|

متاسفیم و دیگر تکرار نمی شود

عذرخواهی رسمی تاتا استیل از علیرضا فیروزجا

دو روز بعد از پایان رقابت های شطرنج تاتا استیل و اتفاقات روی داده روز پایانی آن بالاخره مسوولین رقابت ها از نابغه ایرانی رسماً عذرخواهی کردند.

عذرخواهی رسمی تاتا استیل از علیرضا فیروزجا

به گزاش "ورزش سه " و به نقل از جی پلاس، علیرضا فیروزجا دردور پایانی رقابت های تاتااستیل به خاطر رفتار غیر حرفه ای مسئولان برگزاری مسابقه اعتراض و ابراز ناراحتی کرد.

موضوع از این قرار است که در دور پایانی تاتااستیل (بعد از پایان دیگر رقابت ها) و پس از آن که مشخص شد علیرضا فیروزجا با کسب برد برابر ویتاشک لهستانی امکان قهرمانی و حضور در تای بریک را ندارد؛ مسئولان تصمیم گرفتند قبل از پایان رقابت فیروزجا، برای برگزاری تای بریک اقدام کنند. این موضوع نه تنها تمرکز این شطرنج باز را بهم زد بلکه در ادامه مسئولان از او و حریفش خواستند تا میز خود را هم عوض کنند! همین موضوع سبب شد علیرضا فیروزجا که در موقعیت پیروزی برابر حریف بود بازی را با تساوی به پایان برساند.

بعد از این اتفاق هیکارو ناکامورا شطرنج باز مطرح آمریکایی در چندین نوبت به حمایت از فیروزجا پرداخت و با انتقادات تند به مسئولان اقدام آن ها را مضحک خواند و حتی هشتگ "عدالت برای علیرضا" را نیز راه انداخت که مورد توجه قرار گرفت و بسیاری از کاربران توییتر نیز این هشتگ را بازنشر کردند.

ناکامورا نه تنها در توییتر بلکه در یک ویدیو به صورت مفصل به این موضوع پرداخت و حمایت خود را از فیروزجا ادامه داد. (صحبت های تند این شطرنج باز آمریکایی را می توانید در اینجا بخوانید)

بعد از این انتقادات مسئولان برگزاری رقابت های تاتااستیل با انتشار بیانیه ای رسما از علیرضا فیروزجا عذرخواهی کردند.

آن ها در این بیانیه با ابراز پشیمانی و تاسف فراوان از اقدام خود اعلام کردند که فارغ از برد و باخت شطرنج بازان برای همه آن ها احترام قائل هستند و می دانند که رفتار آن ها علیرضا را آشفته کرده است.

در خاتمه بیانیه آمده است: این مسئله به صورت کامل برای هر دو شطرنج باز توضیح داده شده و از آن ها عذرخواهی نیز صورت گرفته است.

مسئولان این رقابت های معتبر اعلام کردند که برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقی در آینده، شرایط برگزاری تای بریک را بیش از قبل مورد بررسی قرار می دهند.

با وجود این عذرخواهی رسمی از علیرضا فیروزجا اما این موضوع هیچ سودی برای او نخواهد داشت چرا که کسب پیروزی در آن مسابقه به مانند آن چه که ناکامورا تاکید کرد هم از لحاظ ریتینگ و هم جایزه به سود فیروزجا بود.

بسیاری از کاربران صفحه تاتااستیل نیز این بیانیه را بی فایده خوانند و برخی نیز معتقد اعلام کردند که این اتفاق برای همیشه در تاریخ رقابت ها باقی خواهد ماند.

عده ای با وجود تمجید از صدور این بیانیه برای حفظ احترام دو شطرنج باز، آن را برای علیرضا ناکافی دانستند و یکی از کاربران پیشنهاد کرد برای جبران این اتفاق، فیروزجا برای حضور در "گرند چس تور" ۲۰۲۱ مورد حمایت قرار بگیرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها