|

لاوروف در سخنرانی مجازی در نشست وزرای خارجه همسایگان افغانستان؛

روسیه از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کند

وزیر امور خارجه روسیه گفت: موضع شرکت‌کنندگان در نشست تهران به هم نزدیک است و این می‌تواند به تحقق صلح در افغانستان کمک کند.

روسیه از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کند

به گزارش ایرنا، «سرگئی لاوروف» روز چهارشنبه در سخنرانی مجازی خود در دومین نشست وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان گفت: روسیه از ایجاد صلح و ثبات در افغانستان حمایت می‌کند و این کشور باید از صفر شروع کرده و خرابی‌ها را جبران کند.

وزیر امورخارجه فدراسیون روسیه با بیان اینکه وضعیت فعلی افغانستان نتیجه حضور نظامی آمریکا در این کشور است، اظهار داشت: ما از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کنیم و شهروندان افغانستانی باید بدانند حقوق آنها عملی و اجرایی می‌شود. در این راستا، همه کشورها باید مسوولیت خود را در مقابل افغانستان بپذیرند.

این دیپلمات روس با تاکید بر اینکه غربی‌ها و آمریکا از راه دور همواره تحقق اهداف خود را در افغانستان دنبال کرده‌اند، تصریح کرد: باید قومیت‌های مختلف در افغانستان را در نظر بگیریم و از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان حمایت کنیم و شهروندان افغان باید بدانند که حقوق آنها محقق و اجرایی می‌شود.

لاوروف با بیان اینکه در حال حاضر شاهد قاچاق مواد مخدر و فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان هستیم، ادامه داد: باید از همه امکانات منطقه‌ای و بین‌المللی برای بهبود وضعیت این کشور استفاده کنیم. موضع شرکت‌کنندگان در این نشست به هم نزدیک است و این می‌تواند به تحقق صلح در افغانستان کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: درباره وضعیت افغانستان، سازمان ملل باید نقش هماهنگی را ایفا کند و روسیه نیز آماده است که تلاش خود را انجام دهد و کمک‌های بشردوستانه به کشور افغانستان ارسال کند.

دومین نشست وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان از امروز چهارشنبه در محل وزارت امور خارجه با حضور وزیران خارجه ایران، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان و سفرای چین و روسیه آغاز شد.

وزرای امور خارجه روسیه و چین نیز در این نشست به شکل مجازی حضور دارند. سفرای کشورهای خارجی مقیم در تهران نیز در این نشست به صورت مهمان حضور یافته‌اند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها