|

بازار در دست فرهاد

رقابت‌های لیگ برتر ایران در شرایطی هفته یازدهم را پشت‌سر گذاشته که استقلال تهران با هدایت فرهاد مجیدی، صدرنشین است و بالاتر از دو رقیب جدی‌اش در این فصل یعنی سپاهان و پرسپولیس یکه‌‌تازی می‌کند.

بازار در دست فرهاد

به گزارش روزنامه شرق، رقابت‌های لیگ برتر ایران در شرایطی هفته یازدهم را پشت‌سر گذاشته که استقلال تهران با هدایت فرهاد مجیدی، صدرنشین است و بالاتر از دو رقیب جدی‌اش در این فصل یعنی سپاهان و پرسپولیس یکه‌‌تازی می‌کند. تیم استقلال به غیر از مقطعی از فصل که با تساوی‌های پی‌در‌‌پی، امتیازات زیادی را از دست داد، متعادل‌ترین تیم لیگ برتر تا به این هفته بوده است. آنها علاوه بر اینکه یکی از برترین خطوط حمله لیگ را در اختیار دارند، صاحب برترین خط دفاع مشترک لیگ امسال هم هستند. ایجاد تعادل بین خط دفاعی و خط حمله، مؤثرترین فاکتور استقلال در این فصل بوده است. البته که تیم آبی‌پوش تهرانی هم سود این تعادل را برده و فعلا به تنهایی صدرنشین لیگ برتر است.


استقلال با حکم کمیته انضباطی


استقلال فعلا بعد از 11 هفته با 25 امتیاز صدرنشین است. با‌‌این‌حال، دو امتیاز از این 25 امتیاز و سه گل زده‌ای که فعلا در جدول برایش محسوب شده، حاصل رأی کمیته انضباطی است. این تیم در دیدار هفته ششم برابر گل‌گهر به میدان رفت که بازی با نتیجه مساوی بدون گل به پایان رسید ولی استقلالی‌ها به حضور اریک بانیاما در ترکیب گل‌گهر اعتراض کردند و کمیته انضباطی هم به دلیل آنکه این بازیکن گابنی، مدارک مورد نیاز برای بازی در لیگ برتر ایران را به‌طور تمام و کمال ارائه نکرده بود، بازی را 3 بر صفر به سود استقلال اعلام کرد. حالا با درنظر‌گرفتن همان نتیجه پیروزی، استقلال با هفت برد، در کنار سپاهان، بیشترین تعداد برد در لیگ برتر را دارد و با ثبت 16 گل زده، در کنار پرسپولیس، بهترین خط حمله لیگ را هم به نام خودش ثبت کرده است. این تیم تا به الان شکستی نخورده که از این حیث در کنار آلومینیوم رکورددار است و با خوردن فقط دو گل، همچنان در کنار آلومینیوم، برترین خط دفاعی لیگ را در اختیار دارد. پس واضح است که استقلال تا الان در تمامی فاکتورها، کامل‌ترین تیم لیگ برتر ایران است.


‌استقلال بدون حکم کمیته انضباطی


حالا اگر کمیته استیناف، رأی کمیته انضباطی را تغییر دهد و دو امتیازی که استقلال سود کرده، برگردانده شود باز‌هم تغییر زیادی در سرنوشت استقلال ایجاد نمی‌شود؛ این تیم همچنان با 23 امتیاز صدرنشین باقی می‌ماند، با شش پیروزی در کنار سپاهان و پرسپولیس بیشترین تعداد برد را به نام خودش می‌کند، دومین خط حمله لیگ برتر می‌شود و در فاکتورهای دفاعی هم همچنان رکورددار باقی می‌ماند. شاید همین موارد برای متفاوت‌بودن استقلال در این فصل کافی باشد، هرچند‌ هنوز هم موارد دیگری است که می‌توان با استناد به آن، استقلال و سرمربی‌اش یعنی فرهاد مجیدی را در این فصل متفاوت دید.


خریدهای به درد بخور


استقلال برای شروع رقابت‌های فصل بیست‌و‌یکم لیگ برتر ایران خانه‌تکانی کرد و بیش از 10 بازیکن جدید خرید. در‌حالی‌که تصور می‌شد این خانه‌تکانی به ضرر فرهاد مجیدی تمام شود و تیم او انسجام لازم برای جنگیدن با رقبا را نداشته باشد ولی معادلات به هم خورده و حالا مشخص شده است که فرهاد مجیدی، برخلاف تصورات، شناخت خوبی از بازار نقل‌و‌انتقالات داشته و تیمش مزد همان خریدهای جدید را گرفته است. با بررسی وضعیت بازی‌های استقلال در این فصل می‌توان با جزئیات بیشتری درباره خریدهای فرهاد مجیدی و تأثیر آنها روی نتایجی که این تیم تا به الان گرفته صحبت کرد.‌این تیم در هفته نخست به مصاف هوادار، تیم تازه صعود‌‌کرده رفت و با تک‌گل جعفر سلمانی به برتری رسید. سلمانی یکی از خریدهای پرسروصدای استقلال بود که با نمایش نه‌چندان خوبش در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا و البته بازی ضعیف در تیم ملی، صدای منتقدان را درآورد. مخالفان فرهاد مجیدی این بازیکن را بی‌کیفیت توصیف کرده و می‌گفتند در حدواندازه‌های استقلال نیست. با شروع لیگ اما جعفر سلمانی عصای دست فرهاد مجیدی شد و اولین سه امتیاز لیگ برتر را به حساب این تیم واریز کرد. این پایان کار نبود چون خرید خارجی و جدید استقلال هم در بازی هفته دوم از راه رسید و کولاک کرد. کوین یامگا که از وایله دانمارک به‌عنوان مدافع راست خریداری شده بود در دیدار برابر ذوب‌آهن در هفته دوم، با صلاحدید فرهاد مجیدی در خط حمله این تیم به میدان رفت و موفق شد دبل کند! یامگا در هفته چهارم تک‌گل استقلال در تساوی با فجر را هم زد تا کیفیت فنی‌اش را به رخ بکشد. دیگر خرید جدید استقلال هم در هفته هفتم هنرش را به خرج داد؛ امیرحسین حسین‌زاده جوان که مطابق با بیشتر بازی‌های فصل در ترکیب استقلال قرار گرفته بود، در همین هفته تک‌گل استقلال در تساوی با صنعت نفت را زد تا فرهاد مجیدی از بازی‌دادن به بازیکنان جدیدی که برای استقلال خریداری کرده، پشیمان نشود. نهایتا در هفته دهم و یازدهم هم خریدهای جدید استقلال تبدیل به برگ برنده فرهاد مجیدی شدند؛ در هفته دهم جعفر سلمانی دوباره گلی سه‌امتیازی در تقابل حساس با سپاهان زد و ششمین امتیاز این فصل را به‌تنهایی به حساب استقلال واریز کرد. هنر او در امر گلزنی در هفته یازدهم هم نمود پیدا کرد و این‌بار در برتری 3 بر صفر استقلال مقابل پدیده، او گل اول را زد. اتفاق مهم اما مربوط به گل رودی ژستد در آن بازی بود؛ ژستد دومین خرید خارجی این فصل استقلال، اگرچه تا پیش از این بازی پایش به گلزنی باز نشده بود ولی بعد از قریب به 500 دقیقه، اولین گل فصلش را برای آبی‌پوشان تهرانی زد تا خریدهای این فصل جدید فرهاد مجیدی، اثرگذاری مستقیمی رو این برد و سه امتیاز آخر داشته باشند.


تأثیرگذارترین


حالا اگر قرار به برجسته‌کردن آمار خریدهای جدید استقلال در این فصل باشد، نقش آنها پررنگ‌تر از هر بازیکن دیگری است؛ استقلال در این فصل فعلا 16 گل زده که از این تعداد سه‌تایش با حکم کمیته انضباطی است. از 13 گل باقی‌مانده، هشت‌تایش توسط خریدهای جدید فرهاد مجیدی به دست آمده است. همین مورد نشان می‌دهد که بازیکنان جدید استقلال 61.5 درصد گل‌های این فصل آبی‌پوشان را تا به این هفته زده‌اند. از طرفی 22‌امتیازی که استقلال تا به الان گرفته (بدون در‌نظر‌گرفتن سه امتیاز کمیته انضباطی) 50 درصدش مستقیما با گل‌های بازیکنانی به دست آمده که در این فصل به استقلال پیوسته‌اند. به‌عبارتی جعفر سلمانی در دو نوبت گل‌های سه‌امتیازی زده و شش امتیاز گرفته است. کوین یامگا هم یک بار گل سه‌امتیازی و یک‌بار گل یک‌امتیازی زده و چهار امتیاز دارد. امیرحسین حسین‌زاده یک گل تک‌امتیازی برای استقلال دارد تا مجموع تأثیر مستقیم آنها به 11 امتیاز برسد. این درحالی است که در بازی آخر هم می‌شود ردپای خریدهای جدید استقلال را پررنگ دید؛ سلمانی و ژستد گلزنی کردند و کوین یامگا هم پاس گل داد!‌حالا با کنار هم گذاشتن همین فاکتورهای ریزودرشت به‌وضوح می‌شود نقش فرهاد مجیدی و خریدهایی که او در همین فصل برای استقلال تا این مقطع داشته را دید؛ امری که پیش از این در استقلال یا محقق نمی‌شده یا این‌قدر تأثیرگذار نبوده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها