|

رایزنی بایدن و پوتین در مورد مذاکرات وین

امروز مذاکرات در وین از سر گرفته می‌شود؛ یک هفته بعد از آنکه مذاکرات دور هفتم توقف کوتاهی یافت تا مشورت‌هایی با پایتخت‌ها انجام شود. رفت‌وآمدها نشان می‌دهد که وزن ایفای نقش روسیه در این دور از مذاکرات قرار است سنگین‌تر از قبل باشد.

رایزنی بایدن و پوتین در مورد مذاکرات وین

به گزارش روزنامه شرق، امروز مذاکرات در وین از سر گرفته می‌شود؛ یک هفته بعد از آنکه مذاکرات دور هفتم توقف کوتاهی یافت تا مشورت‌هایی با پایتخت‌ها انجام شود.

رفت‌وآمدها نشان می‌دهد که وزن ایفای نقش روسیه در این دور از مذاکرات قرار است سنگین‌تر از قبل باشد. معاون سیاسی وزیر خارجه قبل از عزیمت به وین، راهی مسکو شده تا با همتای روس خود رایزنی دوجانبه کند. روز سه‌شنبه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا نشست آنلاین داشت و در بخش مهمی از این گفت‌وگو به موضوع ایران پرداخته است.

کاخ سفید روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در تماسی ویدئویی درخصوص گفت‌وگوهای راهبردی میان دو کشور، نیروهای روسی در نزدیکی مرز اوکراین و همچنین تلاش‌های مشترک بر سر مسائل منطقه‌ای از جمله ایران به گفت‌وگو پرداختند.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سؤال که آیا در گفت‌وگوی شب گذشته رؤسای جمهور آمریکا و روسیه، وعده‌ای از طرف روسیه برای اعمال نفوذ در جهت تغییر موضع ایران در مذاکرات وین داده شده است یا نه، گفت: رئیس‌جمهور و رئیس‌جمهور پوتین گفت‌وگوی خوبی درباره مسئله ایران داشتند که ثمربخش بود. آمریکا و روسیه قبلا و حتی در شرایط دشواری مثل سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای رسیدن به برجام [توافق هسته‌ای] همکاری کرده‌اند. موقعیت کنونی برهه‌ای است که روسیه و آمریکا می‌توانند برای اطمینان‌یافتن از اینکه ایران هیچ‌گاه به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد، به رایزنی‌های دقیق ادامه دهند.

تأکیدات پوتین و بایدن

دستیار ریاست‌جمهوری روسیه گفت که ولادیمیر پوتین در جریان گفت‌وگویش با رئیس‌جمهور آمریکا بر اهمیت پایبندی به پارامترهای اولیه برجام تأکید کرده است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس، یوری اوشاکوف، دستیار ریاست‌جمهوری روسیه در جمع خبرنگاران درباره گفت‌وگوهای بایدن و پوتین گفت: ولادیمیر پوتین در اظهارات خود بر اهمیت و ضرورت اجرای پارامترهای اولیه مورد توافق در سال ٢٠١٥ تأکید و خاطرنشان کرده است که مواضع مسکو و واشنگتن (در این زمینه) چندان تفاوتی با یکدیگر ندارد.

به گفته این مقام روس، جو بایدن نیز ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات وین درباره این موضوع که در اواخر نوامبر از سر گرفته شد در فضایی سازنده‌تر پیش برود و سرانجام راه‌حل‌های قابل قبول برای تمام شرکت‌کنندگان به دست آید.

به گفته اوشاکوف بایدن در اظهارات خود گفته که شرکای ایرانی برای پیمودن این مسیر آمادگی ندارند.

اولیانوف: اختلافات در وین قابل حل است

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در آستانه ازسرگیری مذاکرات وین در روز پنجشنبه، اعلام کرد با توجه به جدیت ایران و آمریکا، حل اختلافات امکان‌پذیر است.

به گزارش فارس، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توییتی ضمن بیان جدیت ایران و آمریکا در گفت‌وگوهای وین، از قابل حل بودن اختلافات نوشت.

وی در آستانه ادامه مذاکرات وین اعلام کرد: تماس‌های ما با ایالات متحده و ایران در گفت‌وگوهای وین نشان می‌دهد که هر دو طرف درخصوص احیای برجام بسیار جدی هستند، اما دیدگاه‌های آنها درمورد راه‌ها و ابزارهای مربوطه متفاوت است. وظیفه مذاکره‌کنندگان غلبه بر این اختلافات است که در پرتو وحدت هدف، شدنی است.

این دیپلمات روس که کشورش را در مذاکرات وین نمایندگی می‌کند، همچنین در توییتی دیگر اعلام کرد «هفتمین دور مذاکرات وین درخصوص احیای برجام و رفع تحریم‌ها پنجشنبه از سر گرفته می‌شود».

«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در توییتی اعلام کرد: دور هفتم مذاکرات برجام پس از رایزنی در و بین پایتخت‌ها، پنجشنبه در وین ادامه خواهد یافت. کمیسیون مشترک و تعدادی دیدار دوجانبه و چندجانبه برگزار خواهد شد.

منتظر گام‌های عملی غرب هستیم

علی باقری، معاون وزیر امور خارجه، پس از دیدار با مقامات روسی در مسکو گفت: ایران با پیشنهادهای مفید و سازنده‌ای وارد دور جدید گفت‌وگوهای وین شده است و منتظر گام‌های عملی غرب هستیم.

به گزارش ایسنا، علی باقری در مسکو با اشاره به اینکه مناسبات ایران و روسیه ممتاز و در عرصه‌های مختلفی امتداد دارد، افزود: ما در موضوعات مختلف با روسیه رایزنی و مشورت داریم و درباره گفت‌وگوهای وین نیز از قبل با مقامات روسی مشورت‌هایی داشتیم.

وی افزود: در دور جدید گفت‌وگوهای وین نیز به طرق مختلف با روسیه رایزنی داشتیم برای اینکه با ابتکارات جدید و مؤثر وارد عرصه گفت‌وگوها شویم. این تعامل با طرف چینی هم وجود داشته و در حاشیه گفت‌وگوهای وین با دیگر طرف‌ها نیز مذاکراتی داشتیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها