|

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس

جلسه علنی مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و بررسی صلاحیت مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دستورکار قرار گرفت.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس

به گزارش ایسنا، عدم اعتماد مجلس به مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش/ قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی درباره شاخص‌های اقتصادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم از جمله مهمترین اخبار امروز (سه‌شنبه) بیست و پنجم آبان ماه ۱۴۰۰ مجلس است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

جلسه علنی مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و بررسی صلاحیت مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دستورکار قرار گرفت.

این جلسه درحالی برگزار شد که سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و تعدادی از وزرا و اسماعیلی رئیس دفتر رییس جمهور نیز در مجلس حضور داشتند.

رئیس مجلس در آغاز جلسه به رئیس جمهور و هیات همراه خیرمقدم گفت و رضا حاجی‌پور ضمن ارایه گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از مخالفت اکثریت اعضای این کمیسیون با مسعود فیاضی خبر داد و افزود: مدرک کارشناسی ایشان مورد تایید قرار گرفته، ولی ایشان فاقد مدرک دکتری می‌باشد. علی‌رغم جامعیت، واقع‌گرایی و انسجام در برنامه‌های ایشان شاخص‌های کمی و سنجش‌پذیر و زمان‌بندی شده در برنامه‌های ایشان ذکر نشده است. بین اهداف، راهبرد و رویکردها در برنامه ایشان مرزبندی دقیقی وجود ندارد.

سید ابراهیم رئیسی که برای دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود، گفت: ما دغدغه های نمایندگان در زمینه آموزش و پرورش را بررسی کردیم و به دکتر فیاضی رسیدیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه توصیه افراد در معرفی وزرا موثر نیست، افزود: به هر حال افراد مختلفی معرفی می شوند، اما باید آن افراد با شاخص های ما همخوانی داشته باشند. من تا حجتی بین خود و خدا نداشته باشم اگر همه هم جمع شوند کسی را معرفی نمی کنم باید آن فرد شایستگی لازم را احراز کرده باشد. دکتر فیاضی کلاس، مدرسه و تعلیم و معلم را می شناسد. سالها هم معلم آموزشی بوده و هم پرورشی، محتوای درسی را می شناسد، مدیر کل بوده و در مقطعی هم مسئول فناوری وزارت خانه بوده و با زیرساخت های آموزش و پرورش آشنایی دارد.

رئیسی بعد از استماع گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره صلاحیت مسعود فیاضی و دفاع از برنامه‌های دولت و فیاضی به عنوان گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش، جلسه مجلس را با بدرقه تعداد زیادی از نمایندگان ترک کرد.

مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش / منظور فیاضی از تقویت نگرش آخرت گرایانه کودکان چیست؟

در ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش، احمد محرم زاده یخ فروزان، نماینده مردم اهر و هریس به عنوان مخالف، مدرک دکتری مسعود فیاضی را بی ارتباط توصیف کرد و گفت: منظور وزیر پیشنهادی از تقویت حیات طیبه و تقویت نگرش آخرت گرایانه بر دامنه تربیت کودک و نوجوان ایرانی به زبان ساده چیست؟

فیاضی یک روز هم سابقه مدیریتی ندارد

همچنین حجت الاسلام محمد باقری، نماینده مردم بناب تاکید کرد: فردی که حتی یک روز هم مدیریت یک مدرسه را برعهده نداشته و حتی سابقه مدیرکلی هم ندارد چگونه می‌تواند وزیر آموزش و پرورش باشد.

بیش از ۲۰ ابهام نسبت به فیاضی وجود دارد

در جریان این جلسه، محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش با تاکید بر اینکه باید به استعلامات کمیسیون آموزش و تحقیقات در خصوص مدرک تحصیلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش توجه جدی شود، افزود: در فضای مجازی و رسانه‌ای بیش از ۲۰ ابهام نسبت به وزیر پیشنهادی مطرح شده است که انتظار می‌رود وزیر به آن پاسخ دهد.

فیاضی تجربه و تخصص ندارد

سیدکاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون قضایی از دیگر مخالفان فیاضی گفت: آقای رئیس جمهور، آموزش و پرورش آدم های متخصص، علمی و فرهنگی کم ندارد، چرا باعث رنجش فرهنگیان از خود می شوید.

موافقان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش / برنامه‌های فیاضی در آموزش و پرورش تحول ایجاد می‌کند

در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش، حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ضمن حمایت از فیاضی گفت که جبهه بزرگی از فرهنگیان و دغدغه مندان حمایت خود از وزیر پیشنهادی را اعلام کردند. با توجه به برنامه هایی که وزیر ارائه کرد باید گفت این برنامه ها می تواند در آموزش و پرورش تحول گسترده ای را ایجاد کند.

فیاضی برای حل مشکلات آموزش و پرورش راه‌حل دارد

عباس گودرزی نماینده بروجرد هم با بیان این‌که برخی در فضای مجازی به دنبال مهندسی کردن ذهن مسئولان هستند، گفت که فیاضی در بدنه آموزش و پرورش نبوده اما در این وزارتخانه مامور به خدمت بوده و برای حل مشکلات آموزش و پرورش راه‌حل دارد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای اینترنت و سیم کارت پاک دانش آموزان برنامه دارد

زهره الهیان نماینده تهران از دیگر موافقان فیاضی بود که گفت که در حال حاضر دانش آموزان با موبایل و تبلت هایی برای آموزش مجازی روبرو هستند که باعث می شود خوراک مسموم و فضای مجازی ذهن آنها را تحت تاثیر قرار دهد، آقای فیاضی برای اینترنت پاک و سیم کارت پاک دانش آموزان برنامه دارد.

فیاضی صد و اندی برنامه عملیاتی به مجلس ارائه کرده است

همچنین حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صد و اندی برنامه عملیاتی به مجلس ارائه کرده، خواستار توجه نمایندگان به برنامه های وی شد.

در ادامه جلسه علنی، مسعود فیاضی ضمن تشکر از مخالفان و موافقانش با بیان اینکه یک مدیر تحول گرا هستم و نقشه تحول در دست بنده است، گفت: تنها دغدغه ارتقاء آموزش و پرورش است. نزدیک به ۵۰ میلیون از جمعیت کشور با این وزارت خانه در ارتباط هستند. بنده در مرکز پژوهش‌های مجلس هستم و شأن نمایندگی را می‌شناسم به همین خاطر در مورد رأی نمایندگان خاضع هستم.

بعد از دفاعیات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، محمد باقر قالیباف از وزرای دولت خواست که مجلس را ترک کنند و اعلام کرد که کارت‌ها برای اعلام نظر بین آنها تقسیم شود و رای گیری آغاز شد.

در نهایت نمایندگان با ۱۱۵ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ رای به مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای اعتماد ندادند.

فیاضی دومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم است پیش از او حسین باغ گلی به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که او هم نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.

محمدباقر قالیباف بعد از اعلام رای مخالفت مجلس با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آقای فیاضی موفق به اخذ رای اعتماد از نمایندگان به عنوان وزیر آموزش و پرورش نشد. از رئیس جمهور آقای دکتر رئیسی خواهش می‌کنم در اسرع وقت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را معرفی کند چون واقعا این وزارتخانه بسیار مهم و کلیدی است.

در حاشیه جلسه علنی هم سخنگوی هیات رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران اعلام کرد که رئیس جمهور ۷ روز از فرصت اولیه ۹۰ روزه‌اش زمان دارد تا گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کند.

در ادامه جلسه علنی، سخنگوی کمیسیون اقتصای مجلس گزارش این کمیسیون درباره وضعیت شاخصهای اقتصادی در دولتهای یازدهم و دوازدهم را قرائت کرد.

غلامرضا مرحبا در توضیح این گزارش گفت: در شرایطی که مشخص نیست، دولت مستقر چگونه اقتصاد کشور را به دولت بعدی تحویل می دهد شاخصهای اقتصادی کمک می کند تا عملکرد دولتها قابل مقایسه باشد، لذا کمیسیون اقتصادی گزارشی در این زمینه و در سه بخش تهیه کرده است.

محمدرضا صباغیان بافقی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره به گزارش کمیسیون اقتصادی تاکید کرد که دولت‌ها در تحویل دادن و تحویل گرفتن اداره کشور، وضعیت آسیب‌های اجتماعی را مشخص کنند.

همچنین رحمت الله نوروزی نماینده مردم علی آباد کتول با اشاره به وضعیت نامناسب اقتصادی کشور، گفت: ۹۵ درصد مراجعات مردمی به نمایندگان درباره بحث اشتغال و معیشت است.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

درخواست نماینده پیرانشهر از وزیر کشور برای فعال سازی مبادلات مرزی

وزارت صمت موانع تولید را برای سرمایه گذاران رفع کند

فروردین: ندادن رأی اعتماد به فیاضی سبب تأخیر در پرداخت پاداش فرهنگیان نشود

پژمانفر: دستگاه های مسئول نسبت به حوادث غیر مترقبه پیش بینی لازم را داشته باشند

علیپور: دولت مشکل ساکنین منطقه بافت قدیمی شهر ماکو را رفع کند

در پایان روح الله متفکرآزاد تذکرات کتبی نمایندگان خطاب به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها