|

باقری: نسبت به حصول توافق خوشبین هستم

مذاکره کننده ارشد ایران گفت: از آن جهتی که به طرف ایرانی مربوط می‌شود، من نسبت به حصول توافق خوشبین هستم اما با توجه به سابقه ناخوشایندی که مردم ما از طرف مقابل دارند، قطعا ما ساده اندیش نخواهیم بود.

باقری: نسبت به حصول توافق خوشبین هستم

علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران در تشریح فضای داخل گفت‌ وگوها در وین گفت: فضای داخل گفت‌ وگوها بسیار جدی است ولی ضمن رعایت احترام متقابل و با این نگاه که طرفین می‌خواهند به یک توافق دست پیدا کنند، از روزی که ما از هشتم آذر آمدیم تاکنون، این فضا بر اتاق گفت‌ وگوها حاکم است.

وی با بیان اینکه هر طرفی باید از مواضع خودش دفاع کند و استدلال‌های خودش را بیاورد و منافع طرف خودش را تعقیب کند، ادامه داد: البته این به معنی همسویی صد در صدی مواضع دو طرف نیست ولی این‌که رویکرد به گونه‌ای باشد که مخل روند گفت‌ وگوها باشد، من حداقل در این مدتی که در متن گفت‌ وگوها بودم، ندیدم.

باقری که با خبرگزاری صدا و سیما گفت وگو می‌کرد، افزود: گفت‌ وگوها در چند عرصه در ۶ دوری که قبلا بوده و این دوری که الان ادامه می‌دهیم، شکل گرفته است که در برخی از این موضوعات به صورت بخشی توافق‌هایی صورت گرفته ولی در خیلی از بخش‌ها توافق کامل و جامع صورت نگرفته است.

مذاکره کننده ارشد ایران با ذکر مثالی توضیح داد: مثلا درباره اقدامات هسته‌ای درباره بخشی از آن توافقی بین دو طرف صورت گرفته، ولی در همین زمینه موضوعاتی از وین ۶ باقی مانده که هنوز درباره آن توافق نشده و مذاکره درباره آن ادامه خواهد داشت.

وی افزود: ممکن است برخی از موضوعات به دلیل ارائه نظرات و دیدگاه‌های دولت جدید مطرح شود که این هم ممکن است اضافه شود. همچنین ممکن است چند موضوعی که مطرح می‌کنیم در مرحله اول مورد موافقت طرف مقابل قرار نگیرد که این هم می‌شود جزو موضوعات اختلافی.

باقری ادامه داد: بر همین اساس ما یک مجموعه موضوعات اختلافی داریم که از قبل باقی مانده و ممکن است در این روند گفت‌ وگوها که در این دور آغاز شد، یکسری مسائل در مرحله کارشناسی حل و فصل شود که قاعدتا از صحنه مذاکرات کنار می‌رود و وارد متن توافق می‌شود و ممکن است چند موضوع دیگر هم باقی بماند.

وی افزود: بر همین اساس ما دو بخش موضوعات حل نشده خواهیم داشت که بخش اصلی مذاکرات ما در دوره زمانی پیش رو متمرکز بر این موضوعات خواهد بود.

باقری در ادامه درباره گفت‌ وگوهای این دور نیز گفت: ما وارث مجموعه‌ای از تلاش‌هایی که نیمه اول امسال انجام شد، هستیم. وقتی دولت جدید شکل گرفت طبیعی بود در موضوعات مختلف از جمله سیاست خارجی تمرکزها، اولویت‌ها و دستورکارهای متفاوت با دولت قبل داشته باشد ولی در موضوعاتی که مربوط به تعهدات بین‌المللی کشور می‌شود یا موضوعات مرتبط با منافع ملی، باید یک نگاه جامع که بتواند اجماع طرف‌های مختلف را در کشور به دنبال داشته باشد، بر این عرصه حاکمیت کند.

مذاکره کننده ارشد ایران ادامه داد: در عرصه مذاکرات تلاشمان از ابتدا بر این بود که بتوانیم همه ظرفیت‌هایی که به نوعی مستقیم یا غیرمستقیم می‌توانند بر فرآیند گفت‌ وگوها چه از نظر محتوایی تاثیرگذار باشند، مانند دستگاه‌های ذیربط از جمله دستگاه‌های اقتصادی و عرصه‌های دیگری که مرتبط با دیدگاه‌ها و نظراتی که می‌تواند برای پیشرفت و ارتقای توانمندی مذاکره کننده‌ها و سطح گفت‌ وگوها کمک کننده باشد که در این عرصه رسانه ها نقش اصلی را می‌توانند باشند، به کار بگیریم.

باقری گفت: در تعامل با دستگاه‌های ذیربط مرتبط با بحث‌های اقتصادی که اولویت اصلی این دور از گفت‌ وگوها لغو تحریم های غیرقانونی و ظالمانه بوده، از چند ماه قبل ارتباط مستمری را با نمایندگان این دستگاه‌ها داشتیم و نظرات، دیدگاه‌ها و اولویت‌ها و حساسیت‌های آنها را در موضوع لغو تحریم‌ها جویا شدیم و آنها را در قالب اسنادی که قابلیت ارائه به طرف مقابل برای دستیابی به یک توافق پایدار و مطلوب مردم ما باشد را تدوین کردیم.

وی افزود: در پایان وین ۶ هم در موضوع لغو تحریم‌ها و هم اقدامات هسته‌ای، چندین موضوع حل نشده داشتیم که در این دور هم اگر مسائلی حل نشود به مسائل قبلی اضافه می‌شود و آن مسائل می‌شود محور گفت‌ وگوهای ما با طرف مقابل که بخش اصلی مذاکرات را شکل خواهد داد که در روزهای آینده ما وارد این مرحله خواهیم شد.

معاون وزیر خارجه در ادامه درباره وقفه ایجاد شده بین دور هفتم مذاکرات و ادامه آن در هفته جاری نیز گفت: این وقفه موجب شد که موضعی که برخی از این کشورها داشتند که ایران دیدگاه جدیدی را مطرح نکند ولی بعد از گذشت یک هفته عملا نگاه منطقی ایران را پذیرفتند و در همین زمینه هم در روزهای گذشته در وین گفت‌ وگوهایی بین هیأت‌های کارشناسی ایران و ۱+۴ برگزار شد و خروجی آن استخراج موارد اختلافی دو طرف است که باید در سطح مقامات ارشد مذاکره کننده مورد بررسی قرار بگیرد و حل و فصل شود.

باقری همچنین در پاسخ به این پرسش که به نظر شما آیا امکان توافق وجود دارد؟، افزود: مذاکره و توافق دو طرف دارد و قاعدتا باید هر دو طرف شرایطی را داشته باشند که مذاکرات پیشرفت کند و همین طور ویژگی‌هایی را داشته باشند که مذاکرات منتج به نتیجه و توافق شود.

او ادامه داد: آن چیزی که مربوط به طرف ایرانی است این است که تیم مذاکره کننده ایران اولا با دست پر به وین آمده و به اصطلاح دیدگاه‌هایش را در مورد مسائل مختلفی که در گفت‌ وگوها است همه را دسته بندی، جمع بندی و اولویت بندی کرده و برخی از آنها را ارائه داده و برخی را در روزهای آینده به اقتضای روند گفت‌ وگوها ارائه خواهد کرد.

مذاکره کننده ارشد ایران ادامه داد: نکته دوم این است که ما چارچوب‌هایی را در مذاکرات رعایت کردیم که زمینه ساز حصول توافق است به ویژه بنا گذاشتن مواضع و دیدگاه‌هایمان براساس توافقی که مورد نظر هر دو طرف است یعنی توافق سال ۱۳۹۴.

وی تصریح کرد: این توافق و مذاکره طرف دیگری هم دارد، نگاه آنها، اولویت و رویکرد و جدیت و آمادگی آنها هم در این تاثیر می گذارد که آیا مذاکرات موفق می‌شود و با سرعت بیشتری به توافق می‌رسیم یا نه. از آن جهتی که به طرف ایرانی مربوط می‌شود، من نسبت به حصول توافق خوشبین هستم اما با توجه به سابقه ناخوشایندی که مردم ما از طرف مقابل دارند، قطعا ما ساده اندیش نخواهیم بود.

باقری در ادامه و در پاسخ به این پرسش که برخی رسانه‌ها و مقامات حاضر در مذاکرات وین عنوان می‌کنند ایران در این مذاکرات مواضع حداکثری دارد و به دنبال وقت کشی است، گفت: مواضع حداکثری یا حداقلی براساس چه معیاری سنجیده می‌شود؟ ما مواضع‌مان براساس توافقی بوده و هست که در سال ۱۳۹۴ بین ایران و ۱+۵ نهایی شد و نکات، ملاحظات و خواسته‌های ما دقیقا مبتنی بر آن توافق است.

باقری افزود: این توافق مورد قبول دو طرف است و یکی از مسائل اصلی این گفت‌ وگوها این است که شرایطی فراهم شود که آمریکا که از توافق خارج شده و خواهان ورود به این توافق است مجددا زمینه‌های لازم برای الحاق مجدد آمریکا به این توافق حاصل شود و شرایطی که آمریکایی‌ها لازم است احراز کنند که مجددا بتوانند وارد این توافق شوند، مشخص شود و آن شرایط را احراز کرده و وارد شوند.

وی با بیان این‌که بر همین اساس ما نمی‌توانیم به توافق بی توجه باشیم، گفت: بر این اساس ما نگاهمان را براساس آن توافق، محورها و مفاد آن شکل دادیم و به نظر من نگاه ما به هیچ وجه حداکثری نبوده و نیست.

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به پرسشی درباره این‌که گفته شد ایران از موضع خود عقب نشینی کرده است، افزود: آن کسانی که گفتند ایران عقب نشینی کرده را نمی‌دانم مبنای اظهارنظرشان چه بوده است. ما در هفته گذشته دیدگاه‌ها و مواضع طرف ایرانی را بر روی پیش نویسی که در وین ۶ نهایی شده بود، اعمال و درج کردیم و آن را به طرف مقابل دادیم و این بدان معنا بود که جمهوری اسلامی ایران براساس این نگاه، اولویت‌ها و مواضع وارد مذاکره با طرف مقابل می‌شود.

باقری گفت: مجدد که به وین بازگشتیم از روز پنجشنبه (۱۸ آذر ماه) نشست‌هایی بین طرف ایرانی و نمایندگان ۱+۴ در وین برگزار شده که به صورت مستمر براساس اسنادی که بین دو طرف تبادل شده، مذاکره می‌کنند.

او ادامه داد: یعنی ما همان مواضعی که در هفته قبل داشتیم و مکتوب کردیم و به طرف مقابل دادیم، با همان مواضع بر سر میز مذاکره حاضر شدیم و طرف ایرانی این دیدگاه‌ها را تبیین و استنادات آن را مطرح و دلایل مرتبط با آن دیدگاه را با طرف مقابل مطرح کرد.

مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: طبیعی است طرف مقابل استدلال‌ها، نگاه و اولویت‌های خودش را مطرح می‌کند و در مسیر گفت‌ وگوها قاعدتا برخی از اختلاف نظرها در این گفت‌ وگوها که الان در سطح کارشناسی جریان دارد، حل و فصل می‌شود و برخی از موضوعات باقی می‌ماند که آن موضوعات باید در سطح عالی‌تری مورد مذاکره بین ایران و نمایندگان ۱+۴ قرار بگیرد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در پایان و در تشریح مواضع روسیه و چین درباره پیشنهادهای ایران نیز افزود: روسیه و چین مواضعشان را به صورت علنی توسط نمایندگانشان که در مذاکرات حضور دارند و یا از سوی مقام‌های ذیربط شان در وزارت خارجه این کشورها اعلام کردند و از ابتدا هم موضع‌شان همین بود که دیدگاه‌ها، مواضع و اصلاحاتی که طرف ایرانی بر روی پیش نویس حاصل از ۶ دور گفت‌ وگو در وین درج کرده قابلیت مذاکره دارد و طرف ایرانی باید از مواضع خودش در نشست با طرف مقابل دفاع کند و طرف مقابل هم نگاه، دیدگاه و نظر خودش را درباره پیشنهادها و اصلاحات طرف ایرانی مطرح کند.

باقری گفت: این هم در جلسه گفت‌ وگوها مطرح شد و هم به صورت علنی نگاه آنها (روسیه و چین) منتشر شد و در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها