|

رویترز مدعی شد:

دیدار نمایندگان باقی‌مانده در برجام درباره معوق کردن مذاکرات وین

خبرگزاری رویترز مدعی شده‌ که نمایندگان طرف‌های باقی‌مانده در برجام قرار است جمعه دیداری درباره معوق کردن مذاکرات وین داشته باشند.

سه دیپلمات غربی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز مدعی شده‌اند نمایندگان طرف‌های باقی‌مانده در برجام قرار است جمعه دیداری درباره معوق کردن مذاکرات وین داشته باشند.

یکی از دیپلمات‌های مورد استناد رویترز گفته قرار است مذاکرات از ۲۷ دسامبر (ششم دیماه) از سر گرفته شوند. یک دیپلمات دیگر بازه زمانی بین کریسمس و سال نو میلادی را به عنوان زمان احتمالی از سرگیری مذاکرات مطرح کرده است.

در همین حال، خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هم گمانه‌زنی‌هایی درباره پیشرفت در مذاکرات مطرح کرده و نوشته مذاکرات درباره پیش‌نویس مربوط به مسائل هسته‌ای ادامه دارند. او گفته این امید وجود دارد که طرف‌ها تا فردا به یک پیش‌نویس برسند.

خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال البته تصریح کرده که رسیدن به چنین پیش‌نویسی به معنی این نیست که آن پیش‌نویس نهایی خواهد بود، بلکه تنها متنی خواهد بود که مبنای مذاکره قرار خواهد گرفت.

روز پنجشنبه یک منبع مطلع نزدیک به مذاکرات ایران و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) در وین در گفت‌و گو با خبرگزاری فارس درباره آخرین وضعیت مذاکرات گفت: «در حالی که اروپایی ها در ابتدا با عدم پذیرش پیش نویس های ایران در مورد تحریم ها و اقدامات هسته‌ای، تنها پیش نویس های حاصل از ۶ دور مذاکره قبلی را مبنای ادامه مذاکره می دانستند، نهایتا پذیرفتند که متن سومی مبنا قرار بگیرد.»

این منبع مطلع افزود: «متن جدید، از ترکیب متن اول و اضافه شدن پیشنهادات ایران تهیه و بر روی آن کار می شود. تا الان دو non paper از سوی آمریکایی‌ها در مورد پیش‌نویس‌های تحریم و هسته‌ای به ایران ارائه شده که پاسخ‌ها در ۱۲ صفحه از سوی هیئت ایرانی تهیه و با واسطه به آن‌ها داده شده است.»

این منبع به نقل از کارشناسان گفت: «این روند نشان می دهد که آمریکایی‌ها به رغم تعیین ضرب الاجل و وارد کردن فشار، به دنیال ادامه یافتن مذاکرات هستند و تلاش می‌کنند که رویکردی فعال داشته باشند.»

این منبع خاطرنشان کرد: «هم اروپایی‌ها و هم آمریکا در مجموع در فضای مذاکرات تعامل نسبتا مناسبی دارند، اما جریان خبری را برعکس به نحوی هدایت می‌کنند که مذاکرات رو به جلو نیست و عامل آن هم ایران است.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها