|

انتظامی در دومین نشست خبری به خبرنگاران گفت :

فعلا بنا بر برگزاری جشنواره فیلم فجر  است

فعلا بنا بر برگزاری جشنواره فیلم فجر  است

فرانک آرتا : دومین نشست خبری رییس سازمان سینمایی به صورت مجازی 19 مردادماه برگزارشد .دراین نشست مسعود نجفی ، مدیر روابط سازمان ، انتظامی را همراهی کرد. رییس سازمان سینمایی ضمن تبریک روز خبرنگار و عید سعید غدیر فقط به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.اهالی رسانه ها هم سوالات خود را یا به صورت مکتوب و یا از طریق ارتباط تلفنی مطرح کردند. پاسخ های انتظامی اغلب کوتاه و کلی بود.

در ابتدای جلسه انتظامی در پاسخ به این سوال که چرا سازمان سینمایی صدور مجوز بخش VOD را راحت به صداوسیما واگذارکرده است ، گفت : «ما در فناوری‌های جدید از جمله وی‌اودی نیازمند تعریف جدیدی در فضای مجازی هستیم تا برداشت متفاوت دستگاه‌ها اصلاح شود. مراجع تخصصی در حال بررسی هستند تا بعد از جمع‌بندی مبنای عمل دستگاه‌ها قرار گیرد».

او در ادامه درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر و دبیری ابراهیم داروغه زاده گفت:« نزدیک به برگزاری هر رویدادهنری نام دبیر جشنواره به طور رسمی اعلام خواهد شد. ضمن این که اخیرا با دبیران پنج جشنواره سازمان جلسه‌ای برگزار کردیم و دوستان ما در دبیرخانه‌های پنج‌گانه در حال بررسی مدل‌های مختلف برگزاری جشنواره آنلاین هستند تا متوجه شویم چقدر از این جشنواره‌ها را می‌توانیم به شکل سنتی و معمول برگزار کنیم و چقدر از این جشنواره‌ها را می‌توانیم به شکل آنلاین برگزار کنیم. امیدوار هستیم به زودی به یک جمع‌بندی برسیم. شاید بشود ظرفیت‌هایی برای برگزاری جشنواره فیلم کوتاه و مستند به شکل آنلاین ایجاد کرد، اما درباره جشنواره فجر فعلا بنا بر برگزاری آن است و اگر به دلیل کرونا نتوانیم به شکل سابق برگزار کنیم، اگر پلتفرم‌هایی نداشته باشیم که امنیت فیلم‌ها را تضمین کند، سراغ اکران آنلاین هم نمی‌رویم».

رییس سازمان سینمایی در ادامه تاکید کرد :« اگر جشنواره‌ای برگزار نشود بودجه آن را در جایی دیگر نمی‌توان صرف کرد مگر با توافق‌های اصلاحی با سازمان مدیریت بودجه. با این حال بیشتر در صدد هستیم تا جشنواره‌ها را بخاطر کشف استعدادها و ایجاد نشاط در حوزه تولید برگزار کنیم».

انتظامی درباره حاشیه‌های خانه سینما در برخورد با صنوف مختلف گفت :« یکی از سیاست‌های عمومی دولت عقب نشینی به نفع صنوف است و همین شورای صنفی نمایش از ترکیباتی است که وظایف کلیدی دارد و در صنف هم هست. بنابراین هر چه مشارکت بیشتر باشد به دوام کار، کمک بیشتری می‌شود و در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی میان سازمان سینمایی و خانه سینما وجود دارد و هر آنچه اتفاق افتاده اسنادش موجود است».

رییس سازمان سینمایی نیز درباره حاشیه‌ هایی که برای شورای صنفی نمایش پیش آمد و منجر به صدور بیانیه‌ای از سوی خانه سینما علیه سازمان سینمایی شد، گفت: «شورای صنفی نمایش مطابق نظام نامه اکران تشکیل شده است. مسیری که همکاران ما در شورای نظارت و ارزشیابی رفتند، درست است. اتفاقا این شورا متشکل از کسانی است که همه در اکران ذی نفع هستند، یعنی از صنف سینماداران، تهیه‌کنندگان و... در این شورا حضور دارند. یکی از وجوه اصلی شفافیت، انتشار ضوابط است. من بر شفافیت تاکید دارم. صنوفی که به شکل سنتی، جامعیت نداشته باشند یا نخواهند نماینده‌ای معرفی کنند، سازمان کسی را از آن صنف انتخاب می‌کند تا شرایط فراهم شود. یکی از پیشنهادهایی که به ما شد، این است که تا زمان رفع شرایط فوق العاده ، ستاد کرونا که از اسفندماه تشکیل شد در زمینه اکران هم تصمیم گیری کند» .

همچنین درباره راه‌اندازی سیستم شورای صنفی نمایش برای اکران آنلاین گفت:« در این باره پیشنهادی مطرح شده که با حضور صنوف، شورای صنفی نمایش آنلاین هم داشته باشیم تا هم ترافیک را کنترل کنند و هم ضوابط و مقرارت را به شکل صنفی با هم بررسی کنند.»

او در ادامه درباره امکان اکران آنلاین فیلم «رستاخیز» در محرم امسال توضیح داد :« مجوز عرضه این فیلم در شبکه نمایش خانگی در سال ۱۳۹۸ صادر شده است، بنابراین این موضوع از نظر سازمان سینمایی منعی ندارد و این به تصمیم مالکان فیلم بازمی‌گردد. البته فارابی یکی از مالکان فیلم است ولی برای اکران باید اتفاق نظر وجود داشته باشد» .

رییس سازمان سینمایی درباره اقدام مهم خود در این سازمان بجز شفاف‌سازی و اینکه چه نمره‌ای به عملکرد خود می‌دهد، گفت:« من نباید به عملکرد خودم نمره بدهم و دیگران باید نمره بدهند. البته در هر سازمانی کار جمعی صورت می‌گیرد ولی آن چیزی که شاید برجسته‌تر باشد تاکید بر عدالت فرهنگی است که توانستیم توفیق نسبی داشته باشیم. شخص آقای وزیر هم بر این اصل تاکید دارند. نکته دیگر که بی‌ارتباط با شفافیت نیست، پیش‌بینی‌پذیری است. ما باید همه ضوابط را منتشر کنیم تا افراد پیش از مراجعه به ما بتوانند از حقوق خودشان آگاه باشند. عین همین ماجرا برای حمایت‌هاست. نباید اینطور باشد که فیلمسازانی بعد از 10 سال متوجه بشوند که کدام موسسه‌های سازمان سینمایی از فیلم‌ها حمایت می‌کنند. سیاست جوان‌گرایی، اعلام اولویت‌های محتوایی ، توجه به فیلم‌های هنر و تجربه از دیگر سیاست‌ها بوده و امسال توجه بیشتری به انیمیشن، فیلم کوتاه و مستند داشتیم که اعتبارات ما نسبت به سال‌های گذشته بسیار تغییر کرده است» .

حسین انتظامی در بخشی دیگر از این نشست درباره اینکه چرا با رسانه‌ها مصاحبه‌های چالشی ندارد و هرآنچه داشته هم به طرح سیاست‌های کلی پرداخته ، توضیح داد :« ارتباط مسئولان سینمایی با رسانه‌ها برقرار است. شفافیت باید به شکلی باشد که سوال در زمینه چرایی و چگونگی ایجاد شود، نه اینکه خود خبر به شکل رانتی منتشر شود. شاید خود من امکان این را ندارم که صحبت تفصیلی با همه رسانه‌ها داشته باشم ولی به خاطر خاستگاه‌ رسانه‌ای که داشتم، از ابتدای حضورم با کمک آقای نجفی پروتکل ارتباطاتی منتشر کردیم. قرار بر این است که هر رسانه‌ای سوالی داشتند، چون مدیران گرفتار کار عملیاتی هستند سوال خود را با آقای نجفی مطرح کنند و سازمان سینمایی موظف است حداکثر 6 ساعت بعد پاسخ بدهد. البته طبیعی است که ما سوال تکراری را جواب نمی‌دهیم. البته من وظیفه دارم از همکاران خودم در رسانه‌ها بخواهم که نقد جدی داشته باشند» .

انتظامی همچنین در پاسخ به اینکه با توجه به زمان باقی مانده از عمر دولت فعلی چه ضمانتی برای ادامه مصوبات این دوران سازمان سینمایی هست، گفت: «ضمانت اجرایی، موفقیت یک برنامه است که بعد به صورت مطالبه درمی‌آید».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها