|

صحبت رابرت مالی پیش شرط بازگشت به برجام نیست

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: سخنان فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، درباره لزوم آزادی چهار جاسوس آمریکایی زندانی در ایران، مسئله جدیدی نیست و بار‌ها غیرمستقیم مطرح شده است.

صحبت رابرت مالی پیش شرط بازگشت به برجام نیست

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که سخنان «رابرت مالی» درباره آزادی جاسوسان آمریکایی زندانی در ایران، پیش شرط بازگشت واشنگتن به برجام نیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، ند پرایس اعلام کرد که سخنان «رابرت مالی»، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، درباره لزوم آزادی چهار جاسوس آمریکایی زندانی در ایران، مسئله جدیدی نیست و بار‌ها غیرمستقیم مطرح شده است. این مسئله پیش‌شرط واشنگتن برای بازگشت به برجام نبوده و این موضوع از مسائل هسته‌ای جداست.

به گزارش وبسایت وزارت خارجه آمریکا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری خود گفت: «خوب، چیزی که فرستاده ویژه گفت این نکته‌ای است که او قبلاً بار‌ها به آن اشاره کرده است و اصلا نباید خبر جدیدی باشد. ایرانی‌ها این موضع را قبلاً هم غیر مستقیم از ما شنیده‌اند. اما این موضوعات در مسیر‌های جداگانه‌ای عمل می‌کنند به یک دلیل بسیار ساده: در بهترین حالت، بازگشت متقابل به پایبندی به برجام یک گزاره نامشخص است و ما می‌خواهیم آزادی اتباع آمریکایی گزاره مشخص باشد.»

پرایس در بخش دیگری از این نشست اعلام کرد که آمریکا آمادگی دیدار مستقیم با ایران در مسئله برجام را دارد و مدتهاست بر این باور است که دیدار و مذاکره مستقیم با ایران چه در زمینه مسائل هسته‌ای و چه باقی مسائل، بهترین راه است که بعد‌ها به چارچوب دیدار‌های دوجانبه و چندجانبه گسترش خواهد یافت.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین دیروز مذاکرات برجام را کم و بیش موفقیت‌آمیز توصیف کرد، اما «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدعی شد: «درست است که دو موضوع زندانیان آمریکایی در ایران و توافق هسته‌ای جدا از یکدیگر هستند، ولی تصور رسیدن به توافق هسته‌ای در حالی که چهار شهروند آمریکایی در ایران زندانی هستند برای مقامات ما کمی دور از ذهن است.»

البته این اظهارات مالی در حال مطرح شد که هم‌اکنون شهروندان ایرانی زیادی در آمریکا تنها به بهانه دور زدن تحریم‌های غیرقانونی این کشور علیه ایران زندانی هستند، اما شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران متهم به جاسوسی و جرائم امنیتی هستند.

همچنین در واکنش به این اظهارات نماینده آمریکا، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ضمن رد هرگونه پیش‌شرط برای مذاکرات گفت: «ایران به دلایل انسان‌دوستانه آماده تبادل زندانیان با آمریکاست و اگر آمریکا به توافقات قبلی پایبند باشد این موضوع در کمترین زمان قابل‌حل است.»

هشتمین دور از مذاکرات وین در حال برگزاری است و روند گفتگو‌ها سرعت طبیعی دارد و تاکید هیأت ایرانی بر تضمین‌ها و راستی آزمایی است که در نشست‌های دو روز اخیر مورد بررسی قرار گرفته است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها