|

گلایه ایران از انگلیس برای پرداخت‌نکردن بدهی تانک‌های چیفتن

نازنین ‌زاغری بلاتکلیف رابطه تهران- لندن

در‌حالی‌که همسر نازنین زاغری در سرمای لندن مقابل وزارت امور خارجه کشورش‌ اعتصاب غذا و تحصن کرده، روز گذشته دوباره موضوع نازنین در ایران هم مطرح شد‌ اما از پاسخ‌ها مشخص است وضعیت او تغییر چندانی نخواهد یافت تا اینکه تهران و لندن این موضوع را در کانال جداگانه‌ای بررسی کنند.

نازنین ‌زاغری بلاتکلیف رابطه تهران- لندن

به گزارش روزنامه شرق، در‌حالی‌که همسر نازنین زاغری در سرمای لندن مقابل وزارت امور خارجه کشورش‌ اعتصاب غذا و تحصن کرده، روز گذشته دوباره موضوع نازنین در ایران هم مطرح شد‌ اما از پاسخ‌ها مشخص است وضعیت او تغییر چندانی نخواهد یافت تا اینکه تهران و لندن این موضوع را در کانال جداگانه‌ای بررسی کنند. خواه‌ناخواه پرونده زاغری به بدهی انگلیس به ایران گره خورده است. در جلسه سخنگوی وزارت امور خارجه و با واسطه در گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و انگلیس. پرونده زاغری تبعه ایرانی و انگلیسی که از فروردین 95 تا اسفند 98 در بازداشت بوده و تاکنون در مرخصی به سر می‌برد، همواره در این سال‌ها بر رابطه ایران و انگلیس تأثیرگذار بوده است. همان اوایل بازداشت او بود که موضوع بدهی انگلیس به ایران بر سر واگذار‌نکردن تانک‌های چیفتن از دوران قبل از انقلاب مطرح شد. شرایط فعلی نازنین زاغری این‌گونه نشان می‌دهد که نه لندن مایل به پرداخت هزینه است و نه تهران بیش از این تسامح در مورد او نشان خواهد داد. زاغری با اتهامات مشابه افرادی از این دست در زندان است، جاسوسی و آموزش آن و ... هر‌از‌گاهی بحث تبادل او با زندانیان ایرانی در انگلیس مطرح شد،‌ اگرچه برخی دیگر از زندانیان دارای وضعیت مشابه او مبادله شدند اما نازنین تاکنون این بخت را نیافته است.حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز گذشته با لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس گفت‌وگوی تلفنی داشت و طبق اطلاعاتی که وزارت امور خارجه از این تماس منتشر کرده، آنها درباره مسائل دوجانبه، گفت‌وگوهای وین و برخی موضوعات منطقه‌ای به بحث و تبادل‌‌نظر پرداختند. به اندازه یک جمله نیز گفته شده که آنها درباره مسائل کنسولی نیز با یکدیگر صحبت کرده‌اند. مسائل کنسولی از جمله مباحث مرتبط به شهروندان و تابعان دو کشور است.


یک موضوع انسانی است


خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز درباره وضعیت نازنین زاغری و اعتصاب همسر وی در این زمینه همچنین برخی دیگر از مسائل مطرح‌شده در این زمینه اظهار کرد:‌ موضوع انسانی باید در بستر انسانی خود پیگیری شود و متأسفیم که در انگلیس و برخی از کشورهای دیگر موضوعات انسانی را درگیر برخی از فعالیت‌ها و اقدامات سیاسی می‌کنند. دستگاه قضائی ما با رأفت انسانی با متهمان برخورد می‌کند و آنها در منزل دوران حبس خود را می‌گذرانند. تمام طرف‌ها باید اجازه دهند که مسیر تفکیک قوا مسیر خود را طی کند و این موضوعی است که در دیگر کشورها نیز پذیرفته شده است.


بازپرداخت بدهی قدیمی و برجام


طبق اعلام وزارت امور خارجه امیرعبداللهیان در مکالمه تلفنی با همتای انگلیسی خود، یادآور شد که بخش اعظم توافقات تجاری میان دو کشور پس از برجام اجرائی نشده‌اند و ارتقای حجم تجارت و تسهیل مراودات مالی میان دو کشور نیازمند افزایش تحرک و اقدامات لندن است. امیرعبداللهیان همچنین با یادآوری بدهی قدیمی انگلستان به ایران، بازپرداخت این بدهی را حق ملت ایران خوانده و بر لزوم اقدام فوری لندن برای بازپرداخت هرچه سریع‌تر این بدهی تأکید کرد.


برخی معتقدند که این بدهی به دلیل بازداشت زاغری بلوکه شده است و مشخص نیست چرا یک کانال دیپلماتیک برای حل‌وفصل این پرونده ایجاد نمی‌شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها