|

نمایندگان همچنان وزرا را با استیضاح تهدید می‌کنند

زمستان سرد ‌بهارستان و پاستور

این هفته سؤال سلمان ذاکر، نماینده ارومیه، از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره بی‌عدالتی در توزیع اشتغال در استان‌های برخوردار و کم‌برخوردار در دستور کار پارلمان قرار دارد و نماینده آبادان نیز وزیر راه را تهدید کرد که او را استیضاح می‌کنند.

زمستان سرد ‌بهارستان و پاستور

به گزارش روزنامه شرق، چالش نمایندگان مجلس با وزرای دولت سیزدهم ادامه دارد. این هفته سؤال سلمان ذاکر، نماینده ارومیه، از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره بی‌عدالتی در توزیع اشتغال در استان‌های برخوردار و کم‌برخوردار در دستور کار پارلمان قرار دارد و نماینده آبادان نیز وزیر راه را تهدید کرد که او را استیضاح می‌کنند. هر‌چند نمایندگان در رأی‌دادن به وزرای کابینه ابراهیم رئیسی با روی گشاده برخورد کردند؛ اما باز هم وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نتوانست از بهارستان رأی بیاورد و در نهایت سومین گزینه دولت به صندلی وزارت رسید. با این حال در همین مدت کوتاه شروع دولت، پارلمان وزرا را تهدید به سؤال و استیضاح کرده است، آخرین آن مجتبی محفوظی نماینده آبادان است که به رستم قاسمی، وزیر راه 10 روز زمان داده تا جاده‌های تک‌بانده در حوزه انتخابیه‌اش را ساماندهی کند؛ وگرنه در استفاده از ابزارهای نظارتی یک گام جلوتر رفته و استیضاح وزیر را مطرح خواهد کرد.


به گزارش ایلنا، نماینده آبادان به حادثه تصادف چهارم دی و فوت 10 کارگر اشاره کرده و گفته: «این به دلیل تک‌بانده‌بودن جاده‌های ماست. اکنون دیگر صبر مردم ما به پایان رسیده و کاسه صبر ما به‌عنوان نمایندگان مردم هم لبریز شده است و اگر تا پایان مهلت یک هفته یا ۱۰ روزه‌ای که به وزارت راه و شهرسازی می‌دهیم، اقدام جدی را شاهد نباشیم، وارد فاز استفاده از ابزارهای قانونی خواهیم شد».


او گفته: «ما قبلا تذکر و طرح سؤال را عنوان کرده‌ایم و قطعا در این مرحله و در استفاده از ابزارهای نظارتی یک گام جلوتر رفته و استیضاح وزیر راه و شهرسازی را مطرح خواهیم کرد».


پیش‌از‌این نیز نماینده خلخال درباره آغاز زمزمه استیضاح برخی وزرا بین نمایندگان گفته بود: «با هیچ‌کسی عقد اخوت نداریم، من جزء نمایندگانی بودم که از آیت‌الله رئیسی برای نامزدی در انتخابات دعوت کردم. 28 سخنرانی برای ایشان انجام دادم و شدیدا نیز درباره اینکه دولت سیزدهم با گفتمان انقلابی رویکرد تحول‌خواهی داشته باشد، همراه هستم».


به گزارش نامه‌نیوز، غنی نظری ادامه داد: «ما هیچ چک سفید امضایی به کسی نداده‌ایم. الان اقداماتی که برخی وزرا در حوزه انتصابات انجام می‌دهند، فامیل‌بازی می‌کنند یا با ناهماهنگی کارهایی را صورت می‌دهند یا ضعف‌هایی که دارند، ضربه به جریان انقلابی است. حتما استیضاح می‌شوند و باید پاسخ‌گو باشند و هیچ تعارفی با کسی نداریم».


در اولین روزهای آبان، یکی دیگر از نمایندگان از مدارا با دولت گفته بود که البته همیشگی نخواهد بود، علی یزدی‌خواه، نماینده تهران، درخصوص وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی، گفته بود: «این بحث یک مطالبه‌ جدی است و اگر تاکنون هم نمایندگان با ملایمت با دولت و وزرا برخورد می‌کنند، به این علت است که دولت به‌تازگی کارش را شروع کرده است. حال اگر کمی زمان بگذرد و نماینده‌ها نتیجه ملموس و عملی از کارکرد دولت دستگیرشان نشود، قطعا تذکرات و سؤال‌های‌شان را شروع می‌کنند». ‌او ادامه داد: «هر صحبتی که وزرا بیان می‌کنند، نمایندگان طبق قول و وعده آنها اظهارنظر کرده و حساب می‌کنند. مثلا اخیرا فاطمی‌امین، وزیر صمت، گفت ما از سال آینده ثبت‌نام خودرو نداریم؛ یعنی تیراژ آن‌قدر بالاست که نیاز را تأمین می‌کند.‌ این اظهارات، تعهد این وزیر می‌شود که ما بعدا اینها را از ایشان مطالبه می‌کنیم».‌با این حال، عملکرد وزیر صمت چنان بود که شنیده شد لطف‌الله سیاهکلی، نماینده قزوین، به دنبال جمع‌کردن امضا برای استیضاح اوست. سیاهکلی در گفت‌وگو با رویداد‌ ۲۴ گفت که عملکرد ضعیف وزیر صمت در دو حوزه خودرو و معادن از مهم‌ترین دلایل برای استیضاح فاطمی‌امین است.


به دنبال اولین قربانی


یکی دیگر از وزرایی که نام او برای استیضاح شنیده می‌شد، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد بود. در میانه‌های آبان ماه خبر رسید که رئیس‌جمهور به خاطر وضعیت بورس به وزیرش تذکر داده است؛ هر‌چند روابط‌عمومی این وزارتخانه هرگونه تذکر از سوی رئیسی را تکذیب کرد؛ اما انتقادات نمایندگان از خاندوزی تمام نشد. وزیر حتی برای پاسخ‌گویی به سؤال نمایندگان به صحن علنی مجلس دعوت شد، البته غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز استیضاح وزیر اقتصاد را رد کرد؛ اما گفت: «ممکن است در این مدت انتقاداتی نیز وجود داشته باشد؛ اما مسئله این است که مجلس از نظر قانونی امکان پرسیدن سؤال، استیضاح، مطالبه و بازخواست را دارد و ما به این وظایف قانونی خود در مواقع مورد نیاز عمل خواهیم کرد؛ اما اینکه مطرح شود ما اکنون استیضاح از وزیر خاصی را در دستور کار داریم، به‌هیچ‌وجه مورد تأیید بنده نیست».‌ در هر صورت در 18 آبان، نمایندگان، وزیر اقتصاد را به صحن علنی مجلس کشاندند و از آشفته‌بازار وضعیت اقتصاد کشور و به‌ویژه بورس پرسیدند. کاظم دلخوش نماینده صومعه‌سرا از خاندوزی خواست تا پاسخ دهد چرا نه‌تنها بازار سرمایه، بلکه سایر بازارها نیز نابسامان است. علیرضا رحیمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس هم پرسید «فرمانده ستاد اقتصادی چه کسی است؟». جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز به وزیر اعتراض کرد که چرا شاهد اقدامات غیرتخصصی هستیم.


نمایندگان باز هم دست از سر دولت بر‌نداشتند و این بار در 19 آبان خبر رسید که سؤال نماینده آبادان از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره نبود برنامه‌ریزی برای ایجاد اشتغال در کشور به‌ویژه مناطق مرزی اعلام وصول شده است. ‌انتصابات فامیلی صورت گرفته‌ در دولت سیزدهم نیز از مواردی بود که صدای نمایندگان را درآورد. همین شد که محمدحسن آصفری، نماینده اراک و 34 نماینده دیگر خطاب به رئیس‌جمهور درخصوص ضرورت جلوگیری از انتصابات فامیلی و بی‌توجهی به شایسته‌سالاری در دستگاه‌های دولتی هشدار دادند.


گلایه‌های دولت


اما دولت از این رویه رضایت نداشت و معاون پارلمانی ریاست‌جمهوری در نشست خبری گفت: «تعامل دولت و مجلس یک بحث راهبردی است و ما تأکید داریم که همواره بین دولت و مجلس همکاری برای خدمت وجود داشته باشد. باید از حاشیه و مسائل تنش‌زا پرهیز کنیم؛ چرا‌که دود چالش‌ها به چشم مردم خواهد رفت».


محمد حسینی بعد از آنکه از نمایندگان خواست به دولت و وزرا فرصت بدهند، گفت: «در‌حال‌حاضر ۳۹ سؤال از وزیر نیرو درمورد کم‌آبی شده؛ اما وزرای دولت تازه از راه رسیده‌اند و ما توقع داریم نمایندگان یک مقدار به وزرا فرصت دهند و عملکرد آنها را ببینند؛ چرا‌که قطعا وزرای جدید نقشی در بروز مشکلات فعلی نداشته‌اند. 255 مورد سؤال از دولت شده که این حق نمایندگان است؛ ولی اگر وزرا مدام قرار باشد به سؤالات پاسخ دهند، به کار خود نمی‌رسند».‌ او ادامه داد: «صد سؤال را فقط سه نماینده مطرح کرده‌اند. وعده دولت ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال است، نمایندگان صبر کنند اگر کم‌کاری شد، سؤال کنند؛ ولی تازه کار شروع شده است. تأکید ما بر این است که این ارتباط وجود داشته باشد و به جای اینکه وزرا در وزارتخانه‌ها باشند، به مجلس بروند و با نمایندگان صحبت کنند».


در هر حال، شرایط دولت و مجلس دیگر مانند سابق گل و بلبل نیست و حتی برخی نمایندگان این موضوع را در صحن علنی مجلس هم مطرح کرده‌اند. چندی پیش فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در نطقی گفته بود: «علت اصلی این رابطه سرد عدم پاسخ‌گویی وزرا به نمایندگان ملت است، ادامه این روند به صلاح دو قوه نیست. لازم است رئیس دولت تذکر بدهد تا وزرا در ارتباط‌شان با نمایندگان تجدیدنظر کنند». کاظم موسوی، نماینده اردبیل نیز در تذکر شفاهی گفته بود: «وزرا به رفتار و گفتار نمایندگان توجهی ندارند. برخی وزرا که در اینجا 250 تا 270 رأی گرفتند، اگر امروز برای آنها رأی گرفته شود 50 رأی هم نمی‌آورند. این نکته را به آقای مخبر معاون اول رئیس‌جمهور هم گفتم».


دولت و مجلس در سه ماه پیش‌رو، باید درباره بودجه 1401 چالش بزرگی را از سر بگذرانند. باید دید وزرا و نمایندگان مجلس در این خصوص به توافق و تعامل خواهند رسید یا سال جدید پیش‌رو شاهد سؤال از وزرا یا استیضاح آنها خواهیم بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها