|

امام جمعه قم: تعهد باید در مقابل تعهد باشد

امام جمعه قم گفت: تعهد باید در مقابل تعهد باشد؛ ما بر اساس فتوای رهبری به سمت سلاح هسته‌ای نمی‌رویم اما شما نیز باید همه تحریم‌ها را یکجا لغو کنید.

امام جمعه قم: تعهد باید در مقابل تعهد باشد

به گزارش ایسنا، آیت‌الله حسینی بوشهری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم در مصلی قدس قم برگزار شد، بابیان اینکه هر کدام از اهل‌بیت (ع) برای زندگی ما نقش الگویی دارند، عنوان کرد: زندگی امام حسن عسگری (ع) آموزه‌های بسیاری برای ما دارد که یکی از آن‌ها اهتمام به نماز اول وقت است.

وی با اشاره به اینکه اهتمام به نماز اول وقت در سیره همه ائمه (ع) وجود دارد، اظهار کرد: امام رضا (ع) در مناظره‌ای که داشتند زمانی که وقت اذان رسید جلسه را ترک کردند و افراد گفتند به جای حساس رسیده است امام رضا (ع) فرمود نماز را می‌خوانیم و بر می‌گردیم.

وی بابیان اینکه تأثیرگذاری در محیط پیرامون از دیگر ویژگی‌های امام حسن عسگری (ع) بود، بیان کرد: جامعه ما به جای تأثیرگذاری تأثیرپذیر است.

خطیب نماز جمعه قم بابیان اینکه قم سه ویژگی دارد، اظهار کرد: ویژگی اول قم این است که جایگاه ویژه‌ای دارد و تربت اش مقدس است همچنین از ائمه (ع) نقل شده است که اهل قم از ما هستند و ما نیز از آن‌ها هستیم.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ویژگی دوم قم را وجود حرم کریمه اهل‌بیت (س) دانست و گفت: وجود مراجع و حوزه‌های علمیه از دیگر ویژگی‌های قم است.

وی در اشاره به سالگرد شهادت سردار مهدی و مجید زین‌الدین بیان کرد: خون شهیدان مایه حیات انقلاب است.

وی بابیان اینکه صد روز از دولت جدید می‌گذرد، گفت: رئیس‌جمهور نشان داد که با تمام وجود قدم‌هایی برای حل مشکلات مردم برداشته است. به استان‌های دوردست سر میزند که از نقاط مثبت است و امیدواریم دستاوردهایی هم داشته باشد و قول بدون عمل در کارنامه رئیس‌جمهور نباشد.

وی افزود: وی در جهت منویات رهبر معظم انقلاب حرکت می‌کنند همچنین روحیه خوبی بین سه قوه ایجاد شده است و امیدواریم مردم تأثیر این را در مسائل اقتصادی و فرهنگی‌شان ببیند.

آیت‌الله حسینی بوشهری گفت: تلاش‌هایی در تأمین کالای اساسی شده است؛ اما نرخ مناسب برای اینکه همه بتوانند خریداری کنند نیاز به تلاش بیشتری دارد.

وی بابیان اینکه ارزش پول ملی باید رشد کند، قیمت‌ها باید پایین بیاید و بین بخش‌های اقتصادی انسجام ایجاد شود همچنین رئیس جمهور از نخبگان خارج از دولت استفاده کند.، تأکید کرد: انتظار مردم نظارت است و بدون نظارت نمی‌توان کاری پیش برد و ازمبدا تا مقصد باید نظارت وجود داشته باشد همچنین پرچم عدالت همواره باید برافراشته باشد؛ زیرا مردم تشنه عدالت هستند از تبعیض سخت نگران هستند.

وی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای بیان کرد: تعهد باید در مقابل تعهد باشد؛ ما بر اساس فتوای رهبری به سمت سلاح هسته‌ای نمی‌رویم اما شما نیز باید همه تحریم‌ها را یکجا لغو کنید.

آیت الله حسینی بوشهری عنوان کرد: امام حسن (ع) می‌فرماید که سرآغاز هر توبه، رأس هر حکمت و شرف هر عمل به تقوا بستگی دارد و هرکسی از متقین به کامیابی رسیده به وسیله تقوا و پرهیزکاری بوده است.

وی در رابطه با نکات این حدیث بیان کرد: تقوای عملی، توبه و استغفار از گناه است و شخص متقی عالمانه، عاقلانه و هدفمند عمل می‌کند و منافع پایدار را با منافع زود گذر عوض نمی‌کند همچنین انسان در سایه تقوا شرافت پیدا می‌کند.

وی تربیت والدین، فقر در جامعه و ناآگاهی را از عوامل سستی در عبادت دانست و گفت: همه ناهنجاری‌هایی که در فضای جامعه رخ می‌دهد به خاطر لجاجت در مقابل دین نیست بلکه برخی از آنان به خاطر ناآگاهی است.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: عبادت فقط نماز و روزه نیست و رسیدگی به زندگی محرومان نیز عبادت است

وی ادامه داد: در روایات بیان شده است علمی که مردم باید یاد بگیرد در چهارعلم شناخت خدا، شناخت نعمت‌های خدا، شناخت تکلیف‌هایی که خدا از بندگان خواسته و شناخت راه‌های دشمن خلاصه می‌شود.

وی افزود: خداوند به داوود (ع) می‌گوید ای داوود (ع) مرا دوست بدار و نزد خلق نیز مرا محبوب بگردان. داوود(ع) پاسخ می‌دهد: من تو را دوست دارم اما چه کاری انجام دهم مردم هم تو را دوست بدارند؟ خداوند پاسخ می‌دهد نعمت‌های مرا برای آن‌ها بشمار.

وی اظهار کرد: در روایت بیان شده است برای استجابت دعا ابتدا نعمت‌های خدا را بشمارید.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها