|

ایران و روسیه برای امضای سند راهبردی ۲۰ ساله آماده می شوند

یک رسانه رسمی روسیه اعلام کرد که ایران و روسیه برای امضای سند راهبردی ۲۰ ساله که توافقنامه بسیار مهم برای دو کشور محسوب می شود، آماده می شوند.

ایران و روسیه برای امضای سند راهبردی ۲۰ ساله آماده می شوند

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از رئیسی همتای ایرانی خود برای سفر به مسکو در اوایل سال ۲۰۲۲، رسما دعوت کرده است.

یک رسانه رسمی روسیه اعلام کرد که ایران و روسیه برای امضای سند راهبردی ۲۰ ساله که توافقنامه بسیار مهم برای دو کشور محسوب می شود، آماده می شوند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از آیت الله ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود برای سفر به مسکو در اوایل سال ۲۰۲۲، رسما دعوت کرده است.

شبکه تلویزیونی زویوزدا متعلق به وزارت دفاع روسیه روز جمعه در برنامه ای مستند، به تاریخچه روابط ایران و روسیه معاصر در سه دهه اخیر و آغاز همکاری های دو کشور پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پرداخت و در این رابطه اهمیت سند راهبردی ایران و روسیه را تشریح کرد.

در این برنامه مستند گفته شد: تهران و مسکو همکاری های خود را در اواخر دوره شوروی آغاز کردند و امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در ماه ژانویه سال ۱۹۸۹ نامه ای به میخاییل گورباچف رئیس جمهوری شوروی سابق نوشت.

مجری فیلم رسانه روسی در حالی که نامه حضرت امام (ره) به زبان فارسی را در دست داشت گفت: در این سند دعوت به همکاری بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی شد.

وی افزود: چند ماه پس از نامه رهبر فقید انقلاب اسلامی به گورباچف ،نقطه عطف در روابط ایران و شوروی رخ داد و رئیس جمهوری وقت ایران به مسکو سفر کرد و در این دیدار رسمی، موافقت نامه همکاریهای بین ایران و شوروی امضا شد.

این موافقت نامه عرصه های مختلفی را از حمل و نقل و ذوب آهن و ماهیگیری گرفته تا ساخت نیروگاه های برق را در برمی گرفت.

این شبکه روسی در برنامه مستند خود اشاره کرد: بدیهی است که همه این توافق ها بین ایران و شوروی برای غرب ناخوشایند بود و پس از فروپاشی شوروی با کمک های مالی غرب به روسیه در اوایل دهه ۹۰ میلادی، مسکو همکاریها را متوقف کرد.

شبکه زویوزدا در ادامه گزارش خود به ازسرگیری گسترده همکاریهای بین ایران و روسیه پس از امضای توافقنامه ۲۰ ساله بین دو کشور در سال ۲۰۰۱ اشاره کرد.

۲۲ اسفند ۱۳۹۹ مطابق با ۱۲ مارس ۲۰۲۱، معاهده «اساس روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه» ۲۰ ساله شد؛ معاهده ای که دستگاه‌های دیپلماسی دو طرف در بیانیه های جداگانه و همزمان آن را نقطه عطفی در روابط دو کشور برشمردند.

معاهده اساس روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در مسکو در تاریخ بیست و دوم اسفند ماه سال ۱۳۷۹ هجری شمسی برابر با دوازدهم مارس ۲۰۰۱ میلادی در دوره رئیس جمهوری وقت و در جریان سفر وی به روسیه امضا شد.

رسانه روسی در ادامه فیلم گفت که همینک ایران و روسیه برای امضای سند راهبردی جدید ۲۰ ساله آماده می شوند.

در گزارش تلویزیونی گفته شد: یکی از مواد اصلی موافقت نامه جدید بین ایران و مسکو، همکاریهای نظامی و فنی-نظامی است.

رسانه روسی در تشریح جایگاه و موقعیت جهانی نیروهای مسلح ایران گفت: نیروهای مسلح ایران شامل ۹۰۰ هزار نفر است و یکیاز بزرگترین ارتش های جهان محسوب می شود.

«نیروهای مسلح ایران انتخاب خود را به نفع تسلیحات و تجهیزات نظامی روسیه کرده است. تا چندی پیش ارسال تسلیحات به ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل محدود شده بود.»

لوان جاگاریان سفیر روسیه در تهران در این رابطه به شبکه زویوزدا گفت: محدودیت تسلیحاتی در مورد ایران در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ از سوی سازمان ملل بپایان رسید.

وی افزود: فدراسیون روسیه در چارچوب تعهدات بین المللیی خود در عرصه کنترل تسلیحات و عدم انتشار (تسلیحات کشتار جمعی) برای همکاری نظامی کامل با ایران آمادگی دارد.

در ادامه گزارش رسانه روسی گفته شد: ایران حق دارد تا توانمندی های دفاعی خود را تقویت کند.زیرا آمریکا به تعدادی از کشورهای خاورمیانه سلاح می فروشد و چندین پایگاه نظامی هم در منطقه دارد.

«در خلیج فارس همواره ناوهای آمریکایی حضور دارند و رئیس پنتاگون اخیرا گفت که واشنگتن حضور نظامی خود در منطقه خلیج فارس را متوقف نخواهد کرد. ایران برای مقابله با توسعه طلبی امریکاا در منطقه، ایده هلال شیعه را مطرح کرده است که شامل کشورهای ایران، عراق، سوریه و لبنان می شود.»

در گزارش تلویزیونی گفته شد: بسیاری در کشورهای عربی خلیج فارس از ایران حمایت می کنند و این پشتیبانی از تهران در حال افزایش است.

سفیر روسیه در تهران به رسانه روسی گفت: اخیرا مشاور نخست وزیر امارات به تهران سفر کرده بود و بطور همزمان وزیر خارجه سوریه هم از ایران دیدار می کرد. روند بهبودی روابط ایران با شیخ نشین های خلیج فارس جریان دارد.

وی افزود: در بغداد پایتخت عراق هم چند دور مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی برای بهبودی روابط برگزار شد.

در ادامه فیلم مستند گفته شد که ایران و روسیه از ظرفیت های بسیار گسترده برای توسعه همکاریهای علمی و فناوریهای پیشرفته برخوردارند.

رسانه روسی گفت: روسیه قدرت بزرگ و پیشرو علمی در سطح جهانی است و ایران نیز از امکانات گسترده ای در این زمینه برخوردار است. کارشناسان و دانشمندان ایرانی از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۷ بیش از ۳۰۰ هزار مورد دستاورد علمی و تحقیقاتی و کشفیات داشتند و تعداد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در ایران در این دوره از ۲۰ دانشگاه به بیش از ۲۰۰۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی رسید.

در فیلم شبکه زویوزدا گفته شد: ایران در بین کشورهای منطقه خاورمیانه، نخستین کشوری بود که برنامه فضایی ایجاد کرد.

قرار است در سفر آتی رییسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به روسیه، سند راهبردی ایران و روسیه امضا شود.

سید ابراهیم رییسی روز ۲۶ آبان ماه با قدردانی از تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه، اراده جمهوری اسلامی ایران را توسعه روابط تجاری و اقتصادی با روسیه عنوان کرد و افزود: آمادگی داریم سند جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور را نهایی کنیم تا روند ارتقای هر چه بیشتر روابط و همکاری‌های دو کشور با سرعت، اجرایی شود.

«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه هم در تماس تلفنی خود با تأکید بر اینکه تهران و مسکو از مواضع و همگرایی مشترکی در بسیاری از موضوعات برخوردار هستند، گفت: مسکو از پیشنهادات تهران در تدوین سند جدید همکاری بلندمدت دو کشور حمایت می‌کند و مصمم هستیم هر چه سریع‌تر نهایی و اجرایی شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها