|

آشنایی با کاروان 67 نفره ایران در المپیک 2020 توکیو

۶۸ سهمیه‌ای که ورزش ایران برای حضور در بازی‌های المپیک توکیو به دست آورده، در ۱۷ رشته دوومیدانی، تیراندازی، کشتی آزاد، کشتی فرنگی، دوچرخه‌سواری، تیروکمان، تکواندو، شمشیربازی، کاراته، بوکس، تنیس روی میز، قایقرانی، وزنه‌برداری، شنا، بدمینتون، والیبال و بسکتبال است.

آشنایی با کاروان 67 نفره ایران در المپیک 2020 توکیو

سی‌و‌دومین دوره بازی‌های المپیک تابستانی رسما از اول مرداد به میزبانی ژاپن در شهر توکیو آغاز می‌شود. این برای دومین‌بار است که مردان سرزمین آفتاب، برگزار‌کننده بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا می‌شوند. پیش از این و در المپیک 1964 توکیو، ژاپن در پایتخت خود این آوردگاه مهم را برگزار کرده بود. المپیک پیش‌رو اما به واسطه شیوع جهانی ویروس کرونا، تجربه متفاوتی برای ژاپنی‌ها خواهد بود. دولت ژاپن در شرایطی از سال‌ها قبل خود را برای میزبانی از المپیک سی‌و‌دوم آماده کرده بود که یکباره آمدن این ویروس مرگ‌بار همه برنامه‌های آنها را تحت‌الشعاع قرار داد؛ طوری که با اوج‌گرفتن روز به روز کرونا در سراسر نقاط دنیا، تعویق یک‌ساله المپیک 2020 در دستور کار قرار گرفت. ژاپنی‌ها با استدلال اینکه در این بازه زمانی واکسن کرونا به بازار بیاید، بازی‌ها را به تابستان 2021 موکول کردند تا بتوانند این رویداد را با امنیت بهتری برگزار کنند. با وجود ساخت واکسن‌های مختلف و واکسینه‌شدن ورزشکاران اما سایه کرونا هنوز بر سر ورزش دنیا سنگینی می‌کند و نگرانی‌های زیادی بابت برگزاری این بازی‌ها وجود دارد. به هر شکل ژاپنی‌ها با اعمال سخت‌ترین محدودیت‌ها از چند روز دیگر پذیرای میهمانان خارجی خود هستند تا این المپیک را برگزار کنند؛ هر‌چند با مخالفت 80‌درصدی مردم خود روبه‌رو هستند. به هر شکل دولت ژاپن و کمیته برگزاری بازی‌ها به مردم کشورش به‌خصوص شهروندان توکیو اطمینان خاطر داده با کمترین خطا المپیک را برگزار و از جان آنها محافظت کند. المپیکی که با گذشت یک سال از زمان آن، اسمش توکیو 2020 است. بازی‌ها بدون حضور تماشاچیان خارجی برگزار می‌شوند و ورود هر توریستی در این مقطع به توکیو ممنوع است. در‌حال‌حاضر کمیته برگزاری بازی‌ها این وعده را داده که تا سقف 10 هزار تماشاچی محلی می‌توانند به سالن‌های مسابقات وارد شوند.

206 کشور حاضر در المپیک 2020

طبق اعلام کمیته بین‌المللی المپیک (ioc‌)، ورزشکاران ۲۰۶ کشور جهان در بازی‌های المپیک 2020 توکیو شرکت می‌کنند. بازی‌ها از ۲۳ جولای ۲۰۲۱ برابر با یکم مرداد امسال آغاز و پس از ۱۷ روز یعنی تا هشتم آگوست ۲۰۲۱ برابر با ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ به اتمام می‌رسد. این مسابقات در ۳۳ رشته و با حضور ۱۱‌هزار‌و ۹۰ ورزشکار برگزار می‌شود.

ایران نیز یکی از 206 کشور شرکت‌کننده در این آوردگاه مهم است که می‌خواهد برای هفدهمین بار پا به این میدان بزرگ بگذارد. شکل‌گیری کاروان ورزش ایران برای حضور در این دوره استثنائی بازی‌های المپیک به اردیبهشت دو سال پیش باز‌می‌گردد؛ زمانی که نجمه خدمتی از حضور در جام جهانی ۲۰۱۹ چین و کسب جایگاه پنجم در مرحله فینال این رقابت‌ها، اولین سهمیه المپیکی ورزش ایران را به دست آورد. بعد از آن کسب سهمیه از سوی دیگر ورزشکاران و تیم‌ها در رشته‌هایی مانند دوومیدانی، کشتی (آزاد و فرنگی)، تیروکمان، بسکتبال، والیبال و... ادامه پیدا کرد. اگرچه در میانه راه ظهور کرونا و تغییرات گسترده‌ای که با خود به همراه داشت، ورزشکاران کشورمان را به دلیل لغو پی‌در‌پی رقابت‌های گزینشی از روال عادی برای دستیابی به سهمیه جدید دور کرد؛ به‌طوری‌که در سال گذشته هیچ سهمیه جدیدی به ترکیب کاروان المپیک اضافه نشد. این طلسم البته در آخرین روز اسفند سال گذشته با المپیکی‌شدن نیما عالمیان در تنیس روی میز شکسته شد و این‌گونه کسب سهمیه المپیک برای ورزش ایران از سر گرفته شد تا به امروز که ۶۸ سهمیه بازی‌های پیش‌رو به حساب کاروان ستارگان ایران‌زمین ثبت شده است.

رکوردشکنی ورزش ایران در تعداد سهمیه و رشته‌ها

۶۸ سهمیه‌ای که ورزش ایران برای حضور در بازی‌های المپیک توکیو به دست آورده، در ۱۷ رشته دوومیدانی، تیراندازی، کشتی آزاد، کشتی فرنگی، دوچرخه‌سواری، تیروکمان، تکواندو، شمشیربازی، کاراته، بوکس، تنیس روی میز، قایقرانی، وزنه‌برداری، شنا، بدمینتون، والیبال و بسکتبال است. این برای نخستین بار است که ورزش کشورمان در 17 رشته جواز صعود به بازی‌های المپیک را کسب می‌کند. نکته دیگر در آمار کاروان ایران در بازی‌های المپیک، شکسته‌شدن تعداد سهمیه‌هاست. پیش از این در المپیک 2016 ریودوژانیرو، کشورمان بیشترین تعداد سهمیه را برای شرکت در این بازی‌ها به دست آورده بود؛ به این ترتیب که صاحب ۶۴ سهمیه، ۵۵ سهمیه در بخش مردان و ۹ سهمیه در بخش بانوان (۱۵ رشته) شده بود. برای این دوره اما رکورد سهمیه نیز در هر دو بخش جابه‌جا شد؛ طوری که مردان 57 سهمیه و زنان 11 سهمیه را تصاحب کردند.

اعزام ۶۷ ورزشکار با ۶۸ سهمیه

یکی از سهمیه‌های ثبت‌شده برای ورزش ایران به نام بهمن عسگری در تیم ملی کاراته بود اما این ورزشکار اخیرا به دلیل مثبت اعلام‌شدن آزمایش دوپینگش از حضور در بازی‌های ۲۰۲۰ محروم خواهد بود. مشابه این موضوع برای کاروان ایران در المپیک ۲۰۱۶ نیز رقم خورد؛ چراکه کاروان ایران صاحب ۶۴ سهمیه شد ولی به دلیل احتمال هم‌قرعه‌شدن علیرضا خجسته با نماینده جودوی اسرائیل در این بازی‌ها، او به ریو نرفت و کاروان با ۶۳ ورزشکار عازم ریو شد.

اسامی اعضای کاروان ورزش ایران به تفکیک رشته‌ها برای حضور در سی‌و‌دومین دوره بازی‌های المپیک به این شرح است. البته درباره نفرات تیم‌های ملی والیبال و بسکتبال هنوز اعلام نفرات به صورت قطعی نیست؛ چرا‌که دو تیم در فاصله چند روز مانده به مسابقاتشان این فرصت را دارند که تغییراتی را در ترکیب خود اعمال کنند.

*دوومیدانی: ۴ سهمیه

احسان حدادی، حسن تفتیان، مهدی پیرجهان و فرزانه فصیحی.

*تیراندازی: ۶ سهمیه

نجمه خدمتی، آرمینا صادقیان، هانیه رستمیان، فاطمه کرم‌زاده، مهیار صداقت و جواد فروغی.

*کشتی آزاد: ۶ سهمیه

رضا عطری، حسن یزدانی، امیرحسین زارع، مرتضی قیاسی، مصطفی حسین‌خانی و محمدحسین محمدیان.

*کشتی فرنگی: ۵ سهمیه

علیرضا نجاتی، محمدعلی گرایی، امین میرزا‌زاده، محمدرضا گرایی و محمدهادی ساروی.

*دوچرخه‌سواری: یک سهمیه (By Country)

سعید صفرزاده.

*تیر‌و‌کمان: یک سهمیه

میلاد وزیری.

*تکواندو: ۳ سهمیه

آرمین هادی‌پور، میرهاشم حسینی و ناهید کیانی.

*شمشیربازی: ۴ سهمیه

مجتبی عابدینی، علی پاکدامن، محمد رهبری و محمد فتوحی.

*کاراته: ۴ سهمیه

سجاد گنج‌زاده، حمید عباسعلی، سارا بهمن‌یار و بهمن عسگری (عسگری به دلیل دوپینگ اعزام نمی‌شود).

*بوکس: ۲ سهمیه

دانیال شه‌بخش و سیدشاهین موسوی.

*تنیس روی میز: یک سهمیه

نیما عالمیان.

*قایقرانی: ۲ سهمیه

علی آقامیرزایی و نازنین مولایی.

* بدمینتون: یک سهمیه

* ثریا آقایی.

*وزنه‌برداری: ۳ سهمیه

* علی هاشمی، علی داودی و پریسا جهان‌فکریان.

*شنا: یک سهمیه

متین بالسینی.

*والیبال: ۱۲ سهمیه

میلاد عبادی‌پور، سعید معروف، محمد موسوی، علی‌اصغر مجرد، جواد کریمی، امیر غفور، میثم صالحی، صابر کاظمی، امیرحسین اسفندیار، مهدی مرندی، آرمان صالحی و مسعود غلامی.

*بسکتبال: ۱۲ سهمیه

صمد نیکخواه‌بهرامی، حامد حدادی، محمد حسن‌زاده، بهنام یخچالی، آرون گرامی‌پور، مایک رستم‌پور، محمد جمشیدی، ارسلان کاظمی، محمد‌سینا واحدی، پویان جلال‌پور، سعید داورپناه و نوید رضایی‌فر.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها