|

لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس:

اجازه نمی‌دهیم ایران به بمب اتمی دست یابد

وزیر امور خارجه انگلیس گفت: این آخرین فرصت است و حیاتی است که آن‌ها این اقدام را انجام دهند. ما اجازه نمی‌دهیم ایران به بمب اتمی دست یابد.

اجازه نمی‌دهیم ایران به بمب اتمی دست یابد

تراس در نشستی خبری در حاشیه نشست گروه هفت مدعی شد: «ما نیمی از تولید ناخالص داخلی در کل جهان را داریم و می‌توانیم عواقب سنگینی را علیه روسیه درصورت حمله به اوکراین رقم بزنیم».

او در ادعاهای خود علیه چین نیز بیان داشت: «ما در نشست این آخر هفته به‌طور روشن بیان کرده‌ایم که بابت سیاست‌های اقتصادی زورگویانه چین نگران هستیم».

وزیر امور خارجه انگلیس با تکرار لفاظی‌ها علیه ایران نیز گفت:‌ ‌«این آخرین فرصت برای ایران است که با عزم جدی پای میز مذاکره برای توافق درباره مفاد برجام بنشیند. این آخرین فرصت است و حیاتی است که آن‌ها این اقدام را انجام دهند. ما اجازه نمی‌دهیم ایران به بمب اتمی دست یابد».

او در ادامه گفت: «گفت‌وگوها در وین ادامه دارد و ما در پیام خود به ایران به‌طور شفاف اعلام کرده‌ایم که آن‌ها باید به میز مذاکره برگردند و با مفاد برجام موافقت کنند».

تراس همچنین در پاسخ به سوالی درباره ادعای اخیر وزیر امور خارجه آلمان گفت: «هنوز زمان برای ایران وجود دارد تا با این توافق موافقت کند. هنوز فرصت باقی است و از ایران می‌خواهم به میز مذاکره برگردد».

«آنالنا بائربوک» وزیر خارجه جدید آلمان بامداد یکشنبه در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگاران پس از دیدار با وزرای خارجه کشورهای گروه ۷ مدعی شد: «در روزهای گذشته نشان داده شد که هیچ پیشرفتی نداریم زیرا به دلیل پیشنهاد دولت ایران، مذاکرات به شش ماه قبل بازگردانده شده است».

ادعای تراس در حالی مطرح شده که دور جدید مذاکرات در دولت جدید ایران (دولت سیزدهم) دوشنبه هشتم آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام آغاز شد و توافق شد که کارگروه رفع تحریم‌ها روز سه‌شنبه برگزار شود و بعد از آن هم کارگروه هسته‌ای در سطح کارشناسان تشکیل جلسه داد و در نهایت چهارشنبه شب دهم آذر ماه هیأت ایرانی به ریاست «علی باقری» مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران دو سند شامل رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای به طرف مقابل ارائه کرد.

در پی درخواست طرف اروپایی برای مشورت با پایتخت‌ها تنفسی در این مذاکرات ایجاد و دوباره روز (پنجشنبه) ۱۸ آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام این مذاکرات از سر گرفته شد که همچنان در وین در جریان است.

ادعاهای طرف‌های غربی درباره جدیت ایران در مذاکرات در حالی مطرح می‌شود که «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی در مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ برای رفع تحریم‌ها روز جمعه در جمع خبرنگاران درباره جدیت ایران در مذاکرات گفت: «این‌که ایران در وین حضور دارد و در حال مذاکره است نشانگر جدیت ایران است».

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز دیروز (شنبه) تأکید کرد: «در حوزه بی اثر کردن و لغو تحریم‌ها دو ماموریت مهم به دستگاه دیپلماسی سپرده شده است. ما موظفیم که مجاهدت کنیم و با رویکردی انقلابی و جهادی هم در مسیر بی اثر کردن تحریم‌ها به این شعار و سیاست دولت آقای دکتر رئیسی که توسعه پایدار اقتصادی بدون نگاه به مذاکرات وین را دنبال می‌کنند، به این سیاست و تحقق این سیاست کمک کنیم».

امیرعبداللهیان اضافه کرد: «در عین حال وظیفه ذاتی دستگاه دیپلماسی است که برای لغو و از بین بردن و از میان برداشتن تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا همه سعی، تلاش، دانش و تجربه دیپلماتیک خود را به کار بگیرد برای این‌که از این مرحله نیز ان‌شاءالله و به لطف خدا با رهنمودهای مقام معظم رهبری و رویکردی که رئیس جمهور دارند بتوانیم از این گردنه نیز کشور را عبور بدهیم».
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها