|

سخنگوی دولت در پاسخ به «شرق» درباره میزان فروش نفت:

قابل انتشار نیست

وقتی روز گذشته از سخنگوی دولت درباره آمار دقیق فروش نفت، مقاصد آن و نحوه وصول پول آن سؤال شد، علی بهادری‌جهرمی گفت آمار و ارقام آن باید از دولت که متولی آن است پرسیده شود اما در شرایط جنگ اقتصادی جزئیات فروش قابل انتشار نیست.

قابل انتشار نیست

به گزارش روزنامه شرق، میزان فروش نفت و ارز حاصل از آن، همان منبع درآمدی است که دولت بر اساس آن می‌تواند کشور را اداره کند. رئیس‌جمهور چندی پیش اعلام کرد صادرات نفت در دولت او 40 درصد افزایش یافته و پول حاصل از آن در حال بازگشت به کشور است، اما وقتی روز گذشته خبرنگار «شرق» از سخنگوی دولت درباره آمار دقیق فروش نفت، مقاصد آن و نحوه وصول پول آن سؤال کرد، علی بهادری‌جهرمی گفت آمار و ارقام آن باید از دولت که متولی آن است پرسیده شود اما در شرایط جنگ اقتصادی جزئیات فروش قابل انتشار نیست.


او به این سؤال پاسخ دقیقی نداد و با بیان اینکه دولت اجازه نداده و نخواهد داد تحریم‌ها مانع فروش نفت شود، عنوان کرد: «آمار فروش نفت و بازگشت ارز ناشی از فروش نفت قابل قبول است. سامانه نیما هم وجود دارد و به راحتی می‌توان بازگشت ارز را مشاهده کرد. امروز دولت در تأمین ارز هیچ‌گونه مشکلی ندارد. خواهش می‌کنم برای اطلاع از اینکه آیا فروش نفت وجود دارد و اینکه ارز برمی‌گردد یا نه از خود دولت که متولی آن است پرسیده شود و اعتماد شود و نه مراجعی که شاید صلاحیت یا اطلاعی در این زمینه ندارند».


سخنگوی دولت در نشست قبلی نیز درباره علت تأخیر و بروز احتمالی مشکلات در نحوه دریافت مطالبات ایران از دیگر کشورها، گفته بود مشکلات وجود دارد، اما مانع تأمین ارزهای مورد نیاز کشور نیست و منابع ارزی در حال برگشت است. راهکارها متناسب با هر کشور تفاوت دارد.


در هر صورت آمار افزایش 40درصدی صادرات چنان عجیب بود که چند روز پیش عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی دولت حسن روحانی که در انتخابات امسال رقیب ابراهیم رئیسی نیز بود، با تردید به این آمار نگریست و عنوان کرد: «اعلام شد که صادرات کشور ۴۰‌ درصد رشد داشته است اما به جزئیات اشاره نشده است که به‌ نظر می‌رسد‌ منظور نسبت به سال گذشته بوده و از این نظر که تأثیر تحریم‌های ظالمانه کم شده، خبر امیدبخشی است،‌ اما در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال۲۰۲۰ قیمت جهانی نفت و فراورده‌های نفتی چیزی بیش از ۶۰‌ درصد رشد داشته است؛ بنابراین اگر هیچ تلاشی هم نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردیم، قاعدتا با صادراتی که در سال گذشته داشتیم، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانستیم نزدیک به ۶۰‌ درصد رشد درآمد داشته باشیم». همتی از دولت پرسیده بود که سهم دولت در خنثی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی تحریم‌ها به چه میزان بوده است؟ وزیر نفت نیز حرف‌های ابراهیم رئیسی را تأیید کرد و در توییتی نوشت: «‌ریاست محترم جمهور به‌درستی از افزایش ۴۰‌درصدی «میزان» صادرات نفت در دولت سیزدهم خبر داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. تردیدی نیست که افزایش قیمت نفت هم روی افزایش درآمد کشور مؤثر بوده است. در‌مجموع وصول درآمدهای نفتی کشور بیش از چند‌برابر شده که حاصل افزایش میزان فروش و افزایش قیمت است. اما از آن مهم‌تر، وصول درآمدهای نفتی در دولت سیزدهم است که جهش چشمگیری نسبت به قبل داشته و پول آن به‌صورت منظم در‌ حال وصول است». دولت در بودجه سال آینده فروش روزانه یک‌میلیون‌و 300 هزار بشکه را در نظر گرفته است که نصف میزان فروش نفت در دوران پیشاتحریم است. اگر آمار افزایش 40درصدی صادرات نفت را در نظر بگیریم، یعنی هم‌اکنون حدود 600 هزار بشکه در روز نفت می‌فروشیم که البته با آمار آژانس بین‌المللی انرژی نمی‌خواند. در مورد کشورهای خریدار نفت ایران نیز بر اساس آمار آژانس حدود 60 درصد نفت ایران به چین و سوریه و حدود 20 درصد آن به مالزی فروخته می‌شود.


‌در سفر روسیه بحثی درباره قرارداد موقت برجام نشد


سخنگوی دولت همچنین درباره سفر ابراهیم رئیسی به روسیه گفت: «با توجه به شرایط کرونایی که بیش از ۷۰۰ نفر کشته در روز در روسیه وجود داشت شرایط برای برگزاری سفر مساعد نبود، اما طرفین به دلیل برنامه‌ریزی قبلی و تأکید بر اهداف و جلوگیری از تأخیر رسیدن به نتایج، این‌گونه تدبیر کردند که پروتکل‌ها را مبتنی بر حفظ احترام متقابل انجام دهند و سفر انجام شود».


او با تأکید بر اینکه در این چارچوب سفر رئیس‌جمهور به روسیه پربار بود، عنوان کرد: «درخصوص دستاوردها هم در موضوعات دوجانبه، چندجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مباحث متعدد مطرح شد. در این سفر نگاه‌ها نزدیک و توافقات گسترده و قابل قبول بود. برخی قراردادها در همان زمان سفر نهایی شد و برخی از قراردادها و توافقات بلافاصله پس از جلسه رؤسای جمهور که جلسه نتیجه‌محور و عمل‌گرایانه‌ای بود، به مقامات ابلاغ شد و برنامه‌ریزی‌ها برای تحقق آن آغاز شده است».


سخنگوی دولت همچنین در این نشست در پاسخ به پرسشی در زمینه پیشنهاد توافق موقت برای احیای برجام در روسیه گفت: «همان‌طور که بارها اعلام شده است، موضوع توافق موقت در دستور کار جمهوری اسلامی ایران نیست و تیم مذاکره‌کننده متمرکز بر رفع تحریم‌های ظالمانه به‌صورت پایدار و مطمئن است».


بهادری‌جهرمی با بیان اینکه در سفر روسیه بحثی درباره قرارداد موقت نشده است، عنوان کرد: «در سفر روسیه بازگشت همه طرف‌ها به برجام و لغو مؤثر کلیه تحریم‌ها مورد تأکید قرار گرفته است».


او همچنین درباره اینکه چرا برنامه اجرائی اقدام مشترک ایران و روسیه برای لغو روادید سفرهای گروهی اجرائی نشده است، گفت: «این توافق هم مشابه توافقات دیگر به دلیل نگاه توسعه نامتوازن معطل مانده بود. این توافق امروز در دستور کار دولت است‌، اما به دلیل کرونا و محدودیت‌های آن فراهم‌شدن امکان اجرای این توافق منوط به ثبات شرایط کرونا است».


‌هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نشده است


سخنگوی دولت همچنین درباره احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا عنوان کرد: «درخواست مذاکره از سوی آمریکا بارها مطرح شده، اما هیچ‌گونه مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نشده است».


‌آماده بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان هستیم


بهادری‌جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت برقراری ارتباط ایران با عربستان گفت: «ایران از صلح و ثبات در منطقه و روابط حسنه با کشورهای مسلمان حمایت می‌کند. تاکنون چهار دور مذاکرات میان ایران و عربستان به میزبانی عراق صورت گرفته است. آماده بازگشایی سفارتخانه‌ها به شکل متقابل هستیم، اما توافقات هنوز نهایی نشده است».


‌برنامه‌ای برای ملاقات رئیسی و رئیس فیفا وجود ندارد


سخنگوی دولت همچنین درباره صحت اینکه شنیده شده رئیس فیفا قرار است با آقای رئیسی دیدار کند، گفت: «تاکنون چنین درخواستی مطرح نشده است و در برنامه‌های آقای رئیس‌جمهور نیز چنین ملاقاتی در دستور کار نیست».


‌رئیسی 7 بار به مجلس رفته است


او درباره تعامل بین دولت و مجلس نیز گفت: «وقت کار است و دولت وارد حاشیه‌ها نمی‌شود. دولت و مجلس برای حل مشکلات مردم همسو و در تعامل و همکاری کامل هستند. رأی اعتماد بالای مجلس به کابینه و همراهی در موضوعات کلان و اساسی و حضور دائمی وزرا در کمیسیون‌ها نشانه تعامل گسترده مجلس و دولت با یکدیگر است». سخنگوی دولت با بیان اینکه وظیفه نظارتی مجلس برای بهبود حکمرانی می‌تواند مؤثر باشد، افزود: «اختلاف نظر در موضوعات مختلف طبیعی و برای ارائه راهکار مناسب راهگشاست. سطح دسترسی نمایندگان به شخص آیت‌الله رئیسی و تک‌تک وزرا بیش از هر زمانی و بلکه شاید بیش از همه ادوار پیش‌ از این بوده است».


بهادری‌جهرمی با بیان اینکه تا پایان آذرماه بالغ‌ بر هزارو ۶۰۰ بار وزرا با نمایندگان در وزارتخانه و به‌خصوص در مجلس دیدار داشتند، گفت: «حداقل ۱۷۲ نماینده دیدار مستقیم با آقای رئیس‌جمهور داشته و صحبت‌های خود را تک‌تک در قالب مجامع استانی بیان کردند که این به‌ غیر از همه دیدارهایی است که آقای رئیس‌جمهور دارند. رئیس‌جمهور در این مدت هفت بار به مجلس رفته‌اند که نشانه توجه ویژه دولت به مجلس است. از شروع دولت سیزدهم تا ابتدای دی‌ماه اعضای کابینه دولت مردمی ۷۹۶ مورد با نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی ملاقات داشته و پاسخ‌گوی سؤالات ایشان بوده‌اند. ۸۷۰ بار نمایندگان محترم در محل وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی با وزرای محترم برای پیگیری امور دیدار داشته‌اند».


او افزود: «از شروع دولت سیزدهم تا ابتدای دی‌ماه، ۵۷۷ مورد معاونان پارلمانی و مدیران کل امور مجلس وزارتخانه‌ها در محل مجلس شورای اسلامی حاضر و پاسخ‌گوی سؤالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی بوده‌اند».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها