|

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا:

بازگشت دوجانبه به برجام هنوز امکان‌پذیر است

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما در حال حاضر بر دیپلماسی متمرکز هستیم تا ببینیم می‌توانیم بازگشتی دوجانبه به برجام[توافق هسته‌ای] داشته باشیم یا نه.

بازگشت دوجانبه به برجام هنوز امکان‌پذیر است

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران درباره مواضع دولت این کشور در قبال مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین پاسخ داد.

به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری درباره رویکرد واشنگتن در قبال مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین گفت: ما در حال حاضر بر دیپلماسی متمرکز هستیم تا ببینیم می‌توانیم بازگشتی دوجانبه به برجام[توافق هسته‌ای] داشته باشیم یا نه. ما همچنان بر این باور هستیم که بازگشت دوجانبه به برجام هنوز امکان‌پذیر است.

پرایس بدون اشاره به کارشکنی‌های آمریکا و متحدانش در مسیر احیای برجام و لغو تحریم‌ها بیان کرد: مذاکرات امروز از سر گرفته شدند و بسیاری از سرپرستان هیات‌ها آن‌جا[ در وین] نیستند. مثلا راب مالی و تیمش تا آخر هفته به آن‌جا نخواهند رفت. بنابراین، چند روزی طول خواهد کشید تا دستگیرمان شود ایرانی‌ها در آغاز این دور کجا قرار دارند و انعطاف نشان می‌دهند یا نه.

این دیپلمات ارشد آمریکایی در پاسخ به این سوال که چه نظری درباره مبلغ ۳.۵ میلیارد دلار پول بلوکه شده‌ای دارد که ایران می‌ گوید آزاد شده‌اند، گفت: آمریکا هیچ پولی را برای ایران آزاد نکرده است و هر گزارشی خلاف این صحت ندارد. ما همچنین مطلعیم که شرکایمان نیز پول بلوکه‌شده‌ای به ایران انتقال نداده‌اند. مسلما آمریکا انتقال هیچ‌گونه پول بلوکه‌شده‌ای به ایران را تایید نکرده یا اجازه آن را نداده است. تمامی تحریم‌های ما پابرجا هستند و تا زمانی که بتوانیم به یک توافق دیپلماتیک برسیم، پابرجا خواهند بود.

پرایس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که نظر او درباره برخی گزارش‌ها چیست که می‌گویند ایران از طریق مذاکرات برای پیش‌برد برنامه هسته‌ای خود زمان می‌خرد، با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران گفت: این یکی از نگرانی‌های ما و شرکایمان در گروه کشورهایP۵+۱ است. به همین دلیل است که ما روشن ساخته‌ایم ایران قادر نخواهد بود وقت‌کشی کند و توسعه‌های هسته‌ای ایران و تحریکات آن اهرم فشار اضافه‌ای برای آن ایجاد نخواهند کرد. تنها کاری که این تحریکات و توسعه‌ها می‌کند، این است که ما را به نقطه یک بحران بالقوه نزدیک‌تر می‌کند. ما دنبال بحران نیستیم. امیدواریم ایرانی‌ها هم دنبال بحران نباشند.

او در بخش دیگری از اظهاراتش با تاکید بر این که دولت جو بایدن تمایل دارد برای حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران مسیر دیپلماسی را در پیش بگیرد، گفت: وقتی بر اساس ارزیابی‌های خودمان و ارزیابی‌هایی که درباره اطلاعات علنی و غیر علنی انجام می‌شوند، برایمان معلوم شود که بازگشت به برجام دیگری پرفایده‌ترین مسیر برای ما نیست،‌ دیگر این مسیر را دنبال نخواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این که مسیر دیگر چه خواهد بود، گفت: ترجیح ما همیشه دیپلماسی است،‌ نه صرفا به این خاطر که دیپلماسی همیشه تنها راه خواهد بود، بلکه به این خاطر که دیپلماسی همیشه پایدارترین رویکرد برای نظارت بر این خواهد بود که ایران به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها