|

تیم نه‌چندان «ملی» ایران

اولین موضوعی که شکل و شمایل تیم ملی را از آن چیزی که باید انداخته است، غیب سرمربی و دستیار اصلی و ایرانی‌اش است. دراگان اسکوچیچ کروات همراه وحید هاشیمان هر دو کرونایی شده‌اند و این‌روزها در‌حالی اردوی تیم ملی را برگزار کرده‌اند که خودشان مجبور به ماندن در قرنطینه هستند.

تیم نه‌چندان «ملی» ایران

تیم ملی فوتبال ایران در شرایطی مهیای اولین بازی‌اش در آخرین مرحله انتخابی جام جهانی 2022 قطر می‌شود که شکل و شمایل اردوی این روزهای ملی‌پوشان چندان «ملی» به نظر نمی‌آید. این تیم سرمربی ندارد، مربی ایرانی‌اش در تمرینات اولیه شرکت نداشته و از آن مهم‌تر شیوه انتخاب بازیکنان جدید هم به‌سرعت جنجالی شده است. همه این اتفاقات در‌حالی رخ داده که چیزی به شروع اولین بازی با سوریه که قرار است به میزبانی ایران برگزار شود، نمانده است. ایران باید روز یازدهم شهریور یعنی همین پنجشنبه در ورزشگاه آزادی به مصاف سوریه برود؛ آن‌هم بدون انجام بازی تدارکاتی!

کرونا در کادر فنی

اولین موضوعی که شکل و شمایل تیم ملی را از آن چیزی که باید انداخته است، غیب سرمربی و دستیار اصلی و ایرانی‌اش است. دراگان اسکوچیچ کروات همراه وحید هاشیمان هر دو کرونایی شده‌اند و این‌روزها در‌حالی اردوی تیم ملی را برگزار کرده‌اند که خودشان مجبور به ماندن در قرنطینه هستند. عده‌ای حرفه‌ای‌گری دراگان اسکوچیچ را زیر سؤال می‌برند و حضورش در دو برنامه تلویزیونی پیش‌پا‌افتاده را دلیل ابتلای او به کرونا توصیف کرده‌اند. هرچه بوده اما فعلا تیم ملی در غیاب سرمربی تمرین می‌کند و ظاهرا شبانه فیلم‌های تمرین به دست او می‌رسد و نکات لازم را بیان می‌کند. تمرینات چند‌روز اخیر تیم ملی هم زیر نظر ماریو تات دستیار خارجی دراگان اسکوچیچ برگزار می‌شود که چندان شناخته‌شده به نظر نمی‌رسد. البته خودش چنین موضوعی را قبول ندارد و می‌گوید بیش از 22 سال است در فوتبال مشغول است و تابه‌حال سرمربی قریب به 10 تیم هم بوده است. فارغ از این موضوع غیبت کریم باقری، دیگر دستیار ایرانی دراگان اسکوچیچ، در تمرینات اولیه تیم ملی هم بحث‌برانگیز شده و می‌گویند اختلاف‌نظر با باشگاه پرسپولیس مبنی بر صدور درخواست برای داشتن کریم باقری مسئله‌ساز شده است. رخ‌دادن چنین اتفاقی آن‌هم به‌دلیل چنین موضوع پیش‌پا‌افتاده‌ای حال‌و‌هوای تیم ملی را به سمت‌و‌سویی برده که نشانی از یک تیم ملی واقعی نداشته باشد.

شایعه دلالی هم دست‌بردار نیست!

به غیر از برپایی اردوی تیم ملی بدون سرمربی و دیگر مشکلاتی که در بالا عنوان شد، موضوع دعوت بازیکنان لیگ برتری به اردوی تیم ملی هم بحث‌برانگیز شده است. اگرچه دستیار اسکوچیچ می‌گوید این بازیکنان حاصل مطالعات و تماشای کامل بازی‌های لیگ ایران بوده ولی به نظر می‌رسد بیشتر شبیه منتخبی از بازیکنان استقلال و پرسپولیس است. دوباره برخلاف ادعای مربیان تیم ملی که قصدشان فرصت‌دادن به بازیکنان جوان بود، به غیر از دو، سه نفر که حوالی 22 سال دارند، بقیه بازیکنان در سن‌و‌سالی هستند که نمی‌توان چندان اسم بازیکن جوان را رویشان گذاشت. دعوت‌نشدن چندین بازیکن تأثیرگذار لیگ برتر هم دیگر سوژه‌ای است که اردوی تیم ملی را تحت تأثیر قرار داده است؛ دعوت‌نکردن از حامد لک، دروازه‌بان پرسپولیس که فصل گذشته بهترین دروازه‌بان شناخته‌ شده در کنار غیبت سجاد شهباززاده، مهاجم سپاهان و آقای گل لیگ برتر، به این شایعه دامن زده است که برخلاف ادعای مربیان تیم ملی، لیگ چندان با دقت هم دیده نشده است. غیبت سروش رفیعی هم در این میان موضوعی است که بحث‌برانگیز شده است. البته که وریا غفوری، کاپیتان استقلال هم گلایه‌های تندوتیزی داشته و از این گفته که به دلیل مسائل غیرفوتبالی به اردوی تیم ملی دعوت نشده است؛ اما در کنار همه این موارد شایعه عجیب و باورنکردنی دلالی برای اعلام فهرست همین اردوی تیم ملی هم دردسرساز شده است. برای این اردوی تیم ملی عمدتا بازیکنانی دعوت شده‌اند که به‌تازگی از تیم قبلی جدا و به تیم جدیدی پیوسته‌اند. منقدان این فهرست می‌گویند این کار فقط از ایجنت‌ها و دلال‌ها برمی‌آید که با اعمال نفوذ بر نظر سرمربی و مربیان تیم ملی، بازیکنان مدنظرشان را به اردوی تیم ملی بفرستند؛ شایعه‌ای خطرناک که هیچ ورزش‌دوستی در ایران علاقه‌ای ندارد حتی سر سوزنی از آن صحت داشته باشد.

لژیونرها وارد می‌شوند

درست است که تیم ملی به دلایلی که در بالا عنوان شد، این روزها چندان شباهتی به وضعیتی که باید یک تیم ملی حرفه‌ای داشته باشد ندارد ولی به نظر می‌رسد با ورود لژیونرها و اتمام این اردوی بحث‌برانگیز این نقیصه هم برطرف شود. واقعیت این است که در بین بازیکنان کنونی حاضر در اردوی تیم ملی فقط سه یا چهار نفر شانس این را دارند که در فهرست اردوی نهایی تیم ملی جا بگیرند و اکثر آنها به‌زودی و با ورود لژیونرها به اردوی تیم ملی، خط می‌خورند. لژیونرها قرار است روز هشتم اردیبهشت و به بهانه فیفادی وارد اردو شوند تا آمادگی‌شان برای دیدار با سوریه را محک بزنند. قرار شده دراگان اسکوچیچ به‌زودی فهرست بازیکنان مدنظرش را که تقریبا همگی لژیونر هستند، اعلام می‌کند. البته که وضعیت خودش و وحید هاشیمان به‌عنوان یکی از دستیارانش هنوز مشخص نیست و حتی معلوم نیست او بتواند در دیدار نخست روی نیمکت تیم ملی بنشیند. اگرچه عنوان شده حال عمومی این دو نفر خوب است و مشکلی ندارند ولی مادامی که نتیجه تست آنها منفی نشده، باید در قرنطینه بمانند. همین موضوع باعث سردرگمی اعضای فدراسیون فوتبال هم شده و آنها هم دقیقا نمی‌دانند سرمربی تیم ملی چه زمانی قرار است کارش را از سر بگیرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها