|

اکران 4 فیلم در سینمای ایران در آذرماه

4 فیلم از سوی شورای صنفی نمایش برای اکران در آذرماه معرفی شدند.

اکران 4 فیلم در سینمای ایران در آذرماه

در 4 فیلم معرفی شده از سوی شورای صنفی نمایش برای اکران در آذرماه فیلم مهم و تأثیرگذاری مانند «بی‌همه‌چیز» وجود دارد تا فیلم در نیمه راه مانده سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با عنوان «اتومبیل».

این روزها حال اهالی سینما و دوستداران این هنر خوب است. بعد از پشت سر گذاشتن 2 سال رکود سینماها کمتر کسی گمان می‌کرد مردم این‌چنین و به‌سرعت بتوانند دوباره با سالن‌های سینما آشتی کنند و قطعاً این از عجائب هنر هفتم است که این‌چنین ماندگار مانده است.


سازمان سینمایی بعد از اکران فیلم‌های پرحاشیه به سراغ اکران طنازهای سینما آمد و حالا در این میان گشت ارشاد 3 رونق عجیبی به سالن‌های سینمای ایران داده است تا جاییکه فقط در یک روز توانست با فروش 1 میلیارد و 800 میلیونی رکورد تازه‌ای در سینمای ایران به نام خود ثبت کند و جای «رحمان 1400» را در این رکورد زنی بگیرد. در ادامه این مسیر در فیلم‌های تازه اعلام شده سینما توسط شورای صنفی نمایش همچنان بهترین‌های جشنواره سی و نهم فجر به چشم می‌خورد.

«بی‌همه‌چیز» فیلم سوپراستارهای سینما
«بی‌همه‌چیز» فیلمی با درام اجتماعی است که با بازی خوب و روان «پرویز پرستویی» و «هدیه تهرانی» پا به عرصه سینمای بعد از کرونا گذاشته است. این به کارگردانی محسن قرایی، نویسندگی محسن قرایی و محمد داوودی و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی محصول سال ۱۳۹۹ است. این فیلم در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرد. «محسن قرایی» که پیش از این دو فیلم «خسته نباشید» و «سد معبر» را ساخته که هر دو جزو آثار موفق جشنواره در سال‌های گذشته بودند برای نوشتن فیلم‌نامه قصر شیرین هم مشترکا با «محمد داوودی» برنده سیمرغ بلورین شده است. در همین مدت کم موفق شده تا خودش را به‌عنوان یک فیلم‌ساز مستعد و مسلط معرفی کند و در سومین فیلم خود با رفتن سراغ یک پروژه بزرگ، گامی روبه‌جلو برداشته است.
داستان فیلم «بی‌همه‌چیز» برگرفته از ملاقات با بانوی سالخورده نمایشنامه معروف «فریدریش دورنمات» است که به دلیل چند اجرای به‌یادماندنی، در ایران نیز محبوبیت ویژه‌ای دارد. در اصل نمایشنامه، زنی متمول به شهر کوچک محل زادگاهش برمی‌گردد تا از عشق سال‌های دور خود انتقام بگیرد؛ مرد معتمد و محترم شهر. زن اعلام می‌کند که در ازای به قتل رساندن مرد، حاضر است پول کلانی را به مردم شهر اهدا کند. در فاصله‌ای کوتاه رفتار مردم تحت تأثیر این پیشنهاد با مرد تغییر می‌کند….


به غیر از قصه، ژانر و فضا، عناصر جذاب دیگری هم برای تماشا در فیلم بی‌همه‌چیز می‌شود پیدا کرد. پرویز پرستویی و هدیه تهرانی که سال گذشته سریال موفق هم گناه را هم در شبکه نمایش خانگی داشتند، نقش‌های اصلی فیلم را ایفا می‌کنند و طبعاً درخشش دوباره آن‌ها در نقش و فضایی دور از زمانی که به ستاره سینمای تبدیل شده بودند، تماشایی خواهد. به آن‌ها اضافه کنید ستارگان پرشمار دیگری را هم که دیگر نقش‌های فیلم را ایفا کرده‌اند. بی‌همه‌چیز در روز اول برای منتقدان و اهالی رسانه به نمایش درآمد و قابل پیش‌بینی بود که اقتباس از متن درخشان دورنمات به عامل اصلی و مشترک در واکنش‌های منتقدان تبدیل شود. بدین صورت که در نگاه مثبت به اثر، همچنان جانمایه اصلی که تحسین‌برانگیز است از متن دورنمات می‌آید و مشکل عمده هم قرار گرفتن کلیت فیلم زیر سایه یک شاهکار ادبی است. فیلم در اجرا یکی از بهترین نمونه‌های تولید در سینمای چند سال اخیر به شمار می‌آید و فیلم‌برداری، موسیقی، طراحی صحنه و لباس و تدوین آن نه فقط شایسته نامزدی بلکه مدعی سیمرغ‌اند‌. درست مانند بازیگران فیلم که نمایش موفق و جذابی را ارائه داده‌اند.


عوامل فیلم «بی‌همه‌چیز»:
کارگردان: محسن قرایی، فیلم‌نامه: محسن قرایی و محمد داوودی، تهیه‌کننده: جواد نوروزبیگی، مدیر فیلم‌برداری: مرتضی هدایی، تدوین: عماد خدابخش، موسیقی: حامد ثابت، بازیگران: پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، هادی حجازی فر، باران کوثری، مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی، بابک کریمی، فرید سجادی حسینی، لاله مرزبان، زهیر یاری، عیسی یوسفی پور، خسرو پسیانی، مهدی صباغی و….

«بندر بند» پای خوانندگی زنان را به سینما باز می‌کند
فیلم «بندر بند» به کارگردانی و نویسندگی و تهیه‌کنندگی «منیژه حکمت» و مهشید آهنگرانی فراهانی است که در سال 99 ساخته شده است و به دشواری‌های فعالیت خوانندگی زنان می‌پردازد.
ماجرا این است که تعدادی خواننده زن ایرانی قصد دارند بعد از مدت‌ها در یک کافی‌شاپ در تهران وارد یک رقابت غیررسمی شوند. مهلا باردار به همراه سایر اعضای بندر بند، همسرش و یکی از نزدیک‌ترین دوستانشان، سفر خود را از یک استان جنوبی به تهران آغاز می‌کند درست زمانی که همه داشته‌های خود را در سیل از دست داده‌اند. آن‌ها هنوز امیدهای خود را زنده نگه می‌دارند، با این حال هر راهی که می‌روند به یک بن‌بست در سرزمین سیل‌زده منجر می‌شود.
این فیلم پس از حضور در جشنواره‌هایی چون تورنتو، زوریخ، میل ولی، بسفر، هاینان، و فیلم‌هایی از جنوب، در بخش مسابقه بین‌الملل (نوآوری در فیلم‌های سینمایی) در بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کلکته،(تندیس طلایی ببر بنگال) را، به‌عنوان بهترین فیلم جشنواره از آن خود کرد.
بازیگران این فیلم عبارت‌اند از: رضا کولغانی، امیرحسین طاهری، پگاه آهنگرانی، مهلا موسوی.

یادآوری آتش‌سوزی سینما رکس آبادان در «جنایت بی‌دقت»
«جنایت بی‌دقت» یکی دیگر از فیلم‌هایی است که در نیمه دوم آذرماه اکران خواهد شد. این فیلم سینمایی به کارگردانی و نویسندگی «شهرام مکری» و نسیم احمدپور و تهیه‌کنندگی «نگار اسکندرفر» است. این فیلم در هفتاد و هفتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم ونیز موفق به کسب جایزه بهترین فیلم‌نامه از منتقدان سینمایی شد. همچنین این فیلم در چهاردهمین جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم‌نامه، برای شهرام مکری و نسیم احمد پور بود.
داستان فیلم، اشاره‌‌هایی به فاجعه‌ آتش‌سوزی سینما رکس آبادان و قربانیان آن دارد. علاوه بر این، جنایت بی‌دقت فیلمی است درباره‌سینما و به‌ویژه ادای دینی به سینمای ایران. از همین رو، می‌توان در فیلم شاهد ادای احترام به فیلم گوزن ها و سینمای مسعود کیمیایی، پژوهش‌های سینمایی زاون قوکاسیان، فیلم‌هایی مانند شبح کژدم از کیانوش عیاری و ای ایران، فیلمی از ناصر تقوایی بود. همچنین، در جنایت بی‌دقت از فیلم‌هایی مانند زهر عسل و مهدی مشکی به‌عنوان نمایندگانی از سینمای بدنه یاد شده است.

«اتومبیل» فیلم در نیمه‌راه مانده جشنواره فجر
فیلم «اتومبیل» اولین ساخته علی میری رامشه است که علی‌رغم اینکه در لیست اولیه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت در نیمه راه جشنواره متوقف شد.
اتومبیل فیلمی به کارگردانی «علی میری رامشه»، نویسندگی« مهدی سجادپور» و تهیه‌کنندگی «علی عبدالعلی زاده» محصول سال ۱۳۹۹ است. این کارگردان ساخت سریال «نگهبان زمین» و «کاغذ پر ماجرا» را در کارنامه خود دارد. در خلاصه فیلم آمده است: همیشه همه‌چیز اونطوری که فکر می‌کنی پیش نمیره…


عوامل ساخت فیلم
بازیگران فیلم اتومبیل عبارت‌اند از: اکبر عبدی ، مهدی کوشکی ، سحر قریشی ، ارسلان قاسمی ، نیما شاهرخ شاهی ، علیرام نورایی ، شهرزاد کمال زاده ، امیر غفارمنش و آزیتا ترکاشوند و همچنین ستاره آروین ، سید شعیب جلالی ، رضا داوودی ، زهرا عماد ، اکبر طارمی ، سجاد اقدسی و بازیگر خردسال سانیا حیدری
دیگر عوامل ساخت فیلم اتومبیل عبارت‌اند از : عوامل این پروژه عبارت‌اند از: کارگردان:علی میری رامشه، تهیه‌کننده:علی عبدالعلی زاده، مجری طرح:علی میری رامشه،نویسنده: سید مهدی سجادپور ، مدیرتولید:محمدرضا عزت خانی، مدیر فیلم‌برداری:فرزام گل‌سفیدی ، دستیار یک تصویر:رضاحسنی ، مدیر صدابرداری : میثم یاردیلو، دستیار صدا:سهیل صفاری، طراح گریم:بابک شعاعی، تدوینگر:محمد توکلی، سرپرست گروه کارگردانی: ایمان یزدی ، دستیار یک و برنامه‌ریز: مرضیه اکبر نژاد ،دستیار دو کارگردان:جواد امینی ، منشی صحنه:لیلا مربی ، مشاور رسانه‌ای:محدثه محمد زاده ، انتخاب بازیگر:محمدرضا عزت خانی ، طراح صحنه و لباس:مهناز غنی ،دستیار لباس:زهرا عدالت‌خواه ،دستیار صحنه:سعید خزلی ، مدیر تدارکات:روح‌الله خلجی ، دستیار تدارکات:رامین گودرزی ، عکاس:عباس بغداد دره‌ای

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها