|

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید:

مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ وارد زمان حساسی شده

سخنگوی کاخ سفید گفت: زمان حساسی است. اگر به زودی به درک مشترک در مورد بازگشت متقابل به پایبندی نرسیم باید مسیر دیگری را انتخاب کنیم.

مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ وارد زمان حساسی شده

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید اظهار داشت که مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ وارد زمان حساسی شده است.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن مدعی شد: زمان حساسی است. اگرچه در مذاکرات پیشرفت هایی بدست آمده است، اگر به زودی به درک مشترک در مورد بازگشت متقابل به پایبندی نرسیم باید مسیر دیگری را انتخاب کنیم.

این مقام کاخ سفید به رغم صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران و تایید آن بارها از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اجازه نخواهد داد، ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند.

جن ساکی در بخش دیگری از اظهارات خود به مصاحبه روز گذشته آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با رادیوی ملی آمریکا اشاره کرد و گفت: همانطور که وزیر خارجه اعلام کرد، ایران در برنامه هسته ای خود پیشرفت و پیشروی کرده است و دلیل این پیشرفت تصمیم دولت پیشین آمریکا برای خروج از توافق هسته ای ایران است. باوجود وعده های دولت پیشین مبنی بر اینکه ایران پیشرفت نخواهد کرد یا یک توافق بهتر با این کشور امضا خواهد شد، خلاف این وعده ها اتفاق افتاده است.

جن ساکی همچون همیشه با بیان این ادعا که ترجیح آمریکا دیپلماسی است، در تداوم سیاست فشار بر ایران در میز مذاکره و بکارگیری تاکتیک ضرب الاجل مدعی شد: چند هفته پیش، رئیس‌جمهوری از تیم خود خواست گزینه‌های مختلفی آماده کنند. آنها این کار را انجام داده‌اند و واضح است که همیشه ترجیح ما دیپلماسی است.

به گزارش ایرنا، بر اساس تفاهم انجام‌شده میان روسای هیأت‌ها، مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی عصر امروز (جمعه) برای انجام امور مربوط به سمت‌های سیاسی خود و برخی مشورت‌ها، موقتا به پایتخت‌ها بازخواهند گشت.

این وقفه به مدت دو روز خواهد بود و مذاکرات کارشناسی همچنان بدون وقفه ادامه خواهد یافت و بازگشت مذاکره‌کنندگان ارشد به معنی توقف دور هشتم مذاکرات نیست.

مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ۶ دی ماه ۱۴۰۰ آغاز شده در مسیر رو به جلو ولی محتاطانه پیش می‌رود.

آنتونی وزیر امور خارجه آمریکا نیز همزمان با رسیدن مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ به مراحل حساس و سخت تصمیم گیری سیاسی غرب، در گفت و گو با رادیو ملی آمریکا اظهار داشت تصمیم دولت پیشین آمریکا برای خروج از برجام یکی از بدترین تصمیمات در سیاست خارجی اخیر واشنگتن بود.

وی اظهار داشت هنوز باور داریم اگر بتوانیم در هفته‌های آینده، نه در ماه‌های آینده به برجام بازگردیم، این بهترین اقدام برای امنیت ما، شرکا و متحدانمان در منطقه خواهد بود. اما وقت بسیار بسیار کوتاه است.

بلینکن در تداوم هراس غرب از پیشرفت های برنامه صلح آمیز هسته ای ایران ادعا کرد ایران به نقطه‌ای نزدیک تر و نزدیک تر می شود که بتواند در مدت زمانی بسیار بسیار کوتاه مواد شکافت ‌پذیر لازم برای ساخت یک بمب هسته‌ای را تولید کند.

وی در تدام ادعاهایش اضافه کرد که همزمان، آنها در برنامه هسته ای خود پیشرفت ها و پیشروی هایی انجام می دهد که به عقب برگرداندن آنها دشواری ‌های فزاینده ‌ای خواهد داشت زیرا چیزهای جدیدی یاد می‌گیرند و کارهای جدید انجام می‌دهند که نتیجه خارج شدن آنها از محدودیت‌های تحت آن توافق است.

بلینکن مدعی شد بنابراین، چند هفته باقی مانده است تا ببینیم آیا می‌توانیم به پایبندی دوجانبه به برجام بازگردیم یا خیر. این بهترین نتیجه برای امنیت آمریکا خواهد بود اما اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم گزینه‌ها و گامهای دیگر را با هماهنگی کشورهای ذیربط بررسی می‌کنیم.

تارنمای آکسیوس پیش از این به نقل دو منبع آگاه اعلام کرد که دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا فکر می کند که در حال حاضر تنها چند هفته به نقطه تصمیم گیری حساس باقی مانده است: یا یک توافق به دست خواهد آمد و آمریکا به توافق هسته‌ای باز می‌گردد یا مذاکرات شکست می‌خورد و دولت به سمت فشار بیشتر بر ایران حرکت می‌کند.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق کشور خود را برای خروج از برجام محکوم کرده است اما تاکنون اقدام علمی برای جبران اشتباه گذشته و نقض بدعهدی کشور خود انجام نداده اند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در گفت و گو با شبکه الجزیره گفته است: ما هنوز در مذاکرات وین شاهد ابتکارات جدید از سوی طرف‌های غربی نیستیم به نحوی که به نظر نمی رسد آماده بازگشت سریع به تعهدات خود باشند لذا در این موضوع احساس می‌کنیم هنوز غربی‌ها تعلل می‌کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها