|

کاظم غریب آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر مطرح کرد:

تصمیم‌گیری درباره حمایت از خانواده زندانیان خارج از کشور

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: برخی ایرانیان زندانی در خارج از کشور از لحاظ بهداشت، تغذیه، سلامت و نوع رفتار با آنها وضعیت اسفناکی دارند.

تصمیم‌گیری درباره حمایت از خانواده زندانیان خارج از کشور
دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه برخی ایرانیان زندانی در خارج از کشور از لحاظ بهداشت، تغذیه، سلامت و نوع رفتار با آنها وضعیت اسفناکی دارند، گفت: زندانیان تحریمی و زندانیانی که شرایط وخیمی در زندان‌های خارج از کشور دارند جزء اولویت‌های ما به شمار می‌رود و مداخله فوری خواهیم کرد.
مرکز رسانه قوه قضاییه، کاظم غریب آبادی روز چهارشنبه در حاشیه نشست مشترک معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه افزود: باید از ایده‌های ایرانیان خارج از کشور و ظرفیت آنها استفاده شود همچنین اگر این افراد در حوزه حقوقی و قضایی با مشکلاتی روبرو شدند این وظیفه حاکیمت است که به مشکلات آنها رسیدگی کند.

وی با اشاره به زندانیان ایرانی خارج از کشور اظهار داشت: متاسفانه برخی از ایرانیان زندانی در خارج از کشور از لحاظ بهداشت، تغذیه، سلامت و نوع رفتار با آن‌ها وضعیت اسفناکی دارند این درحالی است که برخی از این افراد سرپرست خانواده بوده و ممکن است خانواده آن‌ها در داخل کشور با مشکلاتی مواجه باشند.

هفته آینده درباره حمایت از خانواده زندانیان خارج از کشور تصمیم می گیریم

دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: تلاش خواهیم کرد در هفته‌های آینده جلساتی را با بنیاد تعاون ایرانیان برگزار کرده و در مورد حمایت از خانواده‌های برخی از زندانیان خارج از کشور، تصمیم گیری شود.

غریب آبادی اضافه کرد: از سویی دیگر برخی از زندانیان ایرانی در خارج از کشور به موضوعات حقوقی آشنایی ندارند و این وظیفه ما است تا به مشکلات آنها رسیدگی کنیم.

معاون امور بین الملل قوه قضاییه تصریح کرد: باید ایرانی‌هایی که به زعم آنها به دلیل نقض مقررات تحریمی غیرقانونی و یکجانبه آمریکا دستگیر شدند آزاد شوند و اگر این اتفاق صورت نگیرد ما شاهد حسن نیت کشورها نخواهیم بود.

غریب آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در دوره‌های قبل به وضعیت زندانیان ایرانی خارج از کشور رسیدگی می‌شد، گفت: همواره این موضوع جزودغدغه حاکمیت و نظام بوده است بنابراین ما با عزم جدی ورود پیدا خواهیم کرد.

زندانی دوتابعیتی نداریم

وی درباره زندانیان دوتابعیتی اظهارداشت: ما زندانی دوتابعیتی نداریم این درحالی است که ما تابعیت مضاعف را از لحاظ قانونی به رسمیت نمی‌شناسیم اما بدون شک ما تسهیلات لازم برای هموطنان خود در نظر می‌گیریم.

غریب آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا افرادی شامل ممنوع الورودی به کشور می‌شوند، ادامه داد: اصطلاحی به این عنوان نداریم، حال ممکن است این سوال برای یک ایرانی مطرح شود که اگر وارد کشور شود وی را دستگیر می‌کنند در حالی که اگر کسی جرمی مرتکب شده شرایط فرق خواهد کرد.

دبیر ستاد حقوق بشر خاطرنشان کرد: رئیس قوه قضاییه اعلام کرد حتی اگر کسی در سال‌های دور به درخواست مراجع قضایی یا به درخواست مراجع دیگر ممنوع الخروج شده و حکم جلبی برای وی صادر نشده مشکلی برای ورود به داخل کشور ندارد و می‌تواند ترتیبات و نحوه ورودش را به ما اعلام کند تا ما به آنها پاسخ دهیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها