|

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد:

تأیید طرح مجلس برای تغییر شیوه بررسی لایحه بودجه 1401

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح دوفوریتی اصلاح ماده ۱۸۲ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس در خصوص بررسی دو شوری لایحه بودجه کل کشور در جلسه شورای نگهبان بررسی گردید و مغایر شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

تأیید طرح مجلس برای تغییر شیوه بررسی لایحه بودجه 1401

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی شورای نگهبان از تأیید طرح مجلس برای تغییر شیوه بررسی لایحه بودجه در کشور خبر داد.

هادی طحان نظیف در صفحه شخصی‌اش در توییتر نوشت که «طرح دوفوریتی اصلاح ماده ۱۸۲ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی دو شوری لایحه بودجه کل کشور در جلسه شورای نگهبان بررسی گردید و مغایر شرع و قانون اساسی شناخته نشد.»

پنجم دی ماه نمایندگان مجلس طرحی دو فوریتی را برای تغییر روند بررسی لایحه بودجه در پارلمان تصویب کردند. بر اساس این طرح که اکنون به قانون تبدیل شده است، ابتدا لایحه بودجه به همراه پیوست‌ها و جداول به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع می‌شود و این کمیسیون موظف است حداکثر، ظرف مدت ۵ روز از زمان دریافت لایحه، گزارش خود را در مورد کلیات لایحه بودجه منتشر کند.

گزارش کمیسیون تلفیق پس از انتشار، در نخستین جلسه علنی مجلس مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و در آن جلسه پس از گزارش کمیسیون تلفیق، کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات هم در فرصت ۱۰ دقیقه‌ای گزارش خود را ارائه خواهد داد.

موافقت شورای نگهبان با تغییر روند بررسی بودجه

پس از این فرآیند مجلس برای رد یا تصویب کلیات لایحه بودجه سالانه رأی گیری خواهد کرد که در صورت تصویب کلیات، نمایندگان مجلس می‌توانند حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز پیشنهاد‌هایشان را به کمیسیون‌های تخصصی ارائه دهند.

با انتشار گزارش شور دوم کمیسیون تلفق بودجه، کمیسیون‌های تخصصی و نمایندگان ۱۰ روز فرصت دارند تا پیشنهاد‌های خود را ثبت کنند؛ اگر کلیات لایحه بودجه به تصویب مجلس نرسد، به دولت اعلام می‌شود تا حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز لایحه را اصلاح شود و به مجلس ارائه کنند.

در صورت تصویب کلیات اصلاح شده در مجلس، رسیدگی به جزئیات مطابق فرآیند قانونی این ماده دنبال خواهد شد که البته این مدت قانونی با موافقت هیئت رئیسه حداکثر تا مدت ۱۰ روز قابل تمدید است.

پیش از این روند بررسی لایحه بودجه در مجلس «یک شوری» بود و لایحه بودجه یک بار در کمیسیون تلفیق بررسی و به صحن علنی مجلس ارائه می‌شد.

مجلس یازدهم از امسال برای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ به شیوه جدید عمل می‌کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها