|

‌نماینده ارومیه: گنجشکان باغ مجلس هر ‌روز صدای مردم را می‌شنوند ولی ما نمی‌شنویم

‌نطق‌های عجیب مجلس یازدهم

انتظار نطق‌های آتشین از مجلس یازدهم می‌رفت اما نه خطاب به دولت رئیسی و حتی حاکمیت بلکه دولت قبل و اصلاح‌طلبان. اما در هفته‌های اخیر تواتر نقدها و نطق‌ها خطاب به مسئولان فعلی شدیدتر از حد انتظار بوده.

‌نطق‌های عجیب مجلس یازدهم

به گزارش روزنامه شرق، انتظار نطق‌های آتشین از مجلس یازدهم می‌رفت اما نه خطاب به دولت رئیسی و حتی حاکمیت بلکه دولت قبل و اصلاح‌طلبان. اما در هفته‌های اخیر تواتر نقدها و نطق‌ها خطاب به مسئولان فعلی شدیدتر از حد انتظار بوده. آخرین مورد آن نطق دو روز پیش نماینده ارومیه است که اگر در مجلس پیشین ایراد شده بود، حتما موجی علیه او از سوی اصولگرایان راه افتاده بود. این در حالی است که 220 نفر از همین نمایندگان پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری به ابراهیم رئیسی نامه نوشته و او را برای رفتن به پاستور دعوت کرده بودند.‌روح‌الله حضرت‌پور، نماینده ارومیه در نطق میان‌دستور خود مسئولان را متهم به کم‌کاری کرده بود. این نماینده مجلس اصولگرایان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفته بود‌؛ فریاد برمی‌آورم باید به مردم برگردیم، طبق خواست‌ها و انتظارات مردم عمل کنیم، متأسفانه بسیاری از مواضع، رفتارها، اعمال و تصمیماتمان با اراده مردم متغایر و حتی متضاد شده است. برخی از مسئولین از سر شکم‌سیری اتفاقات را نگریسته و لذا کم‌کاری و شرمساری عاید مردم کرده‌اند. باید از این ملت عذرخواهی کنیم، دیگر آرا و نظرات مردم در کشور به‌طور واقعی شنیده نمی‌شود. مردم از افزایش روزافزن تنش‌ها و یک عقیده و تفکر همیشه تبلیغ و ترویج می‌شود که هرکسی هم که خلاف آن را بگوید مورد بی‌احترامی و هجمه قرار گرفته و به‌طور‌طبیعی این وضع مردم را خشمگین کرده است. حتی مراجع عالی‌قدر هم وقتی حرف مردم را می‌زنند، مورد هجمه قرار می‌گیرند. مردم می‌خواهند از حق زندگی بهره برده و عدالت را تجربه کنند». اشاره حضرت‌پور به سخنان اخیر آیت‌الله‌العظمی‌ صافی‌گلپایگانی است که در دیدار با رئیس مجلس توصیه کرده بودند که باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم و قهر با بسیاری از کشورها صحیح نیست. ایشان همچنین از وضعیت اقتصادی و مشکلات مردم ابراز نگرانی کرده بودند که با واکنش‌های برخی رسانه‌های اصولگرا مواجه شد.


‌او به مصوبه صیانت از فضای مجازی هم اشاره کرده و خطاب به مجلس گفته: «مردمی که نیم‌قرن است هزینه می‌دهند و مقاومت می‌کنند و دم بر‌نمی‌آورند را چگونه تکریم کرده‌ایم؟ ملت ایران امروز در چه شرایطی زندگی می‌کنند؟ گنجشکان باغ مجلس هر‌روز صدای ایشان را می‌شنوند ولیکن ما نمی‌شنویم. بیاییم از ابزارهای قانونی بهره‌مند شویم و از اراده و خواست ملت نترسیم».


جالب آنکه این نطق تند در‌حالی انجام شده است که اگر چنین نطقی را یک نماینده اصلاح‌طلب در مجالس پیشین انجام می‌داد قطعا با اعتراض دیگر نمایندگان و حتی رسانه‌های همسوی آنان مواجه می‌شد. در‌هر‌حال حواشی صورت‌گرفته در کارنامه سه‌ماهه دولت مانند انتصابات فاملی صورت‌گرفته در بدنه دولت چنان زیاد است که روز شنبه 35 نماینده به ابراهیم رئیسی درخصوص ضرورت جلوگیری از انتصابات فامیلی و بی‌توجهی به شایسته‌سالاری در دستگاه‌های دولتی تذکر دادند. ‌عباس جهانگیرزاده، نماینده مجلس نیز خبر داده که به دو نفر از وزرا تذکر جدی داده شده و آنها هفته آینده به صحن علنی می‌آیند تا به سؤالات جامعه و نمایندگان درباره این انتصابات پاسخ دهند. او گفته: «این موضوع به تنش جدی میان مجلس و دولت می‌انجامد و در‌حال‌حاضر چنین چالشی بین برخی نمایندگان با تعدادی از وزرا با سرعت زیادی ایجاد شده است و وزرا گمان نمی‌کردند شاهد چنین واکنشی از سوی مجلس باشند. این چالش‌ها زودتر از آنچه تصور کنند، رخ داده است».‌ عبدالحسین روح‌الامینی، نماینده تهران نیز در تذکر شفاهی خطاب به مسئولان اجرائی کشور گفته بود: «بهتر است ما مسئولان در شرایط کنونی کشور در رفتار و گفتار، دقت دوچندانی داشته باشیم و بهتر است بیشتر خودمان را امر به معروف و نهی از منکر کنیم تا مردم را. بهتر است به‌جای نمک به زخم مردم پاشیدن از طریق حرف‌ها، با آنها همدردی کنیم و بهتر است تریبون‌های مهمی مثل نماز‌جمعه و رسانه ملی، پناهگاه مردم و محل وحدت مردم و مسئولان باشد. ما وکیل ملت هستیم و همه مسئولان قوا در یک کشتی نشسته‌ایم و بی‌شک افراط و تفریط در ارتباط دولت و مجلس شایسته نیست».‌ او با بیان اینکه شایسته‌سالاری از نسبت‌های نسبی و سببی متفاوت است، افزود: «بی‌شک توجه به شایستگی افراد با نسبت‌های سببی، نسبی، باندی و گروهی تفاوت دارد و باید جوانان انقلابی را امیدوار کرد و به انقلابیون در جای جای کشور بیشتر باید ارج و قرب نهاد و نگذاریم آنها به گوشه‌ بی‌تفاوتی بروند. به مردم بازگشت کنیم و شرایط بهتری برای مردم رقم بزنیم».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها