|

مجید انصاری خاطره ۲ سال پیش را زنده کرد؛

هجوم تهدیدهای پیامکی علیه FATF

در نشست «خوانش امروزین از منشور برادری» فرصتی شد تا عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، از پیامک‌های تهدیدآمیزی بگوید که به خاطر عدم تصویب FATF برای او ارسال می‌شود.

هجوم تهدیدهای پیامکی علیه FATF

به گزارش روزنامه شرق، نشست «خوانش امروزین از منشور برادری» که در حسینیه جماران برگزار شد، فرصتی شد تا حجت‌الاسلام مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، از پیامک‌های تهدیدآمیزی بگوید که به خاطر عدم تصویب FATF برای او ارسال می‌شود. اتفاقی که بی‌سابقه نیست و دو سال پیش نیز برخی اعضای مجمع چنین پیامک‌هایی را دریافت کرده بودند.


انصاری در سخنرانی خود در این نشست گفته است: «با این روند واقعا من برای آینده کشور نگرانم. به‌خصوص نسل ما مجمع روحانیون مبارز و جامعه روحانیت مبارز که قبل از انقلاب همه زیر یک سقف به حول محور اندیشه امام کار می‌کردند. کار ما به اینجا رسید که اختلافات شد و امام وساطت کردند و منشور برادری نوشتند؛ اما امروز یک عده فعالیت سیاسی را کنار گذاشته‌اند و عده‌ای که هنوز به کشور، انقلاب و مسائل سیاسی تعهد دارند، حتی یک روز هم کار مشترک با هم نکرده‌اند و یک ساعت هم زیر یک سقف نبوده‌اند. برداشت‌شان از یکدیگر برداشتی است که رسانه‌ها تصویر کرده‌اند».


او ادامه داد: «اسلام و کفر‌کردن جزئیات امور، انقلابی و غیر‌انقلابی‌کردن، آمریکایی و غیر‌آمریکایی‌کردن و چیزهایی از این دست را شاهد هستیم؛ در‌حالی‌که واقعیت این نیست و اگر هم جاهایی باشد، باید اینها را حل و نزدیک کرد. مثلا در موضوع فنی، حقوقی و دیپلماتیک به نام FATF به عرصه اقتصاد و سیاست کشور آمده و مثل صدها موضوع دیگری که باید با تدبیر و توجه به منافع ملی حل شود. بالاخره سندی است که مجلس تصویب و شورای نگهبان تأیید کرد و مجمع ایرادی گرفت و در مجمع معطل شد و به نتیجه نرسید. رئیس‌جمهور وقت خدمت مقام معظم رهبری نامه نوشتند که اگر نپیوندیم این ضررها را دارد. رهبری به مجمع ارجاع فرمودند و گفتند من راجع به این مسئله به نظر مثبت یا منفی نرسیده‌ام و اگر رسیده بودم، خودم اعلام می‌کردم». عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: «رهبر انقلاب با همه اشرافی که بر مسائل دارند، فرموده‌اند من به جمع‌بندی نرسیده‌ام و در مجمع بحث کنید و به هر نتیجه‌ای رسیدید همان را اعلام کنید؛ ولی شما می‌بینید مسئله اسلام و کفر شده است؛ یعنی وقتی ما فردا بحث FATF داریم 100 تا 200 تا پیامک به تمام اعضای مجمع می‌رسد که می‌گوید به خون شهدا خیانت نکنید، بعضی‌ها هم تهدید می‌کنند که مثلا ممکن است در خیابان حساب شما را برسیم. من یک مثال کوچک گفتم و از این چیزها فراوان داریم. واقعا باید آسیب‌شناسی و راهکار بیرون‌آمدن از این وضعیت را پیدا کنیم». مهر ماه سال 97 بود که پس از تصویب CFT یا لایحه «منع تأمین مالی تروریسم» در مجلس پیامک‌های تهدیدآمیز و توهین‌آمیزی برای نمایندگان مجلس دهم ارسال شد که البته تا پیش از تصویب لوایح چهارگانه نیز از منابع ناشناس چنین پیامک‌هایی برای نمایندگان ارسال می‌شد که از آنها خواسته شده بود به این لوایح رأی ندهند.


محمود صادقی، نماینده پیشین تهران، همان زمان گفته بود که مشخص است که پیامک‌ها سازمان‌دهی شده؛ اما معلوم نیست از سوی چه کسانی این کار صورت می‌گیرد. کار به جایی رسید که علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس، گفته بود: «مجلس بالغ‌تر از این است که با چند پیامک نظرش عوض شود».


چند ماه بعد یعنی در بهمن ماه همان سال، لایحه پالرمو به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شد و آنجا بود که مجید انصاری خبر داد که پیامک‌های تهدیدآمیزی مانند تهدید به قتل دریافت کرده است. او در گفت‌وگو با ایسنا گفته بود: «معنی ندارد جریانی بنشینند افرادی را بسیج کنند و در شبانه‌روز صدها پیامک بعضا تهدیدآمیز به مسئولان بفرستند. من از بعد از جلسه مجمع، پیامک‌هایی حتی تهدید به قتل و به تعبیر آنان برخورد خونین دریافت کردم. ما که بیدی نیستیم که با این بادها بلرزیم؛ اما من از دستگاه قضائی و امنیتی کشور می‌خواهم رسیدگی کنند. این کدام جریان است که نشسته و عده‌ای را تحریک می‌کند که اعضای مجمع تشخیص یا نمایندگان را تهدید کنند؟ این یعنی تهدید نظام. این اوج استبداد است که گروهی فکر می‌کنند عده‌ای که برخلاف نظر آنان هستند، خیانت می‌کنند».


یک سال بعد یعنی در دی سال 98، مجید انصاری، غلامرضا مصباحی‌مقدم و محمد صدر، از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، خبر دادند که برای تصویب‌نشدن FATF پیامک‌های تهدید‌آمیز دریافت کرده‌اند که در آن موافقان این لوایح به خیانت متهم شده‌اند. محمد صدر گفته بود که در پیامک‌ها این جملات آمده بود: «این لوایح را تصویب نکنید»، «تصویب این لوایح خیانت به خون شهدا و بی‌وفایی به امام است». او در گفت‌وگو با جماران گفته بود که حدود 30 تا 35 پیامک دریافت کرده که برخی از این پیام‌ها به نارضایتی امام زمان (عج) از تصویب این لوایح اشاره داشتند و تعدادی هم نوشته‌ بودند که حتما حضرت زینب‌(س) از تصویب این لوایح ناراضی‌اند. صدر گفته بود که این پیامک‌ها اصلا امضا ندارند و عمدتا از طرف ملت ایران صحبت می‌کند.


مجید انصاری نیز که دوباره ماجرای پیامک‌ها را یادآور شده، در آن روزها گفته بود اگرچه پیامک‌ها تنوع محتوایی داشته؛ اما 70 درصد آنها شبیه به هم بوده و این‌طور به نظر می‌رسد که از یک مرکز واحد هماهنگ می‌شده است. بعد از گذشت دو سال از این ماجراها، همچنان پرونده FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام خاک می‌خورد و اشاره‌هایی که مجید انصاری درخصوص ارسال پیامک‌ها کرده، نشان از این دارد که راه دشواری برای تصویب آن در پیش است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها