاری است و سیستم کارت سوخت، کارت‌ها را نمی‌خواند اما امکان سوخت‌گیری بنزین آزاد سه هزارتومانی به‌صورت دستی و نفت گاز ۶۰۰ تومانی فراهم است.

مالک شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در یک پیام توییتری نوشت: مسئله «اختلال در سامانه کارت سوخت تهران» مشکوک است و باید سریعاً حل شود. در جلسه مشترکی که با استاندار تهران و شهردار تهران حضور داشتم موضوع بررسی و از وزیر نفت و شرکت پالایش و پخش پیگیری شد. در حال حاضر آنچه فوریت دارد، تداوم خدمت‌رسانی به مردم ولو فروش نقدی سوخت به متقاضیان است.

استاندار تهران: مشکل جایگاه‌های سوخت در اسرع وقت حل می‌شود/ فروش نقدی بنزین
محسن منصوری در مورد وضعیت پمپ بنزین‌ها اظهار داشت: مشکل نرم‌افزاری در سامانه هوشمند سوخت به وجود آمده که در اسرع وقت حل می‌شود.

استاندار تهران ادامه داد: هر چند فروش بنزین با کارت سوخت دچار مشکل نرم افزاری شده؛ اما اکنون فروش بنزین آزاد به صورت نقدی در جایگاه‌های سوخت انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: مردم نگرانی نداشته باشند چرا که مشکل به سرعت حل می‌شود.

علت عرضه نشدن بنزین آزاد در برخی پمپ بنزین‌ها
علی فروزنده با بیان اینکه مشکلی برای سهمیه سوخت هموطنان ایجاد نخواهد شد گفت: در بعضی مناطق جایگاه‌های سوخت فعال هستند و میتوانند بنزین آزاد عرضه کنند.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت بیان کرد: در بسیاری پمپ بنزین‌ها نیاز به حضور کارشناسان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است تا به صورت دستی سیستم را به صورت آفلاین برگردانند و سامانه را از مدار خارج کنند تا امکان سوختگیری فراهم شود.

وضعیت برخی جایگاه‌های عرضه سوخت سطح شهر تهران
علی فروزنده مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به اختلال در نظام عرضه سوخت بنزین در جایگاه‌های سوخت گفت: مشکل فنی در سامانه کارت سوخت اتفاق افتاده و مشکل در دست بررسی است.
حمله سایبری به سامانه سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها
اختلال ایجاد شده در سامانه سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها که از ساعاتی قبل موجب بروز مشکل در روند سوخت‌گیری خودرو‌ها شده ناشی از حمله سایبری بوده است.

کارشناسان فنی در حال رفع مشکل ایجاد شده هستند و به زودی روند سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها به حالت عادی برخواهد گشت.

جزییات این حمله سایبری و منشاء آن در دست بررسی است و اطلاعات تکمیلی پس از جمع‌بندی نهایی منتشر خواهد شد.
وزیر کشور: بنزین گران نمی‌شود / اخلال خدمات پمپ‌بنزین‌ها به‌زودی رفع می‌شود
بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، احمد وحیدی با اشاره به مشکل پیش آمده در سامانه کارت سوخت گفت: اختلال در ارائه خدمات در برخی از پمپ‌های بنزین ناشی از یک اشکال فنی و سامانه‌ای است و به زودی رفع می‌شود.
وزیر کشور با تأکید بر اینکه هیچ برنامه‌ای برای گرانی بنزین وجود ندارد، گفت: مردم هیچ نگرانی نداشته باشند.
متخصصین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور در حال رفع مشکل
امین رضا نواز در خصوص اختلال به وجود آمده در سیستم دریافتی کارت‌های سوخت، گفت: باتوجه به این مشکل فعلاً امکان سوخت‌گیری با کارت‌های سوخت وجود ندارد، موضوع را از جایگاه‌های سوخت در استان‌های مختلف و مسئولین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی پیگیری کرده‌ایم.
وی افزود: مشکل به این شکل است که فردی که برای سوخت‌گیری به جایگاه سوخت مراجعه می‌کند بدون کارت سوخت و یا بدون این که سامانه هوشمند سوخت‌گیری کار بکند قادر به انجام سوخت‌گیری نیست.
سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور با بیان این که امیدوار بودیم که این مشکل ظرف یک ساعت حل شود، اما تا کنون این مشکل حل نشده است گفت: همه متخصصین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور و مجموعه وزارت نفت همگی به نحوی در حال رفع مشکل هستند و برای رفع مشکل تلاش می‌کنند.
رضانواز اظهارکرد: تا زمان حل این مشکل امکان سوخت‌گیری بنزین آزاد و نفت وگاز «گازوئیل» آزاد وجود دارد تا مردم در صف نمانند.
این مقام مسئول در خصوص علت ایجاد این مشکل، گفت: دلیل ایجاد این مشکل نرم‌افزاری است متاسفانه در ۸ سال گذشته در اثر بی‌توجهی که به موضوع سامانه هوشمند سوخت شده است این دستگاه‌ها و کارتخوان‌هایی که در نازل‌های جایگاه‌های سوخت نصب شده است کاملاً مستهلک هستند.
وی افزود: جمعیت عظیمی در حال ارائه خدمات و پشتیبانی از این دستگاه‌ها هستند تا این دستگاه‌ها را فعال نگه دارند، اما ظاهراً مشکل نرم‌افزاری اضافه شده و موضوع به روزرسانی و حل این مشکل نرم‌افزاری به شدت در حال پیگیری است.
رضا نواز بیان کرد: از مردم خواهش می‌کنیم که در جایگاه‌های سوخت ازدحام نکنند و اگر در صف هستند صبوری کنند و در صورتی هم که فعلاً نیاز به سوخت ندارند تا زمان رفع این مشکل به جایگاه‌های سوخت مراجعه نکنند؛ و همچنین به اطلاعیه‌هایی که در خصوص این موضوع و مواردی که از سوی شرکت‌های تابع وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام می‌شود توجه کنند و امید ما این است که ان‌شاءلله به زودی این مشکل حل شود.
سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما برای زمان حل این مشکل چیست، گفت: در حال حاضر نمی‌نوانیم هیچ پیش‌بینی برای زمان حل این مشکل داشته باشیم.
سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه سراسر کشور برقرار است
اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در پی اختلال ایجاد شده در سامانه هوشمند سوخت کشور اعلام کرد: سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه برقرار است و مردم می‌توانند با قیمت بنزین آزاد سوخت‌گیری کنند.
در پی مشکل فنی ایجاد شده در سامانه کارت هوشمند سوخت، از دقایقی پیش استفاده از کارت سوخت در جایگاه‌های عرضه سراسر کشور دچار وقفه شده است؛ اما طبق اطلاعات به دست آمده شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم‌اکنون سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه با مشکلی ندارد و باوجود خارج شدن سامانه هوشمند سوخت از مدار، مردم می‌توانند با قیمت آزاد سوخت‌گیری کنند.
کارشناسان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در حال بررسی مشکل فنی ایجاد شده و رفع آن هستند و این اطمینان به هموطنان عزیز داده می‌شود که هیچ مشکلی برای سهمیه سوخت هموطنان ایجاد نخواهد شد.
توقف فعالیت برخی از جایگاه‌های کشور موقتی است.
تامین بنزین و نفتگاز در جایگاه‌ها مشکلی وجود ندارد
در پی توقف فعالیت برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت کشور در روز جاری اطلاعیه‌ای از سوی روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران صادر شد.
به اطلاع هموطنان عزیز می‌رساند به دلیل بروز مشکل فنی در سامانه هوشمند سوخت موقتاً امکان سوختگیری در برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت با اختلال مواجه شده و عرضه سوخت خارج از سیستم سامانه سوخت با نرخ دوم در حال انجام است، لذا تا رفع مشکل فنی از هموطنان عزیز تقاضا داریم صبوری نمایند.
ضمنا پیرامون تامین بنزین و نفتگاز در جایگاه‌ها مشکلی وجود ندارد و فرآورده به میزان کافی در انبار‌های نفت و جایگاه‌ها وجود دارد و هیچگونه نگرانی در این خصوص متصور نمی‌باشد. ضمنا شایعات مربوط به افزایش قیمت سوخت نیز قویا تکذیب می‌شود.
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها