|

اسلامی: چیزی به نام مذاکره با آژانس نداریم

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی چیزی به نام مذاکره نداریم و به روال جاری فعالیت های خود را تنظیم کرده ایم.

اسلامی: چیزی به نام مذاکره با آژانس نداریم

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی چیزی به نام مذاکره نداریم و به روال جاری فعالیت های خود را تنظیم کرده ایم، گفت: تحریم ها باید برداشته شود و ما نیز طبق چارچوب تعهدات خود را انجام می دهیم.

به گزارش پنجشنبه شب روابط عمومی سازمان انرژی اتمی ایران، «محمد اسلامی» در بازدید از بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار در جمع خبرنگاران با اشاره به مذاکرات اخیر ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد: ما با آژانس چیزی به نام مذاکره نداریم. بر اساس روال جاری و موازین و مقررات فعالیت هایمان را تنظیم کرده ایم و انجام می دهیم. برای مواردی که مطرح می شود و در تبادلات وجود دارد تنظیم برنامه می کنیم و برای اقداماتش تصمیم می گیریم.

به گفته وی، در سفر اخیری که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران داشت در خصوص سایت کرج و مسائلی که باقی مانده بود گفتگوهای ما نیمه تمام ماند و لازم بود این گفتگوها را برای تداوم برنامه های نظارتی ادامه دهیم تا بتوانیم به فهم مشترک برای اقدام مشترک برسیم.

وی همچنین در مورد موضوع دوربین های آژانس در سایت کرج گفت: برای کمک به فرآیند قضایی و امنیتی که برای سایت کرج پیش آمده مقرر شد بازرس آژانس یک دوربین نو بیاورد و این دوربین در حضور مقامات امنیتی و قضایی ما سوالات فنی اش پاسخ داده شود تا تحقیقات پرونده به اتمام برسد و مشخص شود چه عواملی در آن حادثه تروریستی موثر بوده است. بعد از آن، می توانند مجدداً دوربین ها را در سایت نصب نمایند.

تحریم ها باید برداشته شود

اسلامی درباره ادامه گفتگوها با آژانس گفت: مطلب مهم تر، موضوعات باقی مانده است که تلاش داریم این موارد توامان با هم تا قبل از پایان سال، گفتگوها و مبادلات اطلاعاتی اش صورت گیرد تا مسائل باقی مانده را هم خاتمه دهیم و ممانعت کنیم از عناصر بدخواه این ملت و صهیونیست ها که مرتب سعی می کنند با عملیات روانی و دروغ پردازی، آژانس را دچار التهاب کنند نسبت به اینکه از فعالیت های ایران اطلاع ندارد و بهانه دست دشمن ندهیم تا تیم مذاکراتی ما که هدفش برداشتن تحریم هاست سریع تر به نتیجه برسد. ما تلاش موثر خود را همچنان ادامه می دهیم که کسی بهانه ای ایجاد نکند و توجیه نکند که تحریم ها بایستی ادامه پیدا کند.

وی درباره ماموریت ها و فعالیت های سازمان انرژی اتمی ایران و ارتباط آن با بخش پژوهش اظهار داشت: در کشور ما بحمدالله ظرفیت انسانی و علاقه وافری به پژوهش و توسعه فناوری وجود دارد و نکته حائز اهمیت این است که پژوهش و فناوری هایی که در تراز تحقیقاتی بدست می آیند به موتور محرک صنعتی تبدیل شوند و بتوانند فرمان پذیری صنعت را محقق نمایند. واقعاً لذت بخش است کارهایی که بخش های مختلف در حوزه های گوناگون انجام داده اند که اکثراً هم مورد نیاز کشور است.

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر تحقیقات مسئله محور که نتیجه گرا باشند، گفت: مشکلی که در کشور داریم این است که تمام توسعه صنعتی کشور لجستیک محور بوده است ولی آن چیزی که ما در آن محدودیت داریم -مثل حوزه اتمی- عمدتاً بر اساس توانایی ها و استعدادهای داخلی است که دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و شرکت های دانش بنیان همه باید در آن نقش آفرین باشند که بودند و این رو به گسترش است.

وی تصریح کرد: به لطف الهی و با همتی که در سازمان انرژی اتمی وجود دارد نتایج پژوهش هسته ای به صنعت تبدیل شده است و بحمدالله راه خودش را به خوبی شناخته و طی کرده است. ما امروز در حال برنامه ریزی و گسترش دامنه های گسترده ای هستیم که فناوری هسته ای می تواند در اقتصاد و در زندگی مردم به عنوان یک ظرفیت، تاثیرگذار و نقش آفرین باشد تا مردم بتوانند از فناوری هسته ای در حوزه های گوناگون بهره مند شوند.

اسلامی در خصوص توسعه فناوری هسته ای گفت: باید بتوانیم نقش آفرینی فناوری هسته ای را در همه ابعاد و کلیه عرصه ها معرفی، عیان و عملیاتی کنیم و این را در دستور کار قرار دادیم. فعالیت هایی از 30-20 سال پیش شروع شده اما در حد تحقیقات و آزمایش بوده و امروز با گفتگوهایی که کردیم و سنگ بنایی که بنا نهادیم انشالله در سطح وسیع و به منظور تولید گسترده این حوزه را دنبال می کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره اهمیت فعالیت های صلح آمیز سازمان در زندگی مردم تاکید کرد: نکته ای که حائز اهمیت است این است که فناوری هسته ای تاثیرات مهم و گسترده ای در حوزه پزشکی، سلامت، محیط زیست کشاورزی و صنایع گوناگون دارد. در جای جای صنعت نقش و ظرفیت فناوری هسته ای مشهود است. در تمامی سیستم های اندازه گیری و آزمایش های غیرمخربی که در صنایع گوناگون استفاده می شود فناوری هسته ای حضور دارد.

اسلامی با اشاره به تاثیر کاربرد پرتوها در زندگی مردم تصریح کرد: موضوع مهم دیگر بحث از مزرعه تا سفره است که با استفاده از مطالعاتی که با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی و وزارت راه انجام دادیم، به دنبال ایجاد مراکز پرتودهی جدید با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاران در 12 منطقه کشور هستیم که دیگر هیچ محصول کشور دچار آفت نشود و یا برای صادرات دچار منع صادرات به دلیل عدم پذیرش خریدار یا کشور میزبان نباشد. پرتودهی هم برای بخش بذر و کاشت و داشت و برداشت مهم است، هم برای بهره وری در فرآیندهایی که به از بین رفتن آفت پذیری محصولات، کاهش ضایعات و افزایش نرخ ماندگاری کمک می کند.

وی افزود: در تلاشیم موجباتی را فراهم کنیم تا هیچ بخشی از محصولات کشاورزی، دامی، باغی، زراعی و آبزی ما دچار آفت و ضایعات نشود و کمک کنیم تا این بخش ها بتوانند با نرخ بالایی فعالیت خود را انجام دهند. بخش مهمی در حوزه کشاروزی می تواند از طریق استفاده از ظرفیت فناوری هسته ای در آب، خاک و بذر به سلامت، بهبود کیفیت، ایجاد مزرعه سالم با بهره وری بالا و بازدهی اقتصادی بالا کمک کند تا سفره ها متاثر از محصولات سالم باشد.

معاون رئیس جمهوری در خصوص توسعه ‌فعالیت‌های پزشکی هسته ای گفت: در بحث پزشکی، کلیه مسائل حوزه رادیوداروهای تشخیصی و درمانی، به کمک فناوری هسته ای است. با همین مقیاسی که سازمان انرژی اتمی کار کرده سالانه حدود یک میلیون بیمار از این ظرفیت استفاده می کنند و با تحقیقات جدید و ساخت رادیوداروهای جدید و توسعه ظرفیت ها در این عرصه، روز به روز در حال گسترش هستیم. رادیودارویی که جدیداً رونمایی شد نیز گام بزرگی است که بخشی از بیماری های سرطانی را می تواند پاسخگو باشد.

اسلامی ضمن اشاره به تاثیر حضور سازمان انرژی اتمی در این نمایشگاه و نقش آن در توسعه همکاری پژوهشگران و شرکت های دانش بنیان با سازمان، خاطرنشان کرد: همکاران ما در این نمایشگاه صورت مسئله ها را دریافت می کنند و صورت مسئله های خودمان را هم به شرکت هایی که اینجا هستند ارائه می دهند و این نقطه آغاز خوبی است که ظرفیت ها و صورت مسئله ها با هم مبادله می شود و کمک می کند هر کس روی ریل خودش قرار بگیرد.

وی همچنین با مسئولان و متخصصان حاضر در غرفه های نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار مربوط به وزارتخانه ها، دستگاه های دولتی و خصوصی و نیمه خصوصی کشور صحبت و تبادل نظر کرد و از آمادگی سازمان انرژی اتمی برای همکاری های مشترک در زمینه های ممکن صنعتی، سلامت و کشاورزی و پژوهشی خبر داد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها